door NafNaf op 04 mei 2013, 09:22
Wat een leuk onderwerp! Hier ben ik dit schooljaar véél mee bezig geweest. Aan het begin van het jaar was ik er heel erg op gericht om te zorgen voor voldoende rust en orde, tot ik een beetje het punt bereikte waarop het niet beter meer werd maar ik toch ook nog niet volledig tevreden was. Een collega vroeg me, als het grote delen van tijd wel heel rustig was, hoe mijn kinderen dan ontlaadden. Eh...tja. Goede vraag! Ik ben toen echt gaan uitproberen wat voor mij werkte op het gebied van energizers, want ik had idd ook de ervaring dat het na een spelletje lang kon duren voordat het weer rustig was. Bij mij bleek de sleutel te liggen in duidelijkheid naar de kinderen toe en in frequentie van de energizers. Als ik de rest van de dag heel consequent ben en ik kondig vóór de energizer aan dat ik zodra ik klap/bij de laatste beat/etc wil dat ze in stilte gaan zitten, lukt dat ook meestal wel. En nu ze weten dat er echt wel weer een nieuwe energizer komt, proberen ze het moment ook niet meer zo te rekken. Het is nu eerder een sport geworden om letterlijk tijdens de eindtonen van een liedje op je stoel te gaan zitten met je hand in de lucht (stilte teken).
Ik gebruik vooral energizers waarbij de kinderen bewegen: just dance via het digibord, een dans die ik zelf voor kan dansen (bijv. macarena of de zitdans), klapspelletjes, commando pinkelen/commando hinkelen (met je hele lichaam), etc. Spelletjes bewaar ik meer voor de laatste tien minuten van de dag omdat ze daar naar mijn idee toch minder hun energie in kwijt kunnen.
Voor mijn klas werkt het echt geweldig. Er wordt tussen de energizers door veel harder gewerkt, ik hoef minder te corrigeren en de sfeer in de klas is daardoor ook veel beter. Toen ik vroeg wat de kinderen fijn vinden bij mij in de klas, werden de energizers heel vaak genoemd en wisten zij ook het effect ervan heel goed te benoemen.