Ik denk er een beetje dubbel over.
Voor sommige kinderen (ik spreek namens de kleuters

) is het erg prettig als ze ondersteuning krijgen in hun eigen taal. Zeker als de samenwerking met de OALT-lkr. optimaal is. Dan wordt er vaak vooraf iets behandeld wat ik daarna doen. Dat is ook de bedoeling van de ondersteuning!
Als de samenwerking met de OALT niet goed is...is het wat minder. Ik weet niet wat de kinderen doen in die tijd en zij missen een heleboel.
Bij mij in de groep gingen er vorig jaar 8 lln., vier dagen in de week mee met de OALT. Elke dag dezelfde tijd; van half 10 tot 10 uur. Dat betekent dus (4x30 min.) 2 uur per week!!
In die tijd kon ik niet veel doen. Als ik nieuwe werkjes uit wilde leggen, kon dat niet...Als ik naar buiten ging misten de allochtone kinderen een deel van het buiten spelen.
Dus van mij hoeft OALT niet helemaal te verdwijnen, het moet alleen efficienter EN minder uren per week...