Hallo,
Ik zit in het 3e jaar van de pabo en loop op het moment stage in een hele leuke groep 4, met een erg toffe leerkracht!
Af en toe is ze best hard en kortaf of gaat ze juist uitgebreid in op mijn zwakke punten, maar goed, dat hoort erbij.
Nu is mijn probleem dat ik de laatste tijd erg op zie tegen de stages en dat ik me vorige week (toen de meesten nog vakantie hadden), beide stagedagen ziek gemeld heb. Zo kom ik nu op 5 dagen die ik gemist heb door stage. Niet één keer was ik echt ziek, maar ik heb er geen energie meer voor.
Ik ben ook altijd heel erg zenuwachtig om mijn lessen te geven, vooral de lessen waar ik een kleine twist van mezelf aan heb gegeven. 'Is dit wel leuk? Is dit wel goed? Haal ik zo het doel wel? Streef ik het doel nu niet voorbij? Is dit niet heel raar bedacht?'
Ook geef ik ontzettend slecht les als mijn mentor in de klas is. Ik ben heel erg onzeker over mijn lesgeven, terwijl ik weet dat ik het kan!
Het lijkt elke stage zelfs te groeien in plaats van dat het beter gaat. Als er geen mentor in de buurt is en ik m'n eigen gang kan gaan gaat het heel erg goed,
ik doe mijn ding, ik ben consequent, ik grijp in wanneer het moet, ik zorg voor leuke grapjes tussendoor, interactie met/tussen de kinderen, maar als mijn mentor erbij is durf ik dat allemaal niet. 'Grijp ik niet te snel in? Kan het nu nog wel? Zouden de kinderen dat wel grappig vinden als ik dit ga zeggen of zou mijn mentor het juist een rare grap vinden?' Ik slaap soms zelfs niet voordat ik naar stage moet.
Nu het volgende er nog even bij bovenop: Mijn mentor heeft aangegeven dat ik aan mijn stem moet werken. In het begin van mijn stage praatte ik veel te zacht, dat is nu wel opgelost. Nu moet ik nog meer met mijn stem gaan doen, te denken aan verschil in toonhoogte, harder/zachter praten bij complimenten/straffen enz. En ik moet aan mijn mimiek werken. Nu is het vervelden dat ik weet dat zij daarop let tijdens mijn lessen en dat ik heel gedwongen en onnatuurlijk toonhoogtes in mijn spreken gooi of als ik boos ben op een onzekere manier hard ga praten. Met andere woorden: ik praat op één toonhoogte en dat klinkt nogal saai. Ik weet dat ik hieraan werken moet, maar het is erg vervelend om te weten dat hier op gelet wordt. (Ik weet dat dit moet en dat ze dit alleen doet om mij te helpen, maar op de één of andere manier klap ik hierdoor helemaal dicht.)
Twee keer per jaar komt van mijn Hogeschool iemand kijken, mijn stagebegeleidster. Op het moment dat zij achterin de klas gaat zitten zat ik als een puddinkje in elkaar. Ik gooi allerlei woorden door elkaar, de volgorde van mijn les klopt totaal niet meer en je kan heel duidelijk zien dat ik me helemaal kapot stress. In al mijn stages heb ik nog nooit geslapen de nacht voordat een stagebegeleider komt en ik weet niet wat ik er mee aan moet. Ik weet dat zo iemand komt kijken om te helpen, te kijken hoe je er nu voor staat en tips te geven en dat het echt niet doorslaggevend is voor of je je stage behaald of niet, maar mijn lichaam vult zich met stress als ik er alleen al aan denk.
Kortom: Ik vind het een ware hel om 's ochtends op te staan en mezelf naar het busstation te slepen om naar stage te gaan, terwijl ik een geweldige school, klas en mentor heb! Mijn onzekerheid zit met ontzettend in de weg en hierbij valt vooral te denken aan: Voorbereiding, heb ik dit goed genoeg gedaan, wat zou mijn mentor ervan vinden? (Vaak reageert ze als ik mijn lessen opstuur alleen met: 'Ok, ziet er goed uit.' Ik heb niet het idee dat ze er een seconde naar kijkt.) Mijn stem zit me in de weg, ik klink saai en voel me erg ongemakkelijk nu ik weet dat zij dit vindt en hier op let. En daarnaast kan ik niet omgaan met de stress van het 'beoordeeld worden'. Verder vind ik de lessen op mijn Hogeschool keileuk, maar stage is niet leuk meer voor mij! Als ik andere mensen vol passie hoor vertellen over hun toekomstige baan denk ik: Moet ik ook niet op zoek naar mijn droombaan in plaats van dat ik mezelf elke keer naar een stage beweeg waar ik me simpelweg niet vermaak, maar alleen zorgen maak? Om nu te stoppen lijkt me ook zo raar, ik hoef nog maar 7 weken, 2 x per week stage te lopen. Volgend jaar dan nog 30 dagen op een andere school en m'n LIO. Wat moet ik?
Groetjes,
Een paniekerige pabo-student