Hij moet vooral op zijn non-verbale communicatie letten. Zit hij onderuit gezakt (sommige mensen denken dat ze rechtop zitten maar zitten als een zak aardappels). Non-verbale communicatie is waarschijnlijk nog belangrijjker dan verbale communicatie.
Hij kan aankondigen na instructie dat ze eerst zelfstandig moeten werken en dat hij na 5 minuten komt langslopen.
Laat hem duidelijk op het bord schrijven wat de leerlingen moeten doen. Begeleid de kinderen die opstartproblemen hebben..ga daarna pas rondlopen. Probeer rust uit te stralen door je te concentreren op je ademhaling en manier van spreken. Neem op rare momenten even een pauze als je spreekt..soms langer soms korter. Varieer in toonhoogte...dit soort dingen kunnen er voor zorgen dat er een rustigere sfeer in de klas is.
Je kunt ook met streepjes op het bord werken. Als het te druk word dan haal je 1 streepje weg. Zijn er aan het einde van de dag nog streepjes over dan doe je de laatste 5 minuten iets leuks of iets dergelijks.