hoi allemaal ,
Ik ben gevraagt een poppenkastvoorstelling met kringgesprek te geven over hebberigheid in mijn stageklas groep 5/6. Nu wilde ik hier even peilen of mijn verhaal (zelf verzonnen) niet te kinderachtig is en of het misschien leuker is met andere poppenkastpoppen dan deze bekende figuren te werken. Alle tips zijn welkom.
Hieronder de les :
Poppenkastspel sociaal emotionele ontwikkeling over hebberigheid.
Jan: Hallo ik ben jan , Jan klaassen. Dit is mijn zus Katrein.
Moeder: Hoi ik ben de moeder van deze twee leuke kinderen.
Moeder : Jongens ik ga even naar de kapper , Jullie mogen wel een koekje pakken maar pas op we gaan zo nog eten dus eet niet de hele koektrommel leeg.
Jan : Oh Katrein mama is weg dus heb je zin in een koekje?
Katrein : Jan je weet wat mama heeft gezegt we mogen 1 koekje he geen hele trommel.
Jan: Ja ja dat weet ik wel maar ze merkt het toch niet als ik er eentje meer pak.
Katrein: Jan je weet dat je geen eten meer krijgt he als je zoveel koekjes op hebben.
Jan: Nou ik neem er in ieder geval nu eentje.
Katrein : Ik neem er nu ook een maar daarna mogen we niets meer he.
Jan: mmm wat zijn ze heerlijk zeg!
Katrein: Kom jan we gaan even een film kijken.
Jan: Ik neem nu nog een koekje!
Katrein: Blijf van de koekjestrommel af je hebt genoeg gehad. Trouwens er is geen leuke film op de televisie dus ik ga even de hond uitlaten daag. En blijf van de koekjes af.
Jan: Wow nu zijn mama en katrein weg , kan ik mooi die koekjes opeten. Mjam ,mjam ,mjam.
Katrein: Jeetje mina Jan wat heb je nou gedaan jij hebberige koekjes eter.
Mama: Hallo jongens daar ben ik weer. Jan toch wat heb ik je nu gezegd. Omdat je zoveel koekjes op hebt , omdat je zo hebberig bent krijg je nu voor straf geen eten.
Ik stel hierbij vragen als.
• wat vinden jullie van het gedrag van jan?
• Houd jan rekening met wat zijn moeder en Katrein gezegd hebben?
• Wie heeft zich wel eens net al Jan gedragen?
• Wat vonden anderen daar toen van?
• Wat zouden jullie doen of zeggen als jij de zus van Jan was?
Deze vragen beantwoord ik rondom de zin Jan Klaassen is hebberig op het bord.
alvast heel erg bedankt