Allereerst de beste wensen en een hele goede gezondheid allemaal!
Ik heb al eens eerder gepost dat ik mijn LIO stage in een instroomgroep ga lopen. Ik mag de groep geheel
zelf opstarten en het lokaal zelf inrichten en alles dus ik ben natuurlijk super super blij!

met 7 kinderen en uiteindelijk worden het er 20 of nog iets meer. Allemaal instromers dus ik vind het heel
leuk maar wel echt een uitdaging! Aangezien je geen enkel voorbeeld kind hebt. Maar ik heb er ook heel veel zin
in dus ik ben al volop dingen aan het bedenken. De kinderen komen meteen de hele week, hele dagen oefenen en ik denk dat dat heel lang en moeilijk voor veel kinderen is, dus vind ik het extra belangrijk om iets te bedenken wat ik die week doe. Ik heb al gelezen hier op het forum dat je niet te veel moet willen, gewoon kennismaken en regeltjes, maar het lijkt me toch fijn om in ieder geval dingen achter de hand te hebben en je zult ze toch dingen uit moeten leggen. Het lijkt me ook niet handig om het maar gewoon te laten gaan zoals het gaat en vervolgens te zeggen ja maar zo doen wij dat hier niet. Dus Ik heb een idee voor de eerste dag, maar ik ben benieuwd wat jullie
ervan vinden en of ik geen belangrijke dingen vergeet. Zouden jullie mij misschien nog tips kunnen geven? En ik vind het ook heel leuk om met andere leerkrachten of LIO stagiaires ervaringen uit te wisselen!
Alvast heel erg bedankt!
Mijn idee:
Voordat de kinderen binnen komen leg ik een aantal werkjes klaar. Bv. eenvoudige puzzeltjes, kleurplaten, kleurtjes, lego.
08.40 kinderen komen binnen voor de eerste keer, met papa of mama. Ik stel me voor, wijs waar hij/zij de jas op mag
hangen en de tas, ze mogen even zelf ergens gaan zitten bij een werkje dat ze leuk vinden, papa en/ of mama mag nog even blijven als ze willen, de kinderen werken en ik heb even tijd voor ouders en voor een rondje langs alle kinderen.
09.00 alle ouders gaan naar huis. Ik ga met de kinderen in de kring zitten en vertel allereerst even over hoe ze het
vinden de eerste dag op school, spannend natuurlijk enz. Dan bespreek ik dat we een aantal afspraken hebben in de klas en dat we die afspraken gebruiken om het gezellig te houden op school. Ik leg de eerste afspraak uit, het stilteteken. Als de juffrouw dat gebruikt dan ben je even stil, want dan wil de juf iets zeggen. We oefenen het kort even en de rest van de dag kan ik die herhalen. het leek me handig om iedere dag bv een regel te bespreken, maar de andere regels wel al op te hangen zodat ze het wel al kunnen zien. Ik leg de routine uit die we normaal gesproken iedere dag doen, dagen van de week, het goedemorgen lied, dagritmekaarten en evt nog even gewoon vertellen als er tijd over is en als kinderen er zelf mee beginnen. Dat ligt heel erg aan de kinderen lijkt me.
Dan loop ik in een treintje even met alle kinderen naar de toiletten, vertel ook even dat we de handen wassen na het plassen en dat ze het even moeten vragen als ze willen gaan plassen. Ik ben er nog niet over uit of ik een plasketting of kaartjes ga gebruiken maar dat kan ik dan ook uitleggen. Wat ik ook een hele belangrijke afspraak vind is de vinger opsteken, als ze bv naar de wc moeten of iets willen zeggen of vragen. Niet dat kinderen of in de broek plassen of dat ze gewoon gaan en je bent ze opeens kwijt. Daarom dacht ik eraan om die 2 afspraken aan elkaar te koppelen. Of is dat te veel? Eigenlijk zijn er heel veel regels meteen heel belangrijk, maar je kunt ze niet allemaal tegelijk aanbieden, dus ik denk dat ik even voor deze 2 praktische regels kies en dat de rest de dagen daarna wel komt.
09.20 we gaan gymmen in de speelzaal, gewoon lekker vrij spelen, materialen ontdekken.
10.00 tijd voor de kleine pauze, rustig een klein hapje eten en het liedje zingen zoals we dat normaal ook zouden doen. Ook hierbij kort vertellen dat je op je plaats blijft zitten, als je iets open wilt dat je dan even naar de juf toe mag lopen om het te vragen ( of dat de juf rondloopt, daar moet ik nog even over nadenken, ik heb namelijk met allebei ervaring en het ligt een beetje aan de groep vind ik)
10.20 naar buiten
10.45 spelletje in de kring met van iedere hoek een voorwerp in een kist/ zak. Kinderen mogen grabbelen en kijken wat erin zit. In welke hoek zou dit horen? Wat zou je in die hoek kunnen doen? Eventueel even met alle kinderen kijken in de hoek wat er te doen is, want dat kan nu met 7 kinderen nog natuurlijk

dan kort bespreken dat er een kiesbord is, dat er naamkaartjes hangen met een figuurtje erop dat bij hen hoort. Bv. Bas heeft het clowntje, dus het kaartje met het clowntje erop is van Bas. En als Bas in de poppenhoek wilt spelen kan Bas het kaartje onder de poppenhoek hangen. ( ik vraag me heel erg af of dit niet allemaal veels te veel is en of ik dit al vanaf dag 1zo moet aanpakken, daarom ben ik heel benieuwd naar jullie ervaring en ideeën!! Er is zoveel dat je vanaf dag 1 eigenlijk zou moeten aanleren maar daar is de dag veels te kort voor en dan zijn de kinderen dood moe al voordat het middag is)
10.55 de kinderen gaan allemaal een werkje doen. Ik loop rond, speel mee, observeer.
11.45 ( ik weet nu nog niet of dan meteen alle kinderen overblijven, in de andere groepen 1/2 blijven alle kinderen over)
jassen en tassen pakken. Plekjes mogen ze nu nog even zelf kiezen, naderhand wil ik ze denk ik vaste plekjes geven. Ik heb tot nu toe ervaren dat sommige kinderen dat een bep. rust geeft, een eigen plekje.
13.00 het is middag. Ik herhaal nog een keer de afspraken van het stilteteken en het vinger opsteken. Dan lees ik een boekje voor over een kindje dat voor de eerste keer naar school gaat. We kunnen dit kort bespreken hoe zij dit ervaren.
13.20 we gaan nog kort even werken via het kiesbord.
14.00 nog even buiten spelen
15.00 naar huis
Dit is zo'n beetje wat ik in gedachte had maar aan de andere kant vind ik dit heel veel voor een eerste dag. Misschien moet ik het kiesbord wel achterwegen laten en werkjes klaarleggen bv. maar daarin ben ik heel nieuwsgierig naar jullie mening

Misschien werkt het wel gewoon goed meteen met een kiesbord, maar ik twijfel nog.
De rest van de week wil ik eigenlijk zo normaal mogelijk met structuur voor de kinderen laten verlopen. Misschien wat kennismakingsspelletjes doen, een verjaardagskalender, helpende handjes laten inkleuren, misschien nog een leuk knutselwerkje om de klas leuk te versieren, dat soort dingen. En dan iedere dag een nieuwe regel/afspraak. En die week ook nog een keer langs met bv. een fotospeurtocht of anders gewoon in een treintje door de school, bij de andere kleutergroepen, de directie, de concierge enz. Wat vinden jullie ervan?
Ohh ik heb er zo'n zin in!!! Eindelijk mijn eigen groepje

Liefs Annemiek
PS Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden.....alvast bedankt voor het lezen
