Ik vind dat als je merkt dat dit bij kinderen gaat spelen, dat je hier best op in kan haken.
Waarom wordt er eigenlijk gesproken over een 'seksuele voorlichting' Alsof je voor de groep staat met een banaan in je handen en een condoom daar om heen staat te rollen...
Bij de lln gaat het om gevoel. Bij hen staan seks en gevoel nog compleet los van elkaar. Ze zitten vol met vragen en laat ze deze vragen stellen. Lln horen ook heel veel om hen heen, op deze manier kun je 'rare gedachtes' uit de wereld helpen.
Veel leerkrachten zijn misschien bang dat zij persoonlijke vragen gaan krijgen?
Laat de meiden bijvoorbeeld dingen over jongens opschrijven en andersom.
Laat dan de andere sekse hier op reageren. Op deze manier halen zij zelf vooroordelen uit de weg.
persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat jongens wel bij een man terecht kunnen. Als meisje moest ik er ook niet aan denken om dit soort dingen van een man te horen..
Zelfs kleuters vragen waar baby's vandaan komen. En als je hier wat over zegt, ben je een viezerik. Kleuters zien seks niet zoals wij het zien. Als ik tegen een kleuter zeg, 'eitje + zaadje komen samen en dan krijg je een kindje' heeft een kind hier vrede mee. Tenzij je een kind hebt die nog door vraagt

Tegenwoordig krijgen ze al heel vroeg met dit onderwerp te maken. Door groepsdruk krijgen zij de indruk dat het allemaal normaal is...Als ze er meer van weten, voorkom je een hoop ellende.
Natuurlijk zit je met ouders. Ik zou dan eerst een infoavond houden en aangeven dat dit bij de kinderen speelt en dat we hier wel wat mee willen. I.v.m. wat er nu om ons heen gebeurd.