Bij ons op school werken we op dit moment rondom het thema de prehistorie(oertijd).
We doen dit op MI gebied en hebben op alle 8 gebieden, 2 kaarten gemaakt.
Iedere kaart betreft een activiteit rondom de oertijd.
Een aantal keren per week werken we aan die kaarten. De kinderen mogen dan zelf kiezen wat ze doen.
natuur:
1. sieraden maken
2. dieren van vroeger
muziek:
1.instrumenten maken met materialen uit de natuur
2. rondleiding maken op mp3 (dat is eigenlijk tegen het einde van het project, ze geven dan een soort rondleinding langs alle dingen die we gemaakt hebben en hebben staan)
taal:
1. gereedschappen (welke waren er toen en waar waren ze van gemaakt)
2. oertaal
kijken:
1. filmpjes kijken op internet(o.a. beeldbank)
2. webpad of webquiz maken
ik:
1. ogen sluiten, bedenken dat je door de tijd reist naar de oertijd en dan bedenken hoe het ruikt, voelt, wat je hoort etc.
2. Luistere naar liedjes van Oek en tekenen/kleuren (Oek is een figuurtje uit verhalen die bij het hunebedcentrum in Borger te koop zijn)
getal:
1. wat is evenzwaar als een deksteen van een hunebed?
2. tijdlijn maken van toen naar nu
Doe:
1. maquette maken van een prehistorisch dorp
2. hunebed maken
samen:
1. toneel spelen/verkleden
2. ??? iemand ideeën????
Verder werken we ook aan klassikalen dingen. We maken bijvoorbeeld een grot met allemaal grotschilderingen.
We maken trechterbekers.
We gaan een klassikaal kwartetspel maken rondom het thema.
En we werken rondom dino's.
Als hoofddoel hebben wij in de klas dat de kinderen leren wat prehistorie is, wat het betekent, wat een hunebed is. Deze doelen hebben we uit de kerndoelen gehaald.
Als er nog ideeën zijn, zijn die altijd welkom.