Ik zag in Praxisbulletin ook een leuk idee: een Paaspuzzeltocht (Pasen omdat hij in het maartnummer 2007 staat).
Waarbij een deel op het plein kan blijven, een deel in school/ in eigen klas kan blijven en een deel op stap kan gaan, dat lijkt me bij hele grote scholen misschien wel een goed alternatief.
Het idee kan echt op allerlei manieren worden toegepast, als je het wilt kun je er zelfs met alleen je eigen groep aan de slag.
Op de site staan 30 opdrachtkaartjes die
woorden opleveren. Deze woorden komen uit een kruiswoordpuzzel en kunnen daarin ingevuld worden.
Individueel, per groepje of zelfs per klas.
Dus, de volgende mogelijkheden:
-spel als speurtocht / Vossenjacht
-spel als Zweeds loopspel (wedstrijdelement MET tijdslimiet)
-spel als klassenactiviteit
Of, zoals ik al eerder ze, voor hele grote scholen die niet iedereen tegelijkertijd op straat willen hebben een combinatie van deze drie.
Op deze manier kan iedereen op het eigen niveau van de kinderen laten puzzelen.
Een adaptieve puzzeltocht, haha.
Je zou bijv. ook de woorden voor een woordzoeker kunnen leveren, die op school weer weggeschrapt kunnen worden.
Er kan natuurlijk ook met eigen puzzel(s) worden gewerkt, ook hierbij kan dan weer rekening worden gehouden met het niveau van de kinderen.
Succes