...collega's die het blijkbaar te veel moeite vinden om in het leerlingvolgsysteem te kijken of contact met mij op te nemen als er iets aan de hand is met een mentorleerling van mij.
Er is een leerling bij wie het al een tijd niet goed gaat (cijfermatig). Na gesprekken met moeder heb ik aan de bel getrokken. Ik had zelf het vermoeden dat er meer aan de hand was. Dit bleek te kloppen. Uit de gedragslijsten (geen idee hoe die dingen officieel heten) kwam dat er een klinisch probleem was op het gebied van concentratie.
Dit soort zaken vermeld ik altijd in het leerlingvolgsysteem. De bedoeling is dat collega's dit lezen en dat er hierdoor bellen gaan rinkelen of dat er zaken op zijn plaats vallen. Als er dan iets is, moeten zij contact met mij opnemen...
Wekenlang hoor ik niets. Dus ik ga er vanuit dat het beter gaat tijdens de lessen (zijn cijfers gingen ook omhoog). Krijg ik vandaag tijdens de rapportvergadering een geklaag over mij heen!
Dit was al de tweede keer, dus nu heb ik zeer kort gereageerd naar die collega's: "Je kon meerdere zaken doen om dit te voorkomen: kijk ik Magister of kom eerder naar mij toe. Zijn er nog concrete zaken waar ik XXX mee kan helpen?" Toen werd het erg stil...Blijkbaar was mijn frustratie duidelijk.
Sommige collega's moeten echt eens een cursus gaan volgen over ontwikkelingsstoornissen en/of gedragsproblematiek. Wat is het? En hoe kan ik het kind het beste helpen... Zeker nu Passend Onderwijs volgend jaar van start gaat.