open lettergrepen groep 3

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

open lettergrepen groep 3

Berichtdoor Yep op 27 mei 2010, 14:26

hoi!

Komende maandag ga ik een les geven over het lezen van open lettergrepen (groep 3)
Het gaat om woorden als: lopen, spelen, graven etc. Omdat kinderen deze woorden normaal gesproken lezen als: loopun, speelun, graavun etc. zijn dit nogal lastige woorden om te lezen.
Daarom vroeg ik me af of iemand leuke tips, adviezen heeft om dit zo goed mogelijk aan te bieden?

Alvast bedankt!
Yep
PABOforum Baby

Groep: 3

Re: open lettergrepen groep 3

Berichtdoor Joke op 27 mei 2010, 17:23

Gebruik de manier van de methode (meestal is daar een regel in de vorm van een rijmpje voor. Om daarna nog even te oefenen met die woorden zou je het spel met de twee kleurkrijtjes kunnen gebruiken.
Zet het bord vol met allerlei woorden, waartussen ook de woorden met een open lettergreep die je wilt oefenen.
(Je kunt de woorden ook met de groep bedenken op allerlei verschillende manieren die je zelf kunt bedenken.)

Werkwijze:
Geef twee lln. een krijtje in een verschillende kleur.
Ze mogen zo'n woord opzoeken en omcirkelen en dan het krijtje doorgeven aan een ander. (Ook iemand die al een beurt heeft gehad met het andere krijtje kan later aan de beurt komen, maar werk eerst iedereen een keer af.)
Als er een fout woord gekozen is, wijs er dan op en laat alsnog een ander woord kiezen. Welk krijtje heeft de meeste woorden gevonden? Gezamenlijk hardop tellen (dat vinden ze meestal leuk) en doorschrappen terwijl je telt, zodat een woord niet dubbel geteld wordt.
Er zijn regels: je mag niet rennen, je mag niemand wegduwen, je mag niet schreeuwen. En regels die je eventueel zelf nog noodzakelijk vindt.
Het voordeel van het spel is - naast het oefenen -dat het krijtje wint of verliest en niet een groep kinderen. Dit gaat zeker op als lln. met beide krijtjes een keer aan de beurt geweest zijn. Zorg dus voor voldoende woorden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0
PABO jaar: 0

Keer terug naar LIO-stage