Allereerst mijn complimenten voor de topicstarter... SUPER onderwerp!
Ten tweede mijn complimenten voor de inhoudelijke reacties! Keep on going...! Al heb ik ook mijn mening die grotendeels aansluit op de "meegaande/inlevende" reacties!
Ik persoonlijk vind dat het om de combinatie gaat. De basis is het klassikale onderwijs, ofwel het instructiemoment. Hier hebben de snelle kinderen baat bij, zodat zij aan de slag kunnen, op een gerichte wijze.
Dan krijg je voor de zwakkere groep de verlengde instructie; daar waarbij het slimmere kind de taak al aan het verwerken is.
De leerlingen die vrevolgens, na de verlengde instructie, alsnog de stof niet oppakken, hebben een aparte instructie nodig. Dit kan op diverse mogelijkheden: instructietafel, RT, extra werk op school.thuissituatie, begeleiding op de pc, etc....
Afhankelijk van de visie van de school (ff zwart op wit gesteld) zou de leerkracht hierop moeten inspelen, vo9lgens deze visie.
Echter is er een probleem, waar velen (volgens mij) tegenaan lopen, is dat het allemaal zo stroef wordt ingevoerd. Zeker als ik kijk naar de inbreng van de leden hier op het forum. De meesten zijn jong en hebben een "frisse"kijk op het lesgeven. Ook de ervaren leerkacht (die wij hier tegenkomen) staat open voor een nieuwe inbreng.
In de praktijk maak ik nog te vaak mee dat scholen wel open staan voor nieuwe ideeën, maar dit niet kunnen verwezenlijken. Zo is er bij mij op school een cursus van start gegaan, genaamd: Omgaan met verschillen (het roept bij de PABO-student nog trauma's op).
De diverse vormen die wij (allemaal) weten in te brengen, worden nog niet altijd serieus genomen. We weten hoe het moet, we staan openen voor aanpassingen en coorecties, maar het grote deel van de scholen, lijkt er nog niet aan toe te zijn......
Hoe pakken wij dit aan?
(ik weet dat ik niet direct aansluit op de inhoud, maar hoop wel meer diepgang in het onderwerp te kunnen brengen, zo niet? Negeer het dan

)