Dit topic komt bij mij als geroepen!
Mijn situatie: Lio in groep 6, met meer dan 30 leerlingen. Waarvan ik de helft als zeer druk ervaar. Moeilijke klas. Veel gepest buiten school.
Ik merk dat ik constant moet zeggen: dit ... anders ... Hierdoor vind ik mijzelf ook dreigend overkomen. Ik denk dat ik niet helemaal consequent genoeg ben. Want als ik de kinderen elke keer zou straffen als het te ver gaat, dan zou ik elke dag tot 4 uur op school zitten (bij wijze van.)
Het vervelendste vind ik dat het lijkt alsof de kids een straf niet erg vinden. Nablijven doet ze niets. Op de gang zitten doet ze niets. Een waarschuwing helpt een paar minuten, daarna gaat het weer net zo hard door. Ik heb het idee dat ik constant als politieagent voor de klas moet staan. Zodra ik omdraai is het gedaan met de rust.
Er zijn gelukkig ook wel momenten waarbij ze wel een les rustig door kunnen werken.
Ik heb al veel geprobeert: beloningssysteem met smileys (van het forum) en kruisjes (5 kruisjes = smiley weg). De kids willen graag smileys verdienen, lijken het ook erg te vinden als ze er een verliezen, maar het heeft uiteindelijk weinig effect. Positief benaderen, complimentjes geven, werkt ook nauwelijks.
Ik geef regelmatig aan wat ik van de kinderen verwacht en wat we eventueel kunnen doen als er goed gewerkt wordt.
Na een schooldag voel ik me vaak wat minder leuk, omdat ik het gevoel heb dat ik de hele dag heb moeten mopperen.