Van beide kanten komen argumenten die gewoon niet kloppen.
De meeste argumenten hebben nl. inhoudelijk niks met de grondwet te maken.
Onzin argumenten van de tegenstanders:
1 "Als je voor de grondwet stemt, komt Turkije bij de EU." -> Dit proces staat volledig los van de grondwet.
2 "Als je tegenstemt geef je aan dat je tegen de invoering van de euro was." -> Als je tegenstemt, geef je aan dat je tegen de grondwet bent. Dit veranderd niks aan de euro.
3 "Als je tegenstemt, geef je aan dat je tegen de EU bent." -> zie 2
4 "Als je tegenstemt, laat je zien dat je het niet eens bent met het kabinet." -> zie 2
5 "Er komt een toestroom van werknemers uit Oost-Europa." -> De regels m.b.t. tot vrijheid van "werkverkeer" bestaan nu ook al en veranderen niet met de komst van de grondwet.
6 "Door deze grondwet krijgen de grote landen te veel macht, m.n. Duitsland en Frankrijk." -> Wanneer er gestemd wordt, is niet alleen het aantal burgers dat door een land wordt vertegenwoordigd van belang, maar ook het aantal landen. Wat burgers betreft zijn de grote landen in de meerderheid, wat aantal landen betreft de kleine landen. De vrees dat Duitsland en Frankrijk met zijn tweeën de boel besturen is dus onterecht.
7 “Door deze grondwet verliest Nederland zijn veto.” -> Ten eerste: nou en, andere landen ook! Hier wordt het alleen maar democratischer van. Geen landen meer die de boel in hun eentje kunnen traineren. Ten tweede: Dit argument is maar ten dele waar. Nederland en andere landen behouden het veto recht o.a. m.b.t. de Europese begroting.
Onzin argumenten van de voorstanders:
1 "Door een tegenstem staat Nederland voor schut." See if I care, doen we wel vaker
2 "Door een tegenstem keren we terug naar de situatie voor WO2 en neemt de kans op oorlog weer toe." -> Lijkt me sterk, ook zonder de grondwet blijft de EU bestaan. De betreffende landen zijn economisch gezien te veel van elkaar afhankelijk om een oorlog te beginnen.
3 "Door een tegenstem gaat in Nederland het licht uit." -> ZUCHT. Brinkhorst, waar heb je het over?
Ik zelf zie voordelen en nadelen aan dit verdrag. Logisch ook, het is een concessie. Eigenlijk vind ik dat deze materie te complex is voor een referendum. De meeste mensen die dadelijk gaan stemmen, hebben geen idee waar het eigenlijk over gaat. Niet stemmen is in dit geval voor één keer ook een goed optie.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar wel bijna. Ik wil eerst nog even wat dingen lezen. Zodra ik zeker weet hoe ik stem, laat ik het horen mèt serieuze argumentatie.
En dan zal ik proberen het iets korter te houden …