Ik heb mijn beide groepen ook al eens een kind naar een andere plek gebracht. Zo heb ik in mijn ene groep een jongen die een periode heeft gehad dat hij echt onmogelijk was in de klas. Hij is soms voor straf en soms 'gewoon' gaan werken bij de IB'er of directrice. Hier ging hij dan rustig aan het werk en zij hadden geen last van hem. Als ze wel last zouden hebben, zou het een ander verhaal worden. Maar hij had die rust nodig en wij (duo en ik) vaak ook voor de klas. Het was voor mij een grote stap om te doen, maar wel nodig.
In mijn andere groep heb ik een jongen twee maal de klas uit gezet nadat hij een rij van dingen had gedaan die niet mochten. Daarbij kon ik op mijn kop gaan staan, van alles doen, maar niks had effect. Ik heb hem toen even in een andere kleuterklas gezet. Dit had gelukkig wel effect, hij begreep toen ineens wel dat de juf boos was.
Let op, dit zijn echt momenten die zelden voorkomen, maar soms geeft het wel lucht. Het is gewoon af en toe nodig, voor het kind en voor mij.