Maandag 22 november
I (jongen) komt vaak als eerste de klas binnen en deelt dan weer enthousiast mee dat hij naar de overblijf gaat, inclusief stralende ogen. Deze morgen is hij niet de eerste. Dat is T (meisje) die allerlei vlechtjes in haar haar heeft, âmet diamanten juf!â, kralen in dit geval. Ik vind dit soort gesprekjes altijd een heerlijk begin van de dag, even lekker kletsen en knuffelen met de leerlingen.
We beginnen met de weekendkring, I komt de klas in, te laat, maar fluistert mij toch zachtjes toe âIk ga naar de overblijfâ.
Dan is het de beurt aan het Sinterklaasjournaal, een dubbele aflevering want het is weekend geweest. Vooral de vergeetpiet is erg populair, tijdens het buitenspelen hebben veel kinderen zijn handeling overgenomen, âdom vergetenâ + tikken op het voorhoofd.
H (meisje) heeft van het weekend wat nieuws geleerd âschoonmaken zijn vrouwenzakenâ zegt zij lachend, ik vraag haar wat dan mannen zaken zijn. Het antwoord is âautoâs maken zijn mannenzakenâ, âvan papa geleerd!â.
Na het buitenspelen gaan we eten&drinken en lees ik voor, daarna gaan de kinderen nog even lekker een kwartiertje naar buiten.
Wanneer we weer terugkomen in de kring zingen we nog wat Sinterklaasliedjes. Met muzikale begeleiding door diverse kinderen met tamboerijn. Wat kunnen die meiden dansen zeg, om jaloers op te zijn. âJuf ik kan Surinaams dansenâ âJuf zal ik Marokkaans dansen laten zienâ even later staan we met zân alleen te dansen en te zingen op Sinterklaasmuziek.
Dan is het speelwerktijd, de tijd vliegt voorbij. Om 12.10 zijn alle kinderen naar huis.
Na een pauze vol weekendnieuwtjes, een lekkere krentenbol en mandarijn is het alweer tijd om terug naar de klas te gaan.
We beginnen met Pietengym. De kinderen zijn erg enthousiast, vooral wanneer zij horen dat zij dit ook aan Sinterklaas gaan laten zien en ik erg benieuwd ben of er misschien wel goede hulppietjes in de klas zitten. De kinderen lopen over de daken, klimmen, rollen en gooien cadeautjes in een schoorsteen. âKijk juf!â. Ze hebben goed hun best gedaan en de les is goed verlopen, als beloning spelen we een potje stoelendans.
Weer in de klas aangekomen en wanneer iedereen weer is omgekleed heb ik het met de kinderen over de komst van Sinterklaas naar school. We laten zien wat voor hulppietjes we zijn maar wat kunnen we nog meer aan Sinterklaas laten zien? De kinderen komen uit op het laten ziet van werkjes en het zingen van een lied. Dit is een mooi moment om het lied âDe maan(anders)â aan te bieden (zie elders forum). Het is een groot succes. We bedenken leuke bewegingen en de eerste 2 coupletten + het refrein zitten er na een tijdje goed in.
Het naar huis gaan regelt mijn mentor. Ik heb een gesprek met een kind en een moeder. Dit kind heeft wat extra begeleiding en afspraken nodig. âs Middags evalueer ik elke middag even met moeder en kind de dag. Het gedrag was vandaag, vanmorgen, erg storend dit was de reden dat ik samen met hem een aantal regels in tekst en beeld heb opgesteld. Wij hebben hier afspraken over gemaakt, wat verdient hij als het goed gaat, wat als het minder goed gaat, vanmiddag verliep het een stuk beter. Als een echte vergeetpiet keek hij terug op de gemaakte afspraken wanneer het even fout ging. Zowel moeder als ik uiteindelijk erg tevreden over het gedrag van J van vandaag.
Mijn mentor moet wat eerder weg en ik maak de klas nog even in orde. Op de gang ontdek ik nog wat oude werkjes die ik mee naar huis neem en even noteer/beoordeel voor in de map. Hang de nieuwe Sint werkjes van de kinderen op, doe de luiken naar beneden en om 16.50 zet ik mijn kaartje ook tevreden op afwezig en ga naar huis.
âs Avonds nog even kijken naar de lessen van morgen en dan lekker op tijd naar bed. Daar duik ik nog even in de kinderbijbel âOm te beginnenâ. Nu ik de denominatie PCO volg wil ik toch mijn eigen kennis ook weer wat bijspijkeren, gelukkig kom ik erachter dat de kennis die aanwezig is beter is dan gedacht. Welterusten!
Dinsdag 23 november
Ik maak de klas gereed en zet de kring klaar. Mijn mentor komt binnen met de weegschaal voor het maken van de pepernoten, we hebben er allebei zin in. We nemen de laatste dingetjes door en het is alweer tijd om de kinderen te ontvangen.
âJuf ik ga naar de overblijfâ yes I is ook weer binnen!
Wanneer de kinderen allemaal lekker in de kring zitten, het ochtendritueel gedaan is en de hulpjes zijn gekozen is het tijd voor het Bijbelverhaal. Ik verbaas me af en toe over de kennis die sommige kleuters in mijn groep over dit onderwerp al bezitten. Ook verbaas ik mij (positief) over Ă©Ă©n van mijn hulpjes, als een geboren lerares vat zij het verhaal nog een keer samen en vraagt aan een stille leerling of hij het verhaal wel heeft begrepen.
Ook vandaag staat het Sinterklaasjournaal weer op het programma. De kinderen schuiven weer snel richting de tv en leven mee met de avonturen van de pieten. Dieuwerjte Blok heeft het over het âBaby pieten liedjeâ nou dat willen de kinderen ook wel horen. Swingend gaan de kinderen weer terug in de kring.
Ik vraag aan Ă©Ă©n van de hulpjes wat we nu gaan doen, er staat motoriek op het programma.
Ik pak de doos met ingrediënten erbij, en laat deze aan de kinderen zien. Weten de kinderen wat het allemaal is? Mijn mentor komt er ook aan, samen gaan we met de kinderen pepernoten bakken.
De ingrediënten worden benoemd, en ik lees het recept voor. Mijn mentor schrijft de hoeveelheden op papier en de kinderen mogen komen wegen bij de weegschaal, het is een groot succes! Wanneer alles in de juiste hoeveelheid in de kom zit, kan het kneden beginnen. Maar eerst handen wassen! Samen met verschillende leerlingen wordt het pepernotenbeslag gekneed. Wanneer het klaar is bespreken we het maken van pepernoten, hoe zien die eruit?
Dan gaan de kinderen aan de gang. Aan het einde van de les zit de bakplaat vol met pepernoten en kan de over in. De time-timer wordt gezet en de kinderen gaan naar buiten.
Terug de school binnengekomen (het lokaal zit in de gang van de ingang) het al heerlijk naar pepernoten. De oven staat flink te roken, snel ernaartoe! De pepernoten zien er goed uit, sommige wat verbrand, volgende keer toch iets minder hoog afstellen. Snel wat zwarte pepernoten er tussen uit en het oogt prima!
De kinderen zijn benieuwd naar de pepernoten, wat hebben wij toch een stel goede pepernotenbakpieten in de klas! Onder het eten en drinken is het smullen geblazen!
Na nog een keer kort buiten te hebben gespeeld gaan mijn mentor en ik in twee groepjes uit elkaar. De kinderen gaan aan de slag in tweetallen voor een kamer voor sinterklaas, babypiet, etc. Zij maken in tweetallen een bouwtekening en gaan daarna aan de slag met het bouwen.
Met de kinderen ben ik naar een ander lokaal gegaan waar er plastic grote blokken staan waar de kinderen niet vaan mee mogen bouwen, zij vinden het erg speciaal en genieten.
Aan het einde staan er een aantal mooie bouwwerken in het lokaal van kasteel tot pakjes kamer!
Ik maak een aantal fotoâs voor op de schoolsite.
Teruggekomen in de klas vertellen de kinderen elkaar over het maken van de bouwwerken.
Ik lees voor, de kinderen ontcijferen de kaart bij het boek âhet vergeten pietjeâ en dan is het ook deze morgen een feit, het is weer voorbij gevlogen!
In de pauze is er een vergadering over Sinterklaas, Kerst en nog wat algemene zaken.
Wanneer ik de klas in kom zijn de kinderen van de overblijf al in de klas. N (jongen) komt naar mij toe, hij omhelst me en zegt âJuf u bent mijn grote pindaâ, hij moet er zelf om lachen. Ik til hem even op en klets met hem.
Wanneer de bel is gegaan en alle kinderen weer in de klas zijn, gaan we weer in twee groepjes uit elkaar. Ik heb een GHP opgezet waar we twee keer in de week aandacht aan besteden. Leuk om te ervaren en te zien hoe de kinderen het oppakken. De opdracht verloopt goed en de kinderen vinden het leuk. Doel voor deze opdracht dus geslaagd!
Dan gaan de kinderen weer speelwerken. De kinderen maken plannetjes (Kaleidoscoop) en gaan aan de gang. Ik probeer de laatste tijd wat extra activiteiten aan te bieden. Gisteren Sint en Piet gestempeld met kurken, vandaag gaan de kinderen een zak maken en deze vullen met plaatjes uit speelgoed gidsen. Zoiets simpels en wat hebben de kinderen het naar hun zin.
M (jongen) zegt tegen iedereen terwijl hij zijn zak omhoog houdt en zijn mooiste glimlach laat zien âKijk eens hoe blij ik ben!â. Ik hang de zakken op het raam en kijk er met de kinderen naar. Ze hebben een discussie over welke zak het hoogst hangt, het laagst etc. Mooi om te zien hoe er spontaan rekenactiviteiten ontstaan!
We komen nog even samen in de kring voor een rekenactiviteit, het splitsen van pepernoten. De activiteit komt goed over maar ik merk dat de aandacht aan het einde toch wat verslapt, het was ook een drukke dag! Ik sluit de activiteit af en we zingen nog even voordat de kinderen naar huis gaan.
Na schooltijd pakken we de cadeautjes voor de onderbouw in en zoeken we wat materialen uit om de gangen Sint-proof mee te maken. Mijn mentor verteld dat ze de dagen super vond gaan, het liep lekker gesmeerd, de kinderen waren enthousiast en deden goed mee. Leuk om te horen! Wanneer alles klaar is zit stage er voor deze week op en kijk ik alweer uit naar volgende week!
âs Avonds gezellig filmavondje met 2 vriendinnen bij mij thuis. Lekker keuvelen en een echte meidenfilm kijken.
Woensdag 24 november
Woensdag is mijn collegevrije dag, maar collegevrij betekent helaas niet dat het een dagje is om eens lekker rustig bij te komen. Ik kan wel heerlijk uitslapen en wordt om half 9 rustig wakker.
Om 11 uur heb ik een gesprek beneden bij de bibliotheek in de stad. Super aardig voorstel van de docente van de Pabo. Zij had een stagebezoek in de stad waar ik woon, waardoor ik niet met de trein naar de Pabo hoefde! Deze periode hebben wij een onderzoek naar de fases van het handelingsgericht werken en het maken van een GHP. Het GHP loopt even en er werden even wat dingen besproken m.b.t. het GHP en de onderzoeksrapportage. De docente was erg enthousiast en kwam met een leuk nieuw idee. Om met spelletjes passend bij het GHP in de kring bezig te gaan. Grappig om te merken dat het advies van de docente en de IBâer zo verschillen. De IBâer was juist voor het werken in groepjes en de docente zag meer in het leren van elkaar in de grote groep.
Verder nog wat dingen besproken, wat gedronken en gekletst te hebben sta ik na een uur weer buiten. Snel nog even naar boven naar de bieb en dan naar huis.
âs Middags heb ik rijles. Nadat ik een halfjaar niet heb kunnen lessen door een gebroken arm ben ik sinds vorige week weer begonnen.
âs Avonds bereid ik nog wat voor voor morgen en ook nu ga ik weer betijds naar bed.
Dinsdag 25 november
Veel te vroeg dan dat de bedoeling was zit ik in de trein richting de Pabo. Ook veel te vroeg aangekomen op de Pabo kruip ik even achter de computer om mijn mail en Paboforum te checken. Dan ben je vroeg op school en besluit je alsnog niet naar het college te gaan, dat is apart. Terwijl mijn medestudenten (de meeste dan

Een college over oudergesprekken, eerst ben ik nog wat cynisch over rollenspel, maar wat is dit toch leerzaam zeg! Handige tips gehad, lekker kunnen oefenen en het zijn zulke simpele dingen. Het begint al met de opstelling voor het gesprek, waar zet je de ouders neer?
De docente geeft aan dat ze ons een gemotiveerde groep vind en wilt graag een stukje schrijven voor in ons portfolio. Ook geeft ze aan dat we ons schrap kunnen zetten voor de volgende keer, dan zullen we wat rollenspellen met haar gaan spelen als âflinke ouder!â, ben benieuwd!
Dan staat handschrift op het programma, wat leuke lesideeën gehad waar ik meteen maandag mee aan de slag wil met een aantal kinderen, ik ben benieuwd hoe zij dit op zullen pakken.
Veel studenten zijn nu uit, maar ik moest zo ijverig zijn om een denominatie PCO te volgen en een differentiatie CultuurCooördinator. Dit betekent helaas wel dat ik van 11.45 â 17.45 les heb zonder een pauze.
College voor PCO is erg interessant, we hebben veel dingen behandelend, zowel theorie als leuke les ideeën. Zo ook een leuke strip met favoriete Bijbelteksten voor kinderen, die zij zelf moeten opzoeken. Voorbeeld: Spreuken 6:6 - Als een dak dat altijd lekt wanneer het regent,
zo is een vrouw die steeds weer ruzie zoekt. MatteĂŒs 6:34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.
Pfff na nog een college is de dag eindelijk voorbij!
Het is donderdag dus koopavond, met een vriendin nog even de stad in op zoek naar originele Sinterklaas cadeautjes.
Vrijdag 26 november
Lekker uitslapen tot 8 uur! Hoef pas om 10.15 op de Pabo te zijn. Om 9.45 stap ik samen met een vriendin (en medestudente) precies op tijd de trein in. Het is een korte dag met maar 3 uurtjes les.
Beeldende vorming is de laatste les voor dit jaar, straks gaan we de minor in. Beeldende vorming ligt mij wel, en van dit soort colleges kan ik altijd erg enthousiast worden. We nemen de leerlijnen door en vatten kort de colleges van de afgelopen 3 jaar samen. Wat gaat de tijd toch snel zeg hier op de Pabo, alweer het 3e jaar!
Tot slot tutoruur waarin we het functioneren van de tutorgroep onder de loep nemen. Reflecteren, reflecteren ja daar ontkom je op de Pabo niet aan. Houd niet zo van klagen maar die donderdagen van 11.45 â 17.45 non stop les zonder pauze wordt ik toch een beetje zat. Een mooie klachtenkaart van mijn mentor gekregen om in te vullen. Voor ons zal het niet meer helpen maar misschien dat er volgend jaar rekening meegehouden kan worden.
Wanneer we in een te volle trein weer terug gaan naar huis toefen kijken we uit naar het weekend en bespreken we onze plannen die vooral bestaan uit verjaardagen, films en shoppen. Lekker genieten van het weekend!
Snel ga ik nog even de stad in voor de laatste Sinterklaascadeautjes, ook geslaagd, zit dat er weer op. Nu moet rijmpiet alleen nog even een paar gedichten uit zân zak toveren âŠ
âs Avonds thuis kruip ik achter mijn laptop. Ik pak mijn rommelboekje erbij. Hierin heb ik de dagen van stage even kort in opgeschreven voor deze post.
Volgende week zal ik de hele week stage lopen i.v.m. Sinterklaas, ik heb er veel zin in!
Het is een aardig lang verslag geworden. Ik moet toch wel zeggen dat de dagen stage echt âde dagenâ van de week zijn. Na een dag rust op de woensdag en donderdag en vrijdag op de Pabo weer volgestopt te zijn met theorie en ideeĂ«n heb ik altijd meteen weer veel zin om lessen te bedenken voor op stage of om gewoon te bewaren.
âDe week vanâ voor volgende week is al geregeld, een kleine hint : Remi Remi Remi, âde week vanâ wordt volgende week geschreven door âŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠ