Dit zijn oplossingen als:
- beter salaris
- pabo minder knip- en plakwerk-opleiding maken
- pabo meer richten op kennis/techniek, minder op creativiteit/knutselen.
- Normale werkdagen zonder teveel poespas
- Eerste stageperiode op pabo niet in de kleuterbouw
- Terug naar primaire taak: lesgeven
- Mannen direct een vaste baan aanbieden, niet eerst laten invallen.
- weg met de administratieve lasten
- knopen doorhakken, minder l*llen en iets meer poetsen
...
Als ik dit lijstje zo lees, is het een feest der herkenning. Veel van deze punten (er zijn er nog veel meer) zijn redenen dat ik niet het basisonderwijs in wilde!
Ik ergerde mij mateloos aan het 'eeuwige gepraat', de betutteling, het knippen & plakken en het 'oei, niet doen hoor! Dat is gevaarlijk.' (Dit laatste hoorde ik vooral tijdens stages)
Zijn deze oplossingen geen oplossingen in het algemeen voor de pabo of voor het onderwijs? Ik neig heel erg naar 'ja'. Ik ben in elk geval erg afgeknapt op het basisonderwijs. Ik kan zeer duidelijk zijn naar leerlingen en hierdoor weten ze ook waar ze aan toe zijn. Tijdens stages kreeg steeds weer te horen dat dit lomp was en ik 'mijn reacties naar kinderen goed moest onderbouwen.' Een voorbeeld: Een kind uit groep 6 vroeg of hij naar het toilet mocht. Ik zei: "Nee, je kent de regels." Ik mocht dit niet zo zeggen, want ik had moeten zeggen "Nee, weet je nog wat onze regels zijn....kijk maar naar onze afsprakenkaart; regel 2...ga nu maar weer even zitten..en dan mag je na de uitleg naar het toilet...":shock: Naar mijn mening kun je het best kort en krachtig 'nee' tegen een kind zeggen. Deze reactie kreeg ik overigens van mijn pabodocent en mentor.'
Zoals jullie weten werk ik met leerlingen uit het eerste jaar en tweede jaar (VO) en dit vind ik fantastisch om te doen. Toch vond ik groep 8 ook geweldig om te doen. Ik denk dat ik hier ook heel goed kan lesgeven, maar die betutteling....Uiteraard is het zo, dat dit niet alleen aan de pabo-opleiding ligt :-D De basisscholen (stages) waar ik mijn ervaring heb opgedaan kwam ik veel betutteling tegen. Dit is niet mijn manier van werken en deze ervaringen hebben er ook aan bijgedragen dat ik niet het BO in wilde. Afijn, ik ben gelukkig waar ik nu ben hoor! Ik kan mij alleen er wel iets bij voorstellen dat mannen afhaken (en dus ook sommige vrouwen...