[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Op welke manier het beste straffen?

Op welke manier het beste straffen?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Re: Op welke manier het beste straffen?

Berichtdoor Framboos op 08 feb 2010, 20:54

Dit topic komt bij mij als geroepen!

Mijn situatie: Lio in groep 6, met meer dan 30 leerlingen. Waarvan ik de helft als zeer druk ervaar. Moeilijke klas. Veel gepest buiten school.
Ik merk dat ik constant moet zeggen: dit ... anders ... Hierdoor vind ik mijzelf ook dreigend overkomen. Ik denk dat ik niet helemaal consequent genoeg ben. Want als ik de kinderen elke keer zou straffen als het te ver gaat, dan zou ik elke dag tot 4 uur op school zitten (bij wijze van.)
Het vervelendste vind ik dat het lijkt alsof de kids een straf niet erg vinden. Nablijven doet ze niets. Op de gang zitten doet ze niets. Een waarschuwing helpt een paar minuten, daarna gaat het weer net zo hard door. Ik heb het idee dat ik constant als politieagent voor de klas moet staan. Zodra ik omdraai is het gedaan met de rust.
Er zijn gelukkig ook wel momenten waarbij ze wel een les rustig door kunnen werken.
Ik heb al veel geprobeert: beloningssysteem met smileys (van het forum) en kruisjes (5 kruisjes = smiley weg). De kids willen graag smileys verdienen, lijken het ook erg te vinden als ze er een verliezen, maar het heeft uiteindelijk weinig effect. Positief benaderen, complimentjes geven, werkt ook nauwelijks.
Ik geef regelmatig aan wat ik van de kinderen verwacht en wat we eventueel kunnen doen als er goed gewerkt wordt.

Na een schooldag voel ik me vaak wat minder leuk, omdat ik het gevoel heb dat ik de hele dag heb moeten mopperen.
Framboos
PABOforum Baby

Groep: 6
PABO jaar: 4

Berichtdoor Anita op 08 feb 2010, 21:22

Mijn LIO'er had ditzelfde probleem. Het leek erop alsof ze alleen nog moest mopperen op de kinderen, ze zag bij sommige kinderen ook niets positiefs meer. Andersom waren er kinderen die haar alleen nog maar associeerden met mopperen, ze hadden dan ook geen zin meer om voor haar hun best te doen.
Heel langzaam is dit nu aan het keren. Dit komt omdat ik haar heb voorgehouden dat ze juist de positieve dingen moet opzoeken. Niet na een uur lang werken mopperen op die twee keer die niet aan het werk waren. Nee, beloon die andere 29 door hen een compliment te geven en een stukje voor te lezen. En die jongen die niet aan het werk is, niet continu mopperen dat hij niets doet. Hij zal er zelf wel de gevolgen van ondervinden als het werk niet af is. Geef hem juist een compliment als je langsloopt en ziet dat hij een som af heeft, of als je ziet dat hij een regel netjes heeft geschreven in zijn schrijfschrift.
Speel een spelletje op het digibord en laat de kinderen aan de beurt komen die mee doen volgens de regels. Als die ene jongen waar je altijd last van hebt zijn mond dicht heeft en het spel lijkt te volgen, geef hem dan nu een beurt met een compliment. "De volgende is Pietje want dat heeft hij wel verdiend nu hij zo gezellig mee doet".
Het zal niet van de een op de andere dag veranderen, maar bij haar zie ik het nu de goede kant opgaan. Wederzijds is er nu verwondering dat je met de ander ook best leuke momenten kunt beleven.

En inderdaad zoals je zelf al zegt: niet dreigen als je het daarna niet na komt / na kan komen. Hoe wil je nog indruk maken met wat je zegt als het al duidelijk is dat de gevolgen toch niet komen?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Anita
PABOForum team

Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Berichtdoor peter1000 op 08 feb 2010, 22:29

peter1000
PABOforum Peuter

Groep: 5
Schooltype:
Functie:

Berichtdoor miekiemousie op 09 feb 2010, 19:44

Ik ben zelf ook geen straffer. Wat zijn wel 'straffen' bij mij.
In dekring er steeds door heen. Uit de kring, als je niet kan luisteren, kan je ook niet meedoen.
Bij het werken heb ik een combinatie. Veelal laat ik kinderen gaan, ik kom ze aan het einde van de week wel tegen. Als ze anderen storen, dan grijp ik vaak wel in. Ik kan hierbij aangeven 'misschien is het handig om een andere plaats op te zoeken, ik zie nu dat het niet werkt'. Als dit niet voldoende is, zet ik het kind op een andere plaats. De volgende stap is dat ze in een andere klas hun werk gaan maken. Dit is geen probleem en bij de bovenbouw zo afgesproken. Jammer, dan hoor je even niet bij de klas. Door deze duidelijk afspraken, hoef ik eigenlijk niet vaak boos te worden. Het is meer een medeleling naar het kind. Ik zie dat het nu hier in de klas niet gaat, dan gaan we nu een plek opzoeken in een andere klas. Ik hoop dat het dan beter gaat.
Ben ik wel geirriteerd of boos, ligt dat vaak aan mezelf. Dan ben ik niet duidelijk genoeg of heb ik het te lang door laten sudderen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team

Schooltype:

Berichtdoor jade35 op 09 feb 2010, 19:54

Vaak, maar niet altijd merk je dat zaken waar je last van hebt, gedrag etc. voorkomen kunnen worden door een duidelijk klassenmanagement en het consequent blijven, zonder te straffen of loze dreigementen te uiten. Door te zorgen dat je lessen soepel verlopen en dan met name de wisselingen voorkom je vaak geroezemoes, zorg dat je materialen klaar liggen of daar waar de kinderen er goed bij kunnen, allemaal heel basic, maar wel effectief.
jade35
PABOforum Kleuter

Groep: 8
Functie:

Berichtdoor JufH op 09 feb 2010, 20:15

Ik straf ook weinig... Heb het moeten 'leren' tijdens m'n stage in groep 7 (inmiddels al zo'n 15 jaar geleden!)

Dat ging zo:
Ik wil niet meer dat iemand er doorheen praat, als je dat wel denkt te moeten doen ga je maar op de gang staan.
Ja maar juhuf.... kwam er vervolgens uit de klas. En ja, die stond dus op de gang... Weinig last meer gehad daarna!

Als ik nu straf geef is het gelijk flink veel, een hoofdstuk aardrijkskunde waar we nét een toets over hebben gehad ofzo... Met vragen én antwoorden. Er heeft er 1x eentje een middag thuis zitten schrijven. Die heeft blijkbaar aan iedereen verteld hoeveel werk dat is. En als je het als juf dan, na een korte inspectie of alles er is (;)) voor de ogen van de dader verscheurt... Ik heb dit jaar geen straf meer hoeven geven!

Ik had pas wel een jongen die een ander ervan 'beschuldigde' een triootje met z'n moeder en oma te hebben! (groep 8!) Dat was bij de les van een stagiaire, en ik heb toen maar wel even ingegrepen. Eerst op de gang maar eens gevraagd wat nou een trio was. Volgens de jongens was dat dat je verkering had met 2 meiden tegelijk. Was ik wel blij om ;)
Maar vervolgens even gemeld dat ik bij herhaling van zulke zaken onmiddellijk een opstel laat schrijven dat ondertekend door ouders weer mee naar school moet! Ook dat was afdoende!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
JufH
Paboforumholist

Groep: 7
Schooltype:
Functie:

Berichtdoor jufHetty op 10 feb 2010, 08:48

Lieve collega's, stop toch allemaal met straffen: ga helpen en neem maatrgelen.
Ik heb even opgezocht wat ik er in andere topics al over heb geschreven (heel veel!), hier citeer ik mezelf uit het topic "Een moeilijke groep 7/8":

Ik heb jarenlang groepen 7 en 8 gehad waarmee iedereen met de handen in het haar zat. Het is allemaal gelukt op basis van innerlijke kracht en overtuiging dat ik het beste uit de kinderen kon halen.
Het vraagt creativiteit en afwijken van gebaande paden, maar dan krijg je iets geweldigs terug.

Ik citeer mezelf uit m'n boek (zie onder):
"Ik heb besloten niet meer te straffen toen ik bij mijzelf merkte dat het een machteloos gebaar was. Door die knop uit te zetten moest er wat anders gebeuren. Het was niet in één keer naar mijn zin, maar er groeide een nieuwe manier van omgaan met storend gedrag, die zich steeds verder ontwikkelde. Met dank dus aan de kinderen die het mij lastig maakten. Van hen leerde ik op dit gebied hoe ik het moest aanpakken, enkel door hun gedrag waar ik een oplossing voor moest vinden. (.....)
In alle gevallen geldt dat je met straffen laat zien dat je
- onmachtig of zelfs niet bereid bent het kind te helpen
- het kind geen kans geeft om iets te leren of om iets te herstellen
- aan machtsmisbruik doet
- niet te vertrouwen bent voor kinderen
Bedenk dat we het hebben over kinderen van 12 jaar of jonger, een heel kwetsbare leeftijd: wat daar wordt gezaaid, zal deels de oogst bepalen in hun latere leven.
Als je echt niet meer wilt straffen, moet je het woord "straf" niet meer in de mond nemen. dan ga je het "helpen" noemen en doe je dat ook daadwerkelijk."

Er staan verder nog allerlei tips en voorbeelden bij, maar misschien heb ik je hiermee al een heel stuk op weg geholpen.

Dit werkt al jaren fantastisch. Van alle mensen die in mijn klassen komen kijken hoor ik steeds wat een fijne sfeer er is. En het uis heus wel eens rommelig maar dat noem ik dan maar een "georganiseerde chaos". Laatst begon ik met Engelse lessen in klas 6, groep 8 dus. Ik heb zelf de klas er onder. Natuurlijk werd ik uitgeprobeerd, geinig is dat toch altijd weer. Dus ik ging meteen bij de deur staan: "Wie niet wil of kan meedoen met deze les die vertrekt en gaat gaat iets anders doen, want ik wil hier geen tijd aan besteden. Dat is zo vervelend voor de mensen die wel engels willen leren." Een paar kinderen die al hadden geprobeerd de les te verstoren draaiden zich naar elkaar om, zo van: zullen we wel of niet. Vraagt er één: "En wat moet ik doen dan als ik uit de klas ga?" "Ja, dat wil je natuurlijk wel weten van tevoren want dan kun je kiezen. maar dat is een verrassing."zei ik. "Misschien mag je wel bij de kleuters helpen broodjes bakken of krijg je een heel vervelende klus van me en moet je de les inhalen in je eigen tijd. Dat weet ik straks ineens als je hier staat. Toon maar lef als je het risico durft te nemen." De monden vielen open van verbazing.
Iedereen bleef, met een opgewekt gevoel ging ik verder aan de les en het werd werkelijk heel gezellig, dat is het nog steeds. Dat zei ik dus meteen aan het einde van de eerste les al: "Wat gaat dat fijn hier en wat werken jullie goed met elkaar." Die lieve lachjes van die kinderen, de meesten toch al 12 hoor! Huppelend als een blij kind ga ik dan ook naar huis.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Sjanne op 15 apr 2010, 12:32

Mooie manier heb je omschreven met de deur openhouden en geen keuze geven maar het lef tonen! Top!
Sjanne
PABOforum Adolescent

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Luutsie op 31 okt 2010, 19:51

Ik blijf het straffen ook lastig vinden hoor. Natuurlijk is het benoemen van "straf" geven ook ellendig. Ik heb ook altijd al het idee gehad dat het tekenen van "zonnetjes" of "bloempjes" jou als leerkracht je status ontneemt. Niks bloemetjes of wat dan ook, gewoon omdat jij het zegt! Het is aan de andere kant wel erg duidelijk voor kinderen, en zichtbaar: ahh kijk, we hebben een bloemetje verdiend. Ze gaan dan ook op elkaar letten: "Ssssjjjt!!! De juf wil beginnen!!!". Erg schattig.
Maar ik blijf het lastig vinden. Als vierdejaars pabo ben ik in mijn stages altijd daarop als minder beoordeeld; consequent zijn. Het is voor mij ook erg lastig, omdat ik in het dagelijks leven ook niet zo op mijn strepen sta. Blijf er van overtuigd dat die twee met elkaar verbonden zijn. Gelukkig heb ik nu een stagementor die me wel daar bij helpt. Hoop ook dat het goed gaat komen!
Luutsie
PABOforum Baby

Schooltype:
PABO jaar: 5
Functie:

Berichtdoor peter1000 op 31 okt 2010, 22:28

peter1000
PABOforum Peuter

Groep: 5
Schooltype: