[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - poppenkast/sociaal emotionele ontw gr 5/6 hebberigheid

poppenkast/sociaal emotionele ontw gr 5/6 hebberigheid

Geschikt voor de groepen 5 en 6

poppenkast/sociaal emotionele ontw gr 5/6 hebberigheid

Berichtdoor juf marisja op 19 maart 2007, 20:46

hoi allemaal ,

Ik ben gevraagt een poppenkastvoorstelling met kringgesprek te geven over hebberigheid in mijn stageklas groep 5/6. Nu wilde ik hier even peilen of mijn verhaal (zelf verzonnen) niet te kinderachtig is en of het misschien leuker is met andere poppenkastpoppen dan deze bekende figuren te werken. Alle tips zijn welkom.

Hieronder de les :

Poppenkastspel sociaal emotionele ontwikkeling over hebberigheid.

Jan: Hallo ik ben jan , Jan klaassen. Dit is mijn zus Katrein.
Moeder: Hoi ik ben de moeder van deze twee leuke kinderen.
Moeder : Jongens ik ga even naar de kapper , Jullie mogen wel een koekje pakken maar pas op we gaan zo nog eten dus eet niet de hele koektrommel leeg.
Jan : Oh Katrein mama is weg dus heb je zin in een koekje?
Katrein : Jan je weet wat mama heeft gezegt we mogen 1 koekje he geen hele trommel.
Jan: Ja ja dat weet ik wel maar ze merkt het toch niet als ik er eentje meer pak.
Katrein: Jan je weet dat je geen eten meer krijgt he als je zoveel koekjes op hebben.
Jan: Nou ik neem er in ieder geval nu eentje.
Katrein : Ik neem er nu ook een maar daarna mogen we niets meer he.
Jan: mmm wat zijn ze heerlijk zeg!
Katrein: Kom jan we gaan even een film kijken.
Jan: Ik neem nu nog een koekje!
Katrein: Blijf van de koekjestrommel af je hebt genoeg gehad. Trouwens er is geen leuke film op de televisie dus ik ga even de hond uitlaten daag. En blijf van de koekjes af.
Jan: Wow nu zijn mama en katrein weg , kan ik mooi die koekjes opeten. Mjam ,mjam ,mjam.
Katrein: Jeetje mina Jan wat heb je nou gedaan jij hebberige koekjes eter.
Mama: Hallo jongens daar ben ik weer. Jan toch wat heb ik je nu gezegd. Omdat je zoveel koekjes op hebt , omdat je zo hebberig bent krijg je nu voor straf geen eten.

Ik stel hierbij vragen als.

• wat vinden jullie van het gedrag van jan?
• Houd jan rekening met wat zijn moeder en Katrein gezegd hebben?
• Wie heeft zich wel eens net al Jan gedragen?
• Wat vonden anderen daar toen van?
• Wat zouden jullie doen of zeggen als jij de zus van Jan was?

Deze vragen beantwoord ik rondom de zin Jan Klaassen is hebberig op het bord.

alvast heel erg bedankt
stagiare van groep 5/6
juf marisja
PABOforum Peuter

Berichtdoor Joke op 19 maart 2007, 21:44

Ik heb een heleboel vragen:
1. Speel je dit poppenspel zelf (alleen)? Je hebt maar 2 handen nl.
2. Neem je de bestaande poppen Jan Klaassen en Katrijn? Dat zijn twee volwassen poppen, wie is dan de moeder?
3. Neem je gewoon twee kinderpoppen? Noem ze dan anders.

Voor groep 5/6 vind ik het een beetje eenvoudig. Er mag wel wat spanning in en een verrassingselement.
Ik denk meer aan het bijv.
-pikken van een mobieltje, terwijl hij er zelf al een heeft.
-Een CD die hij graag wil hebben, maar hij is nog niet jarig.
-Oma heeft een taart gebakken als verrassing voor de verjaardag van .... Een serie gebeurtenissen waarin iedereen hebberig is, dus jongen neemt een punt en dan nog een punt, meisje neemt er een, pa komt thuis en neemt er een, ma ook, de hond of een ander dier en iedere keer gaat het papiertje weer over de taart. Als de visite komt (met een taart haha) is de taart op, maar dan mogen oma en de visite alles opeten, maar dat doen ze niet. Als iedereen spijt heeft van zijn hebberigheid delen oma en de visite toch de taart, want zij zijn niet hebberig.

-Je kunt er ook een koning voor nemen die alles wil hebben wat iemand anders heeft. Zo laat je iedere keer iemand opdraven met iets: een mooie bal, een mobieltje, een huisdier, misschien zelfs een mooie vrouw ;)
Als iedereen weg is, MOET hij het gewoon hebben en gaat er 's nachts op uit om het te pikken tot hij betrapt wordt door ...... (vul zelf maar in) en hoe het afloopt kun je ook zelf invullen:
in de gevangenis
vergeving van de politieagent
een boze koningin
enz. enz.
enz.

Tip: als je echt met de poppen moet spelen moet je er altijd voor zorgen dat je maar twee poppen tegelijk laat opdraven.
Probeer het ook altijd even uit. Kies een paar extreem verschillende stemmen, dan raak je het minst in de war tijdens het spelen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jan10e op 19 maart 2007, 22:11

ik zou even goed nadenken of poppenkast wel geschikt is voor een groep 6. Mijn kids zouden me echt finaal uitlachen hoor!
Ik zou voor een andere vorm kiezen, desnoods een filmpje wat je met een aantal kinderen maakt, of een toneelstukje of een verhaal.
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Jan10e
Paboforumholist

Groep: 8
Functie:

Berichtdoor Joke op 20 maart 2007, 00:44

(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor juf marisja op 20 maart 2007, 08:36

stagiare van groep 5/6
juf marisja
PABOforum Peuter

Berichtdoor Anita op 20 maart 2007, 10:11

Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Anita
PABOForum team

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor juf marisja op 20 maart 2007, 11:09

stagiare van groep 5/6
juf marisja
PABOforum Peuter

Berichtdoor Joke op 20 maart 2007, 11:48

Joke
Paboforumholist

Berichtdoor juf marisja op 20 maart 2007, 14:02

Ik ga me proberen er neit druk om te maken.
Ik zal zo even wat in elkaar draaien en dat zet ik ik hier dan ook weer neer.
stagiare van groep 5/6
juf marisja
PABOforum Peuter

Berichtdoor juf marisja op 21 maart 2007, 10:21

Ik heb een nieuw poppenkastspel , Willen jullie kijken of dit leuker is . Eventuele tips zijn welkom. Het poppenkastspel mag niet te lang duren. Hoelang zou het ong duren denken jullie?

Koning Erico: Hallo ik ben koning erico van soapland , Dit is mijn vrouw Koningin Isabella
Koningin Isabbela : Krijg je vandaag nog bezoek lieverd?
Koningin Erico: Ja er komen nog wel een aantal mensen langs (op dat moment wordt er op een deur geklopt)
Jongetje met bal : Wat fijn dat u mij heeft uitgenodigd! Waarom ben ik hier.
koning: Jij bent hier omdat je een oud vrouwtje redden , hiervoor verdien jij een onderscheiding voor een goede burger. Wat heb je trouwens een mooie bal bij je!
Jongen: wow hartstikke bedankt , doei.
Koning : wachter zoek even uit waar deze jongen woont en doe dat gelijk even voor de volgende gasten die ik ontvang.
Wachter : Prima koning dat zal ik doen.
Vrouw met hond : Goede middag majesteit ,waarom ben ik hier?
Koning : Ik wil u belonen omdat u altijd de hond op goede plaatsen uitlaat, je krijgt hiervoor een onderscheiding. Wat heeft u een mooie hond bij zich!
Vrouw met hond: Wat ? wat goed zeg is dat toch nog ergens goed voor bedankt!
Man met telefoon: (man komt al bellend binnen) Hallo majesteit , waarom ben ik hier?
Koning : Ik heb gezien dat u altijd aan het bellen bent , dat betekent dat u een succesvol zakenman bent. Dit verdient een onderscheiding. Wat heeft u trouwens een geweldige telefoon1
Man met telefoon : (lacht) Dat klopt helemaal , ik doe veel zaken met het buitenland bedankt voor de onderscheiding.
Wachter: Koning ik heb de adressen.
Koning :bedankt
(het is nu nacht)
Koning: ik ga nu naar de huizen van deze mensen toe om spullen te stelen die ik graag wil hebben.
(de koning gaat het eerste huis binnen door het raam , maar hij blijf een beetje vastzitten in het raam, gelukkig ligt de telefoon op het aanrecht en kan hij hem zo meenemen)
Koning : zoo dit is gelukt op naar het volgende huis . dit is het huis van de vrouw met de hond.
(als de koning de tuin inloopt , kijkt hij eerst of hij niemand ziet en daarna gaat hij naar binnen door een deur die niet op slot is . Als hij binnen is ziet hij daar iemand die de hond ook wilde stelen op dat moment komt er iemand naar beneden.
Koning: ik ga maar rennen anders dan pakken ze me nog.
(ondertussen belt de vrouw van de hond de politie , want ze heeft de inbreker en de koning gezien)
Een dag later.
Politie agent : (klopt aan) Komt u maar mee naar het bureau voor verhoor!
Koning : wat heb ik gedaan?
Politieagent : u wordt verdacht van het plegen van 2 inbraken.
Koning: Maar ik wilde zo graag die spullen hebben , wat ben ik toch ook hebberig.
Politieagent: u gaat voor 2 jaar de cel in.
Koning: Nee he wie moet dan dit land regeren, ach gutte gut wat ben ik toch ook dom geweest. Mag mijn vrouw me bezoeken?
Politieagent : ja dat kan tijdens bezoekuren.
Koningin Isabella : Erico wat heb je nu gedaan , nu moet ik je 2 jaar missen. Maar ik wacht op je ook al ben je zo hebberig. (kus)

Eind

Ik stel hierbij vragen als.

• wat vinden jullie van het gedrag van de koning?
• Wie is er ook wel eens hebberig?
• Wat deed je toen?
• Wat vonden anderen daar toen van?
• Wat zouden jullie doen of zeggen als jij de koningin was?
• Vond hij echt dat de mensen iets goed hadden gedaan of was het een smoesje?
stagiare van groep 5/6
juf marisja
PABOforum Peuter

Berichtdoor Joke op 21 maart 2007, 17:25

Wel grappig.
Als je alles rustig speelt, ben je tussen de 5 en de 8 min. kwijt, schat ik.
Even uitproberen en je weet het zeker (even alles achter elkaar spelen met de bewegingen etc.)
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor juf marisja op 21 maart 2007, 19:03

ik oefen even met 2 poppen ,(heb er nu maar 2 thuis) en op stage kan ik er nog een boel bij pakken. FIjn dat je het leuk vind
stagiare van groep 5/6
juf marisja
PABOforum Peuter

Berichtdoor Joke op 01 apr 2007, 12:59

Joke
Paboforumholist

Berichtdoor juf marisja op 01 apr 2007, 17:35

stagiare van groep 5/6
juf marisja
PABOforum Peuter

Berichtdoor Sylvia op 01 apr 2007, 19:35

Vraag anders even of hij het eens een keertje voor wil doen, omdat je het best lastig vind voor groep 5/6. Kun je meteen kijken of hij ze wel enthousiast kan krijgen. Misschien is het een idee om het over een onderwerp te houden dat momenteel speelt in de groep, of als je een onderwerp krijgt te kijken waar de interesses van de kinderen liggen en daar een verhaal over te maken. Dan kun je ze wellicht eerder enthousiast krijgen.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist

Groep: 3
Schooltype:

Volgende

Keer terug naar Middenbouw