Ik weet niet of je iets aan mijn mening hebt. Het is al weer wat jaartjes geleden dat ik in groep 3 stond en wij gebruikten een andere leesmethode en een andere schrijfmethode.
Onze schrijfmethode (Handschrift) liep toen gelijk op met de letters en woordjes die aangeleerd werden in de leesmethode (de Leessleutel (oud)).
Wat ik toen NIET gebruikte was een bijgesloten (losse) katern met motorische oefeningen, die oefeningen brachten de leerlingen totaal in de war. We gebruikten WEL de losse katern voor cijfers meteen vanaf het begin.
De leerlingen vonden het fijn om meteen al de letter die ze geleerd hadden te schrijven. Leerlingen met een goede motoriek keken op de wandkaart en schreven na korte tijd al de niet-geleerde letters ook goed. Dit omdat het schuinschrift logisch in elkaar zit. Tot de kerstvakantie mochten ze de blokletters nog 'natekenen' als ze een letter nog niet konden schrijven, maar daarna gingen we eisen stellen en moest alles met methodeletters. Dit gaf zelden problemen en nauwelijks werd er gezucht als er geschreven moest worden. De schrijflessen kregen veel aandacht bij ons. Ook aan de handgreep, juiste zit en ligging van het schrift werd veel aandacht besteed.
Ik weet niet of dit na de vernieuwing van de Leessleutel nog steeds het geval was, want toen stond ik niet meer in groep 3.
De leerkrachten die later in groep 3 stonden hebben schrijflessen in het ZW opgenomen. De resultaten waren veel minder en maar al te vaak zag ik lln. tijdens rt verkeerde letters schrijven. Die intense begeleiding blijkt naar mijn idee dus extreem belangrijk voor het ontwikkelen van een goed handschrift.
Schrijflessen moeten feestlessen zijn en ik durf te zeggen dat mijn duopartner en ik daarin geslaagd zijn. Ik heb er al eens over geschreven in mijn blogs.
[url]http://www.positiefleren.nl/jufjedermann/āschoonāschrijven-als-stokpaardje-1-[/url] (Deze link even kopiĆ«ren in de adresbalk) en
Zelf zou ik er nooit voor kiezen eerst de blokletter en daarna schuinschrift (aan elkaar) aan te leren. Bij ons mocht pas vanaf groep 7 in een schrift in blokletters geschreven worden.
http://www.positiefleren.nl/jufjederman ... missen-jufMisschien heb je er nog wat aan.
PS Wij stapten in groep 4 trouwens moeiteloos over naar een andere methode (de naam is me even ontschoten) die al vroeg tussendoor met blokletters begon, maar pas eind groep 6 was het aanbieden van de letters klaar.
Veel kenners hebben er een mening over. Lees er meer over op internet, maar niet bij methodes die blokschrift aanbieden. Zij zijn bevooroordeeld.
Lees ook:
http://www.fysionet-evidencebased.nl/in ... j-kinderen (met name noot 10)