[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - [december 2002] En ze wikkelden hem in doeken

[december 2002] En ze wikkelden hem in doeken

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

[December 2002] En ze wikkelden hem in doeken

Berichtdoor Patrick op 16 dec 2002, 08:08

Geef je reactie op de bijzondere column geschreven door onze columnist Erik van der Pol.
http://www.paboforum.nl/pages/column/column_dec02.htm
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding

Avatar gebruiker
Patrick
PABOForum team
 
Berichten: 1060
Geregistreerd op: 07 okt 2001, 13:49
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re:December 2002; En ze wikkelden hem in doeken

Berichtdoor juf_miriam op 16 dec 2002, 18:52

Ja, wat zal ik ervan zeggen.

Het zou voor sommige ouders inderdaad ideaal zijn als ze hun kind al 'af' kregen, zonder dat ze hem nog moeten 'vormen'.
Tijdens mijn stage op een kinderdagverblijf merkte ik hoe gemakkelijk sommige ouders met die opvang omgaan. Natuurlijk zijn er ook ouders die WEL betrokken zijn en echt niet anders kunnen (omdat ze bijv. een-oudergezin zijn). Daar neem ik dan ook wel weer mijn petje voor af.

Op de school waar ik nu werk is het allemaal wel erg gemakkelijk; we droppen ons kind wanneer we zin hebben en halen hem ook op als wij daar tijd voor hebben. Vanmorgen begon ik bijv. met 6 kinderen (van de 15). Zo rond 9.30 is de rest er wel. Denk dat ik morgen ook maar een uurtje later begin ;D.
Na schooltijd zijn er kinderen die een half uur na einde school nog staan te wachten. Op het moment dat ik dan bel naar de ouders krijg ik reacties als; 'oh, ja, ik had ook bezoek, maar hij kan wel alleen naar huis komen'. En dan gaat het over kinderen van 5 jaar!! Die laat je niet alleen naar huis lopen!

Maar ok, kennelijk denken sommige ouders daar anders over.
Enerzijds maar goed dat er nog toegewijde leerkrachten zijn!

Het zou soms dus wel handig zijn als een kind bij zijn geboorte (oh nee, eerst nog genieten van de aandacht..., dus rond zijn 1e verjaardag) helemaal zelfstandig was.
Dan hoefde je je als ouder nergens meer om te bekommeren. En als leerkracht nog minder, want die zelfstandige kinderen leren dan ook helemaal zelfstandig. Achter de computer. Zie het al voor me; ik achter de computer met de kinderen msn-en over het huiswerk!
8)

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype:
Functie:

Re:December 2002; En ze wikkelden hem in doeken

Berichtdoor loes op 20 dec 2002, 00:00

Is onze column-man een beetje aan het 'doordraaien' zo tegen het einde van het jaar? Of probeert hij meer reacties uit te lokken?
Je wekt op deze manier de indruk dat ouders niet meer met het opvoeden van kinderen bezig zijn maar alleen met hun eigen groei en eigenwaarde.
Wat een onzin, er zullen best wel zulke ouders erbij zijn , net zo goed als dat er goede leerkrachten zijn maar er ook slechte tussen zitten.
loes
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 01 feb 2002, 06:29

Re:December 2002; En ze wikkelden hem in doeken

Berichtdoor Tam op 20 dec 2002, 17:57

Wie doet je wat...
Avatar gebruiker
Tam
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 04 mei 2002, 13:05
Woonplaats: Den Haag

Re:December 2002; En ze wikkelden hem in doeken

Berichtdoor juf_miriam op 21 dec 2002, 17:51

Inderdaad, niet ALLE ouders zijn zo. Daarom schreef ik ook SOMMIGE...

Er zijn ook ouders die heel erg betrokken zijn en hun kinderen een goed gevoel geven. Dat is het belangrijkste; een kind (eigenlijk iedereen) moet zich prettig voelen. Iedereen is belangrijk op zijn eigen manier!

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype:
Functie:

[december 2002] En ze wikkelden hem in doeken

Berichtdoor Patrick op 17 okt 2005, 16:16

Een mensenkind wordt eigenlijk veel te vroeg geboren, biologisch gezien. Dat hij zo vroeg geboren moet worden heeft alles te maken met zijn grootte en het geboortekanaal. Hij moet er na negen maanden echt uit, want als hij nog verder groeit, past hij er helemaal niet meer doorheen. Dat was vroeger rond het verhaal van de ezel en herberg al zo, en dat is nog steeds zo. Daarin is weinig veranderd. Maar als je dan hoopt, zoals dat in de dierenwereld veelal het geval is, dat hij al een beetje op eigen benen kan staan, vergis je je flink: het kind is volkomen hulpeloos. Het kind kan alleen wat geluid maken: 'huilen' noemen we dat.

Een mensenkind heeft na zijn geboorte heel veel tijd nodig om op eigen benen te staan en zelf voedsel te zoeken. Pas op een leeftijd van ongeveer twee jaar kan hij gaan en staan waar hij wil, biologisch gezien. Maar verstandelijk en sociaal is hij nog lang niet rijp voor zelfstandigheid. Daar duurt nog heel wat jaren. (Sommigen komen hier zelfs nooit aan toe.) Eenmaal de loopkunst machtig bekijkt en ervaart het kind vanuit de rechtophouding de wereld wel anders dan in de kruippositie op de grond. En zo groeit hij langzaam op in onze veranderende cultuur.

Over verandering gesproken: een klein uitstapje is hier op zijn plaats. Ik ben een ligfietser, niet omdat ik lui ben, maar omdat je de wereld heel anders waarneemt en ervaart als je niet rechtop-fietst, maar lig-fietst. Daarnaast heb je ook nog eens veel minder weerstand, waardoor je makkelijker fietst, maar dit terzijde. Mark my words: over tien jaar is de rechtopfiets verleden tijd! Het zijn vooral de kinderen die de leukste opmerkingen maken over de ligfiets: "Kijk papa, een fiets met een glijbaan." Volwassenen zeggen meestal: "lig gie lekker?"

Terug naar het kind. Na de geboorte lopen familie, m.n. opa en oma, en vrienden de boel plat om vele glimpen van het kind op te vangen. Vader en moeder, trots als ze zijn, geven zich vol overgave over aan de verzorging van hun kind: balen luiers worden aangesleept, neusknijpers aangeschaft, wasmachines zoemen en de baby is het middelpunt. En zo gaat dat dan, met kleine oogjes en weinig slaap, al eeuwen. De nieuwe poeper en plasser is geboren....helaas ook de opvoeding is nu echt begonnen. Nog even en het middelpunt verdwijnt alweer naar de de zijkant.

Zelfs voordat het kind er is gaan we al op zoek naar een plek waar het kind opgevangen kan worden. Door de wachtijsten moet je er nu eenmaal vroeg bij zijn. Kinderen hebben is leuk, maar je moet er vooral niet de hele dag voor willen zorgen. Dat besteden we liever uit. Dat was ook in de Middeleeuwen al het geval en laten we vooral een goede traditie in ere houden. Zoogmoeders werden er toen gezocht. Meestal waren dat plattelandsvrouwen die zelf al enkele kinderen hadden. Daar kon een baby van een wat rijkere familie nog wel bij. En zo verdiende je ook nog iets bij..!!
Wat denk je wel....een dame verzorgde het kind niet zelf. Dat was veel te min in aanzien. Het kind werd volledig ingesnoerd, met alleen het hoofdje nog vrij, afgeleverd bij de zoogopvang: "vanavond kom ik 'm wel weer halen, wil je ervoor zorgen dat hij dan gegeten heeft". Als de dame verdwenen was, werd de baby aan een spijker in de muur gehangen, totdat het etenstijd was... Dag in, dag uit.

Mijns inziens is er in de afgelopen jaren weinig veranderd.

Opvoeding, al wordt het nu door de moeder of de vader gedaan of door beiden, het wordt nog steeds niet als volwaardig gezien. Meer als iets van "er even tussendoor of erbij doen'. Het draait toch immers om carrière, persoonlijk aanzien en eigenwaarde. Opvoeding staat onze eigen groei in de weg. Dus ook vandaag de dag zoeken we opvang voor onze kinderen. Liefst voor een hele dag: als oma niet kan de buurvrouw en als de buurvrouw niet kan de crèche. En daar begint het gedonder.
Je moet tegenwoordig ook aardig rijk zijn wil je dat kunnen betalen. Je gaat dus werken om de opvang te kunnen betalen en als dat meer wordt, moet je meer gaan werken en moet je je kind dus nog meer wegbrengen. Zo simpel is dat. En dat wordt alleen maar erger. Je hebt in ieder geval een goed excuus om te moeten werken.
En dan die verhalen over kwaliteit: zelfs al is de kwaliteit van de kinderopvang in orde dan nog blijkt uit onderzoek dat je kind toch risico loopt in een crèche. Laten we vooral de slapende kinderen niet wakker maken met pedagogisch verontrustende onderzoeken. In het verleden zijn al heel wat onderzoeken in het ronde archief terecht gekomen. Gemoederen sussen....werk, werk en nog eens werk, dat is veel belangrijker dan de opvoeding en het welzijn van onze kinderen. Reikhalzend wordt al uitgezien naar het moment dat de basisschool begint. Hoef je ook niet meer te betalen voor de opvang......

Gezien de minachting voor de opvoeding en de huidige middeleeuwse taferelen wordt het tijd dat een kind biologisch gezien meer af is als het geboren wordt. Ik zou ervoor willen pleiten dat er veel meer onderzoek wordt gedaan naar die mogelijkheid. Het is dé oplossing voor problemen rond de kinderopvang en vroege opvoedingsproblemen.
Het kind wordt geboren...Het klimt op de buik van z'n moeder en roept: Hoi, hier ben ik dan. Noem me maar Suzej. Waar liggen m'n kleren, want ik heb zin om erop uit te gaan.....Hoe laat eten we?"
De één miljard van de bouwfraude zal goed besteed zijn. In één klap zijn we af van die verontrustende verhalen rondom de opvang en opvoeding van onze kinderen. Ook hoeven we niet meer de buurvrouw of opa en oma op te zadelen met het kind. We hoeven alleen nog maar de afstandbediening van de tv uit te leggen en natuurlijk het gebruik van internet.
Het kind vermaakt zich wel. Opvoeden behoort eindelijk tot het verleden. Wat rest zijn scholen om onze digitale cultuur eigen te maken: kennisoverdracht. Leraren hebben we ook niet meer nodig, want er is afstandsonderwijs. Eindelijk kunnen we de uittocht van vele leraren uit het onderwijs ook positief benaderen..."Wat goed zeg, dat je stopt in het onderwijs! Ik zit er ook aan te denken. Ik ga ook met mijn tijd mee."
Eindelijk... een cultuur met zelfverantwoordelijke en zelfontwikkelende kinderen, die zelf bepalen wat ze doen en die vooral niet belemmerend zijn voor de groei van hun ouders en andere opvoeders.

En ze wikkelden hem in doeken.......Ook dat verhaal zal steeds meer tot een ver verleden gaan behoren. Een verhaal dat z'n kracht en magie verliest. Over enkele jaren start het kerstverhaal niet meer bij de geboorte, maar bij de twaalfjarige die er zelf op uit gaat. Biologisch gezien een prima leeftijd om zelfstandig de wereld te gaan verkennen. Biologisch gezien een hele stap vooruit.

Fijne feestdagen en vooral een opvoedkundig 2003!
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding

Avatar gebruiker
Patrick
PABOForum team
 
Berichten: 1060
Geregistreerd op: 07 okt 2001, 13:49
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:


Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron