[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Bang voor stage

Bang voor stage

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Bang voor stage

Berichtdoor JuffieMel op 05 jun 2012, 22:25

Ik ga in september beginnen met de Pabo.. alleen ik ben zo bang voor de stages!! Iets houdt me tegen, maar stage is natuurlijk het belangrijkste onderdeel van de Pabo.
Ik had een paar vraagjes en ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden:
1. Moet je tijdens je eerste jaar al lessen gaan geven?
2. Wat doe je tijdens je stages allemaal?
3. Is het zo dat je steeds op je vingers wordt gekeken door je mentor of door iemand anders? Ik heb daar namelijk echt een onwijze hekel aan, als iemand me steeds gaat zitten controleren en me corrigerend benadert.
4. Wat voor spullen heb je nodig op de Pabo? Map? Documentenmap? Lamineerapparaatje? Snelhechters? Schriften?
5. Wat kan ik verwachten in mijn eerste jaar qua lessen die ik ga volgen op de instelling zelf. Ik ga overigens naar Alkmaar iPabo. Iemand ervaring?
6. Moet je veel theorie stampen of is het meer praktijk?
7. Hoe zit het met tentamens? Waarover gaan deze? Veel leren?

Hoop echt dat iemand me kan helpen, want ik wil dolgraag zelfstandig voor de klas staan met mijn eigen lesjes en eigen klasje, maar ik zal toch echt eerst door de opleiding heen moeten.. helaas..! Ik krijg er helemaal buikpijn van als ik denk aan dat er een mentor of iets dergelijks achterin de klas gaat zitten kijken hoe ik les geef. Oh verschrikkelijk!!
Maar ja, het hoort er allemaal bij! Misschien ook wel goed voor mijn persoonlijkheid. Minder angstig!
JuffieMel
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 16 jan 2012, 14:42
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Bang voor stage

Berichtdoor ik-je op 05 jun 2012, 22:33

Dat bang zijn voor stages herken ik nog wel ....
Ik keek heel erg op tegen stageperiodes, ook als ik er 's ochtends binnekwam, maar opeens was de dag voorbij. Bij mij verdween het gevoel in mijn 3e jaar toen ik ging werkplekleren. Een combi studeren/werken en niet meer onder begeleiding werken met mentor, maar als duo werken met mentor als collega. Was voor mij de ideale oplossing... direct was het verdwenen. hier kon ik zijn zoals ik was.

Om je vragen te beantwoorden:

1. Nee, je mag wel lessen geven, maar je bent meer aan het observeren, kleine activiteiten voorbereiden en uitvoeren met een aantal kinderen. Aan het eind van het jaar moesten we een aantal 'simpele' lessen in elkaar draaien.
2. Observeren, schriften nakijken, materialen bijvullen, materialen voor lessen opzoeken, materialen kopieren, extra oefenen met groepjes kinderen, voorlezen.
3. De manier van begeleiden hangt van een mentor af. Geef aan waar jij je prettig bij voelt of niet prettig. Helaas zijn er mensen met negatieve ervaringen, maar ook met hele positieve.
4. Koop bijna niets van tevoren. Heb ik wel gedaan en heb veel materiaal voor niets gekocht. Ook boeken niet! Je ziet tijdens de lessen welke boeken je echt nodig hebt. Andere zijn meer als naslagwerk en deze kun je binnen de hogeschool lenen. Ook voor de stage heb je alleen een map nodig. Andere materialen zijn op je stageschool te verkrijgen.
5. Sorry geen ervaring. Eerste jaar was bij ons veel oefenen met lessen ontwerpen en zelf het niveau van alle vakken onder de knie krijgen.
6. Veel tentamens zijn er niet, het is vooral veel werkstukken. De pabo is erg veel werk, maar niet heel moeilijk.
7. Tentamens kunnen over verschillende onderwerpen gaan. Vaak over de literatuur die je hebt moeten leren.

Ik hoop je hiermee een beetje te helpen. Vraag maar raak zou ik zeggen.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Bang voor stage

Berichtdoor MandyJ op 06 jun 2012, 06:54

Hoi,

Je zult zien: binnen een aantal weken verdwijnt dat angstige gevoel en wil je niets liever dan stage lopen!

Hier wat antwoorden op je vragen.

1. Moet je tijdens je eerste jaar al lessen gaan geven? Bij mij was dat wel de bedoeling, maar je begint uiteraard met observeren, rondkijken en rondlopen bij de kinderen, een gesprekje met een kind voeren in de pauze enz. Je zal zien dat je na verloop van tijd juist heel graag een lesje wilt doen.
2. Wat doe je tijdens je stages allemaal? Tijdens mijn eerste stage was ik vooral aan het kijken. Ik observeerde hoe mijn mentor met de kinderen om ging en andersom. Langzaamaan begin je met lesjes geven. Ik ben bijvoorbeeld begonnen met een stukje voorlezen bij het pauzehapje. Dat vond ik supereng de eerste keer! Aan het einde van je eerste stage ben je een beetje vertrouwd met het feit dat je echt de juf/meester voor ze bent. Daarnaast kijk je bijvoorbeeld schriftjes na, vul je materialen bij, verzorg je hand en spandiensten voor je mentor / collega's enz.
3. Is het zo dat je steeds op je vingers wordt gekeken door je mentor of door iemand anders? Ik heb daar namelijk echt een onwijze hekel aan, als iemand me steeds gaat zitten controleren en me corrigerend benadert. Dit verschilt per mentor. Het is wel zo dat je mentor aanwezig is bij je lessen, dus hij/zij zal altijd jouw lessen bekijken en observeren. Hoe hij/zij ermee omgaat verschilt echt per persoon.
4. Wat voor spullen heb je nodig op de Pabo? Map? Documentenmap? Lamineerapparaatje? Snelhechters? Schriften? Snelhechters en collegeblokken heb je sowieso nodig, maar andere spullen zou ik inderdaad nog even mee wachten.
5. Wat kan ik verwachten in mijn eerste jaar qua lessen die ik ga volgen op de instelling zelf. Ik ga overigens naar Alkmaar iPabo. Iemand ervaring? Nee, sorry!
6. Moet je veel theorie stampen of is het meer praktijk? Beide. Althans, zo ervaar ik het. De praktijkopdrachten hebben wel de overhand hoor.
7. Hoe zit het met tentamens? Waarover gaan deze? Veel leren? Tentamens gaan over alle stof waar je het in de colleges over hebt. Dat varieert van taal en rekenen tot pedagogiek/onderwijskunde.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben.
Leerkracht VSO ZMLK
MandyJ
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 03 jun 2012, 19:09
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 4
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Juffr.J op 06 jun 2012, 08:27

1. Moet je tijdens je eerste jaar al lessen gaan geven?
Bij mij was dat wel de bedoeling, na 3 weken gaf ik mijn eerste les. Ik gaf per dag ongeveer 2 lessen (1 in de ochtend, 1 in de middag).

2. Wat doe je tijdens je stages allemaal?
Naast lessen geven, veel observeren, zowel je mentor als de kinderen. Daarnaast ook opdrachten uitvoeren (onderzoeken van het schoolplan, etc)

3. Is het zo dat je steeds op je vingers wordt gekeken door je mentor of door iemand anders? Ik heb daar namelijk echt een onwijze hekel aan, als iemand me steeds gaat zitten controleren en me corrigerend benadert.
Ik heb tot nu toe meegemaakt dat wanneer ik les gaf, mijn mentoren gewoon hun eigen dingen deden. Natuurlijk zorgen ze ervoor dat ze jou feedback kunnen geven, ze letten heus wel op, maar dat doen ze niet overdreven en je merkt er (bijna) niks van.

4. Wat voor spullen heb je nodig op de Pabo? Map? Documentenmap? Lamineerapparaatje? Snelhechters? Schriften?
Hangt er vanaf. Ik heb een map op stage met de namen van de leerlingen, een plattegrond, mijn opdrachten en mijn lesvoorbereidingen. Op de Pabo zelf heb ik alleen mijn laptop. Ik heb trouwens wel een lamineerapparaat, puur omdat ik dat zelf fijn vind.

5. Wat kan ik verwachten in mijn eerste jaar qua lessen die ik ga volgen op de instelling zelf. Ik ga overigens naar Alkmaar iPabo. Iemand ervaring?
Dat verschilt per opleiding, ik zit bij fontys, dus kan je niet zo goed helpen hiermee.

6. Moet je veel theorie stampen of is het meer praktijk?
Goede afwisseling. Maar theorie stampen zoals op de middelbare school is het absoluut niet. Dit gaat op een andere manier (bij mij op school in elk geval)

7. Hoe zit het met tentamens? Waarover gaan deze? Veel leren?
Verschilt ook per pabo...

Wees niet bang voor beoordelingen (toetsen en stage). ALs je het leuk vind, en er je best voor doet komt het helemaal goed. Van feedback word je alleen maar wijzer!
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor JuffieMel op 06 jun 2012, 11:57

Oke hartstikke bedankt allemaal! Ik krijg nu een beetje een helder idee over de Pabo. Ik vroeg me ook nog af wat ik aan boeken aan moet schaffen, want je krijgt ook nog toelatingstoetsen toch? Is het handig om die via internet de oefenen of via bol.com te bestellen en daaruit te lezen/oefenen? Hoe zien die toetsen eruit? Krijg je alleen rekenen en taal of ook aardrijkskunde en geschiedenis enzovoorts..?
Sorry voor de vele vragen, maar ik wil echt een beetje weten wat me te wachten staat!
JuffieMel
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 16 jan 2012, 14:42
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Bang voor stage

Berichtdoor ik-je op 06 jun 2012, 18:42

Wij kregen de volgende toetsen:
- nederlands
- rekenen
- gecijferdheid (bovenstaande en deze zijn samen gegaan in WICAT)
- Natuur
- Aardrijkskunde
- Geschiedenis
- Muziek

Schaf bijna geen boek aan of plaats hier je boekenlijst. Wij kunnen je wel tips geven welke je het beste kunt aanschaffen. Als je je niveau op peil wilt brengen, zou ik wel een aantal boeken aanschaffen. Op de hogeschool zijn deze veel uitgeleend. Of ze zijn niet uitleenbaar.

Bij de boeken om bij te spijkeren zit een wachtwoord dat je online ook kunt oefenen.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Meester Mitchell op 08 jun 2012, 23:47

Zelf heb ik alleen de boeken gekocht die VERPLICHT op de lijst stonden.
De boeken die als AANBEVOLEN stonden heb ik niet gekocht en ook niet nodig gehad. Ik heb in het hele jaar slechts 1 boek moeten bij bestellen.

Je kan natuurlijk er ook voor kiezen om pas boeken aan te schaffen als je ze nodig hebt, hier zit alleen een heel groot nadeel aan.
Stel je voor dat je het boek niet meer kan krijgen via bol.com of een andere site? En je hebt nog maar 2 weken voor een tentamenweek?

Het zou niet iets voor mij zijn om de boeken ter plekke te kopen maar je kan het natuurlijk proberen ;)
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Meester Mitchell op 08 jun 2012, 23:50

Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor MeesterM op 22 jun 2012, 08:46

1. Moet je tijdens je eerste jaar al lessen gaan geven?
Ja, je begint direct in je derde stageweek ongeveer met een lesje te geven. Dit bouw je op tot ongeveer 2 na een half jaar, en daarna 2 aansluitend na een jaar.

2. Wat doe je tijdens je stages allemaal?
Veel kijken naar je mentor, kinderen helpen met vragen, lessen geven, buiten in de pauze opletten, gesprekjes met kinderen voeren, nakijken, voorbereiden enz...

3. Is het zo dat je steeds op je vingers wordt gekeken door je mentor of door iemand anders? Ik heb daar namelijk echt een onwijze hekel aan, als iemand me steeds gaat zitten controleren en me corrigerend benadert.
Een mentor is ervoor om jou te helpen een goede leerkracht te worden en voorziet je van feedback. Het ligt aan mentoren hoe ze zijn, maar de meesten zullen niet 'inbreken' tijdens jouw les.

4. Wat voor spullen heb je nodig op de Pabo? Map? Documentenmap? Lamineerapparaatje? Snelhechters? Schriften?
Met een aantal collegeblokken en een klapper(map) kom je heel ver! Een lamineerapparaat hebben ze meestal wel op stage.

5. Wat kan ik verwachten in mijn eerste jaar qua lessen die ik ga volgen op de instelling zelf. Ik ga overigens naar Alkmaar iPabo. Iemand ervaring?
Nee, ik studeer in Helmond

6. Moet je veel theorie stampen of is het meer praktijk?
Uiteraard hoort er theorie bij, maar deze heeft een sterke koppeling met de praktijk. Allebei dus!

7. Hoe zit het met tentamens? Waarover gaan deze? Veel leren?
Er zal zeker wat geleerd moeten worden! Bij ons is het ook veel werkstukken maken. Dit ligt denk ik aan de instelling waaraan je gaat studeren.

Succes met je keuze!
Handige kaartenbakken & leermiddelen: leermiddelenbak@hotmail.nl

2014-2015: leerkracht groep 7/8
2015-2016: leerkracht groep 5/6/7/8
MeesterM
PABOforum Peuter
 
Berichten: 191
Geregistreerd op: 17 jun 2010, 20:00
Woonplaats: Limburg
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Erick op 22 jun 2012, 15:35

Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Bang voor stage

Berichtdoor FartherAway op 25 jun 2012, 20:53

Ik zit inderdaad op de iPabo in Alkmaar, ik zal je vragen ook even beantwoorden.

1. Moet je tijdens je eerste jaar al lessen gaan geven?
Jazeker! De eerste aantal dagen mag je nog gewoon lekker meekijken hoor. Daarna kun je langzaamaan met kleine groepjes aan de slag gaan. Na het eerste half jaar zijn er wel bepaalde lessen die je gegeven moet hebben, dus je moet wel vrij vlot beginnen met je eerste les. Maar wees gerust, je lessen hoeven echt niet geweldig te gaan, als je maar goed reflecteert! Dat is heel belangrijk.

2. Wat doe je tijdens je stages allemaal?
Je geeft groepslessen en soms begeleid je kleine groepjes leerlingen. Daarnaast kijk je natuurlijk na, je veegt af en toe en nog meer 'klusjes'.
Je geeft ook verplichte lessen vanuit de iPabo. Dit kan bijvoorbeeld zijn: verzorg een hoofdrekenles, of: geef een techniekles waarbij je het cyclisch model (ontwerpen, maken, gebruiken) toepast. Aan het begin van het jaar weet je welke lessen je moet geven.

3. Is het zo dat je steeds op je vingers wordt gekeken door je mentor of door iemand anders? Ik heb daar namelijk echt een onwijze hekel aan, als iemand me steeds gaat zitten controleren en me corrigerend benadert.
Dat ligt echt compleet aan wat voor mentor jij hebt.

4. Wat voor spullen heb je nodig op de Pabo? Map? Documentenmap? Lamineerapparaatje? Snelhechters? Schriften?
Voor de iPabo zelf: schrijfpapier en boeken (je krijgt een boekenlijst). Sommige studenten werken liever met een laptop, dat kan ook. Voor stage hoeft je niet iets bijzonders aan te schaffen, meestal kun je alles wel van daar gebruiken.

5. Wat kan ik verwachten in mijn eerste jaar qua lessen die ik ga volgen op de instelling zelf. Ik ga overigens naar Alkmaar iPabo. Iemand ervaring?

Ja, daar zit ik! ;) Tja, wat kan ik erover vertellen. Ik vind het een hele prettige school. In het begin komt er echt van alles op je af. Leraren zullen veel zeggen: 'Dat komt nog wel'. Laat je daar niet mee wegsturen, maar vraag om uitleg over opdrachten als je dat nodig hebt. Bij ons was het uiteindelijk zo dat ons dik over de helft van de periode nog eens verteld werd wat nu precies de bedoeling was van de lessen die je moest geven. En dan moest je dus ineens al je verplichte lessen nog (opnieuw) gaan geven!

Als je eenmaal gewend bent aan het systeem dan is het wel echt prettig.
Je werkt in 4 periodes. In het eerste jaar heb je 2 inlevermomenten (januari en juni). Dan lever je vakdossiers in. Hierin werk je jouw verplicht gegeven lessen heel gedetailleerd uit waarbij je voldoet aan de eisen van beoordelingsformuleren. Aan het einde van elke periode heb je ook nog toetsen over de stof die in de lessen is behandeld.

Twee keer per jaar komt er een leerkracht van de iPabo langs op jouw stage om een les te beoordelen, ook aan de hand van een beoordelingsformulier. Je maakt hiervoor ook een werkplekportfolio met pedagogiek- en ICT-opdrachten die je op de stage uitvoert. Daarnaast is het de bedoeling dat je voor elke les die je geeft een lesbeschrijvingsformulier invult (zeggen ze, maar dat hoeft je echt niet altijd te doen hoor). Een aantal van die lesbeschrijvingen verzamel je dan ook in je werkplekportfolio.

Nou, als je nog meer vragen hebt stel je ze maar hoor!

6. Moet je veel theorie stampen of is het meer praktijk?
Beide. Je loopt één dag per week stage en per half jaar 3 keer een hele week. Je oefent heel veel in de praktijk, maar je moet dit ook telkens kunnen koppelen aan de theorie. Daarnaast heb je natuurlijk je toetsen waar je veel lesstof voor moet leren. Gelukkig wordt een groot deel ook in de lessen behandeld.

7. Hoe zit het met tentamens? Waarover gaan deze? Veel leren?
Tentamens gaan natuurlijk voornamelijk over het lesgeven aan kinderen per vak. Er komt bij bv. een rekenles zoveel kijken. Je kijkt niet alleen naar hoe je een les geeft, maar ook hoe je kinderen helpt in hun ontwikkeling in dat vakgebied. En of het veel is... wat noem je veel? Voor sommige toetsen leer je 40 pagina's, voor andere toetsen 200. De toetsen zijn wel altijd meerkeuze, misschien stelt dat je gerust.

Ik wens je alvast heel veel succes en als je vragen hebt, laat het maar weten!
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Erick op 25 jun 2012, 21:05

Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Bang voor stage

Berichtdoor FartherAway op 25 jun 2012, 21:06

Haha, nee hoor! Ik zal alle aankomende iPabo-studenten geruststellen. Het is een leuke week. :D We laten jullie geen dingen doen die we zelf ook niet zouden willen doen. ;)
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Bang voor stage

Berichtdoor super_juf op 26 jun 2012, 18:20

Zit nu al een tijdje mee te lezen maar een van jouw vragen zit mij een beetje dwars. Je vraagt of tijdens je stage iemand met je meekijkt want 'je hebt er een hekel aan als iemand over je vingers mee kijkt en je corrigerend benaderd'....

Je zult wel tegen kritiek moeten kunnen want dit kun je veel krijgen. Een mentor kijkt met jouw lessen mee en laat je niet zomaar alleen in de klas. Dit zal veelal in het begin zijn, later zul je veel zelfstandig bezig zijn. Je hebt er een hekel aan als iemand je corrigerend benaderd. Wat nu als een mentor dit wel doet? Je zult hier wel mee moeten leren omgaan.
Het komt op mij over dat je niet goed tegen kritiek kan. Sorry als dit niet zo is hoor! :D Correct me if i'm wrong 8)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Ammoniumdichromaat op 18 jul 2012, 22:31

Oké, ik ben al een tijdje van de pabo af (18 jaar om precies te zijn), maar toch hoop ik je een adequaat antwoord op je vragen te kunnen geven.

Moet je tijdens je eerste jaar al lessen gaan geven? In het begin deden wij veel oriëntatie- en observatieopdrachten en mochten we assisteren tijdens de les, later mocht je partiële lessen geven en nog later ook gehele. Er waren minimumeisen, maar die kan ik zo een, twee, drie niet oprakelen.

Wat doe je tijdens je stages allemaal? Van alles en nog wat, dit is sterk afhankelijk van je mentor. Sommigen zullen je veel laten doen, anderen weinig.

Is het zo dat je steeds op je vingers wordt gekeken door je mentor of door iemand anders? Je zult zeker in het begin nauwlettend in de gaten worden gehouden. Dat is logisch omdat je mentor wellicht niet goed kan inschatten wat je wel en niet kunt. Bedenk: Je mentor blijft te allen tijde verantwoordelijk voor hetgeen er gebeurt in de groep waarin jij als stagiair(e) actief bent. Tevens zal je mentor je op een gegeven moment moeten beoordelen, neem zijn/haar tips daarom ter harte en schiet zeker niet in de verdediging (valkuil)!

Wat voor spullen heb je nodig op de Pabo? Map? Documentenmap? Lamineerapparaatje? Snelhechters? Schriften? Wij hadden tijdens onze stage destijds een 23-rings multomap met gelinieerd papier en wat schrijfgerei nodig, meer niet. Wij dienden die map te gebruiken om onze (handgeschreven!) verslagen in op te bergen en zo ter beoordeling aan te bieden. Losse velletjes werden (terecht) niet geaccepteerd.

Wat kan ik verwachten in mijn eerste jaar qua lessen die ik ga volgen op de instelling zelf. Ik ga overigens naar Alkmaar iPabo. Iemand ervaring? iPabo Alkmaar ken ik niet, ik heb de openbare pabo in Groningen gedaan. Het eerste jaar kregen wij alle basisschoolvakken (ontwikkeling eigen kennis, inzicht en vaardigheid + didactiek) en natuurlijk pedagogiek en psychologie.

Moet je veel theorie stampen? Voor sommige vakken wel, voor andere niet. Dit is sterk afhankelijk van je eigen referentiekader. Pedagogiek en psychologie waren destijds echte "leervakken", handvaardigheid bijvoorbeeld niet (behalve dan natuurlijk de vakdidactiek). Onderschat de vakken muziek en gymnastiek niet!

Hoe zit het met tentamens? Waarover gaan deze? Veel leren? Zie vorig antwoord.

Ik krijg er helemaal buikpijn van als ik denk aan dat er een mentor of iets dergelijks achterin de klas gaat zitten kijken hoe ik les geef. Oh verschrikkelijk!!
Waarom ben je hier eigenlijk zo bang voor? Bedenk dat je mentor er is om je te helpen, hij/zij kan (en zal) ingrijpen en je weer op weg helpen als dat nodig is. Je zult het vak toch met vallen en opstaan moeten leren. Laat je in dit opzicht zeker niet afleiden door (al dan niet aangedikte) succesverhalen van anderen!

Succes!
Chaos is óók een vorm van orde...
Avatar gebruiker
Ammoniumdichromaat
PABOforum Peuter
 
Berichten: 62
Geregistreerd op: 15 okt 2010, 07:41
Schooltype:
Functie:

Volgende

Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron