Ik zit inderdaad op de iPabo in Alkmaar, ik zal je vragen ook even beantwoorden.
1. Moet je tijdens je eerste jaar al lessen gaan geven?Jazeker! De eerste aantal dagen mag je nog gewoon lekker meekijken hoor. Daarna kun je langzaamaan met kleine groepjes aan de slag gaan. Na het eerste half jaar zijn er wel bepaalde lessen die je gegeven moet hebben, dus je moet wel vrij vlot beginnen met je eerste les. Maar wees gerust, je lessen hoeven echt niet geweldig te gaan, als je maar goed reflecteert! Dat is heel belangrijk.
2. Wat doe je tijdens je stages allemaal?Je geeft groepslessen en soms begeleid je kleine groepjes leerlingen. Daarnaast kijk je natuurlijk na, je veegt af en toe en nog meer 'klusjes'.
Je geeft ook verplichte lessen vanuit de iPabo. Dit kan bijvoorbeeld zijn: verzorg een hoofdrekenles, of: geef een techniekles waarbij je het cyclisch model (ontwerpen, maken, gebruiken) toepast. Aan het begin van het jaar weet je welke lessen je moet geven.
3. Is het zo dat je steeds op je vingers wordt gekeken door je mentor of door iemand anders? Ik heb daar namelijk echt een onwijze hekel aan, als iemand me steeds gaat zitten controleren en me corrigerend benadert.Dat ligt echt compleet aan wat voor mentor jij hebt.
4. Wat voor spullen heb je nodig op de Pabo? Map? Documentenmap? Lamineerapparaatje? Snelhechters? Schriften?Voor de iPabo zelf: schrijfpapier en boeken (je krijgt een boekenlijst). Sommige studenten werken liever met een laptop, dat kan ook. Voor stage hoeft je niet iets bijzonders aan te schaffen, meestal kun je alles wel van daar gebruiken.
5. Wat kan ik verwachten in mijn eerste jaar qua lessen die ik ga volgen op de instelling zelf. Ik ga overigens naar Alkmaar iPabo. Iemand ervaring?Ja, daar zit ik!

Tja, wat kan ik erover vertellen. Ik vind het een hele prettige school. In het begin komt er echt van alles op je af. Leraren zullen veel zeggen: 'Dat komt nog wel'. Laat je daar niet mee wegsturen, maar vraag om uitleg over opdrachten als je dat nodig hebt. Bij ons was het uiteindelijk zo dat ons dik over de helft van de periode nog eens verteld werd wat nu precies de bedoeling was van de lessen die je moest geven. En dan moest je dus ineens al je verplichte lessen nog (opnieuw) gaan geven!
Als je eenmaal gewend bent aan het systeem dan is het wel echt prettig.
Je werkt in 4 periodes. In het eerste jaar heb je 2 inlevermomenten (januari en juni). Dan lever je vakdossiers in. Hierin werk je jouw verplicht gegeven lessen heel gedetailleerd uit waarbij je voldoet aan de eisen van beoordelingsformuleren. Aan het einde van elke periode heb je ook nog toetsen over de stof die in de lessen is behandeld.
Twee keer per jaar komt er een leerkracht van de iPabo langs op jouw stage om een les te beoordelen, ook aan de hand van een beoordelingsformulier. Je maakt hiervoor ook een werkplekportfolio met pedagogiek- en ICT-opdrachten die je op de stage uitvoert. Daarnaast is het de bedoeling dat je voor elke les die je geeft een lesbeschrijvingsformulier invult (zeggen ze, maar dat hoeft je echt niet altijd te doen hoor). Een aantal van die lesbeschrijvingen verzamel je dan ook in je werkplekportfolio.
Nou, als je nog meer vragen hebt stel je ze maar hoor!
6. Moet je veel theorie stampen of is het meer praktijk?Beide. Je loopt één dag per week stage en per half jaar 3 keer een hele week. Je oefent heel veel in de praktijk, maar je moet dit ook telkens kunnen koppelen aan de theorie. Daarnaast heb je natuurlijk je toetsen waar je veel lesstof voor moet leren. Gelukkig wordt een groot deel ook in de lessen behandeld.
7. Hoe zit het met tentamens? Waarover gaan deze? Veel leren?Tentamens gaan natuurlijk voornamelijk over het lesgeven aan kinderen per vak. Er komt bij bv. een rekenles zoveel kijken. Je kijkt niet alleen naar hoe je een les geeft, maar ook hoe je kinderen helpt in hun ontwikkeling in dat vakgebied. En of het veel is... wat noem je veel? Voor sommige toetsen leer je 40 pagina's, voor andere toetsen 200. De toetsen zijn wel altijd meerkeuze, misschien stelt dat je gerust.
Ik wens je alvast heel veel succes en als je vragen hebt, laat het maar weten!