Moeilijk deze. Ik heb zitten bedenken of dit echt waar is, maar ik denk dat het niet zozeer in man/vrouw zit, maar meer in de manier waarop zo'n kind benaderd wordt. Ik denk dat deze stelling gemaakt is met jongens in het achterhoofd, of niet?
Ik ben een echte jongensmoeder

en ik weet dat ik behoorlijk stoer omga met de jongens in mijn klas. Ik accepteer dat jongens zich vaak op een andere manier uiten, dat ze vaak beweeglijker en luidruchtiger zijn dan meisjes en ik denk dat ik daar in mijn klas ook wel een goede afspraak over heb gemaakt. Ook tijdens de gymlessen houd ik daar rekening mee.
Als het gaat om gezag en overwicht denk ik dat het belangrijk is dat die paar leerlingen ook weten dat je gewoon moet luisteren naar je juf. En ik heb ook wel meesters gezien, die geen overwicht hadden op de kinderen.
Maar voor de verschillede rolmodellen denk ik wel dat het goed is dat leerlingen in hun basisschoolperiode te maken krijgen met zowel juffen als meesters. Een meester in de kleuterklas en een juf in de bovenbouw om maar lekker roldoorbrekend te zijn

Een hele leuke groep 1/2 van een Montessorischool.