Hoi Linda,
ten eerste: als leerkracht hoef je helemaal niet streng te zijn. Streng zijn is een negatief woord met weinig inhoud.
Wat je nodig hebt in de klas zijn goede afspraken. Bedenk eerst zelf welke afspraken je met de kinderen wil hebben met betrekking tot hun gedrag. Bespreek dan met de leerlingen welke afspraken er zouden moeten gelden in de klas, hier kun je uiteraard bijsturen aangezien je hier zelf al over hebt nagedacht. Het principe blijft natuurlijk dat een afspraak tussen meerdere mensen wordt gemaakt, niet dat je voor de klas gaat staan met 'Jongens en meiden, ik wil de volgende afspraken met jullie maken. Tijdens het werken moet het stil zijn, je mag niet zomaar gaan lopen en weet ik veel'.
Klaar met die afspraken? Bespreek dan met de leerlingen wat er gedaan moet worden als je je niet aan deze afspraken houdt. Dit zijn geen straffen, maar dit zijn weer afspraken! Afspraken die de kinderen met elkaar bedenken (stuur wel aan, ze kunnen nogal overdrijven) en afspraken die je op papier zet. Op deze manier kun je leerlingen op hun gedrag aanspreken (jij overtreed de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt, de afspraak is daarom dat je nu ................... gaat doen).
Ik denk dat dat een goed begin is voor je. Op deze manier hoef je niet streng te zijn (want dat klinkt negatief & rot), maar ben je wel heel duidelijk voor de kinderen maar vooral ook voor jezelf. Je hoeft geen straffen te geven, maar alleen afspraken na te komen.
Bijv:
Afspraak: de eerste 10 minuten na de instructie is het helemaal stil in de klas, je mag alleen tegen de juffrouw praten en de juffrouw tegen jou
Afspraak: als je niet stil bent tijdens het zelfstandig werken krijg je een waarschuwing. Bij 2 waarschuwingen blijf je in de pauze binnen
Afspraak: tijdens het werken wordt alleen gefluisterd over het werk met je buurman/buurvrouw
Afspraak: als je te hard praat tijdens het werken krijg je een waarschuwing. Bij 2 waarschuwingen zit je tot de pauze apart in de klas
Afspraak: als je apart in de klas zit wegens het verbreken van een afspraak, ben je stil en werk je
Afspraak: krijg je aan de werktafel 2 waarschuwingen, dan meld je je bij de directeur
Afspraak: je schrijft netjes netjes in je schriften met je vulpen
Afspraak: als de juffrouw je werk niet netjes vindt, moet je de les opnieuw maken
Ik heb even wat afspraken lang uitgeschreven, je moet zelf even kijken hoe je dit goed kan opschrijven. Je zou het kunnen uitprinten, laten ondertekenen en ophangen in de klas. Wel even met je begeleider afspreken.
Mocht je begeleider hier geen voorstander van zijn (op papier zetten), maak dan in ieder geval afspraken voor jezelf wat je doet bij bepaald gedrag dat je niet wil zien. Post die afspraken dan hier, misschien dat we je nog een beetje kunnen bijsturen