Fantastisch, wat een werk zeg, het ziet er fantastisch uit! Knap hoor.
Een oude tang, waarmee kiezen getrokken werden?
Kun je mooi de tandarts erbij halen van toen en nu.
Uit deze mogelijkheden:
http://mediatheek.thinkquest.nl/~kla027/index.htm zou het thema straffen of heksen misschien ook wel aan de orde kunnen komen. Voor straffen zijn ze misschien nog iets te jong, tja, eigenlijk voor het echte heksengebeuren met brandstapel en al ook wel.
Dan kun je ook nog kiezen voor Middeleeuwse muziek.
Maar het allerleukste lijkt me een oude hoepel, tol met zweep o.i.d.
Je kunt dan met een schilderij van Brueghel aan de slag.
Deze les komt van:
http://www.leerkracht.nl/show?id=28052 , misschien heb je er wat aan. De link op de site werkt niet meer, ik heb er een andere voor in de plaats gezet, maar het schilderij is wel een beetje klein.
De kinderspelen
Materiaal
- per kind (of tweetal): een afdruk van het schilderij De kinderspelen van Pieter Brueghel. U kunt hiervan een kopie printen vanaf internet:
http://www.kinderwereld.net/images/breughel.gif
Doel
De kinderen vergelijken middeleeuwse en moderne kinderspelen. Ze spelen samen een spel.
- Deel de kopie van De kinderspelen uit. (zie
http://www.kinderwereld.net/images/breughel.gif )
- Vertel de kinderen het volgende:
Dit is een schilderij van de schilder Pieter Brueghel. Hij leefde heel lang geleden en schilderde vaak dingen die je gewoon op straat kon zien. Een voorbeeld daarvan zie je op je blad. Hij heeft daar allerlei kinderspelletjes geschilderd.
- Laat de kinderen reageren. Gebruik de volgende vragen:
* Zie je spelletjes die je zelf ook nog wel eens speelt?
* Zijn er spellen die je niet kent?
* Kun je daar toch spelregels bij bedenken?
- Speel met de kinderen een kringspel. Laat ze in eerste instantie zelf een spel voorstellen en de spelregels uitleggen. Komen de kinderen niet met een voorstel, doe dan het volgende:
* Plaats de kinderen in een kring.
* Wijs een schatbewaarder aan. Hij wordt geblinddoekt en gaat op de knieën in de kring zitten. Hij krijgt een opgerolde krant in de hand.
* Leg een schat voor hem neer, bijvoorbeeld een bos sleutels.
* Wijs een van de kinderen in de kring aan. Hij probeert de schat weg te halen.
* De schatbewaarder gaat op geluid af. Hij moet de dief een tik met de krant geven. Wordt de dief getikt, dan gaat die weer terug zitten.
* Lukt het de dief om de schat te stelen voordat hij wordt aangetikt, dan wisselt de dief met de schatbewaarder.
Ook leuk is het om op het schoolplein met hinkelbanen te werken.
In
http://www.praxisbulletin.nl februari 1999 (directe link op Internet na wachtwoord:
http://www.praxisbulletin.nl/index.aspx ... ntId=13823
wordt hier aandacht aan besteed.
Verder interessante links:
http://www.kinderwereld.net/speelgoed.htm
http://www.speelgoedmuseum.be/pages/mus ... uba_NL.htm
Succes.