door Niekiej88 op 27 jan 2010, 19:09
Ik heb zelf ook wel eens moeite met straffen, of de kinderen luisteren beter naar mijn duo partner. In de kerstvakantie zat ik er echt even door, omdat de kinderen flink aan het uittesten waren! Toen heb ik een gesprek gehad met mijn oom, die ook in het onderwijs zit, hij gaf me de volgende tips.
Op het moment dat het mis gaat, beschrijf dan de situatie. Bijv: Je schreeuwt door de klas.
Dan vertel je het gevolg. Bijv: Dat is vervelend, want nu moet ik de les stil leggen om jou aan te spreken en nu moet de hele klas wachten omdat ik jou waarschuw.
Dan vertel je hoe je het wil. Bijv: Je houdt nu op met schreeuwen en doet gewoon mee met de les.
Protesteert het kind? Gewoon volhouden: Ik wil dat je nu ophoudt en mee doet met de les. (3 of 4 keer)
Nog niet effectief? Dan zeg je wat de consequenties zijn. Dat is op elke school anders, maar wat ik dan doe is dreigen dat ik het kind om 3 uur deze les laat doen, of dat ik dit gedrag niet accepteer en maar even naar zijn huis bel aan het einde van de dag, of ik zeg dat ik de directrice erbij haal.
Gelukkig hoeft het nooit zo ver te komen!! Ik sta nu veel steviger in mijn schoenen en ik merk echt dat ik een betere 'leider' ben. Ik zorg altijd dat ik duidelijk ben. En vasthoudend! Eerst twijfelde ik veel, zei vaak eeehh en dat hebben kinderen zo door!
Succes
Lio student in groep 5, bezig met afstuderen!!