
Moet de omgeving veranderen of mijn kind?
Op deze vraag valt geen kort eenduidig antwoord te geven. Soms zal het noodzakelijk zijn dat kinderen veranderen en soms ligt de verantwoordelijkheid bij de maatschappij.
Twee voorbeelden:
- De innerlijke wereld van intuïtieve kinderen kent geen begrenzing in tijd en ruimte, het is een grenzeloze wereld. Dit is in principe een kwaliteit, maar kan ook oorzaak zijn van grenzeloos gedrag. Op het moment dat kinderen met hun gedrag de vrijheid en grenzen van anderen overschrijden, is het noodzakelijk dat ze dit gedrag van zichzelf leren onderkennen en veranderen.
- Kinderen laten kenmerken, eigenschappen en gedragsuitingen zien waar de omgeving niet altijd even goed raad mee weet. Ouders, onderwijzers en hulpverleners zijn niet altijd even goed op de hoogte van de consequenties van veranderend bewustzijn. Het is de verantwoordelijkheid van de omgeving om hierin verandering te brengen. Kinderen hebben ook een andere begeleiding nodig dan kinderen uit voorgaande generaties, in het bijzonder in het onderwijs en de hulpverlening. Ook dit betekent een uitnodiging aan de omgeving om te veranderen.
9) Wat zijn nieuwetijdskinderen?
De kinderen van deze tijd worden ook wel nieuwetijdskinderen genoemd.
Uitgebreidere informatie over dit onderwerp vindt u in de boeken 'Nieuwetijdskinderen' (november 2000) en 'Ieder kind in z'n eigen kracht' (oktober 2004) van Carla Muijsert. Deze boeken zijn in de boekhandel te bestellen. Meer informatie vindt u ook op de website van de Stichting Nieuwetijdskinderen.
10) Is mijn kind een nieuwetijdskind?
Iedereen is een nieuwetijdskind, want iedereen leeft in deze tijd. De term is in 1997 door de Stichting Nieuwetijdskinderen geïntroduceerd met de bedoeling om duidelijk te maken dat kinderen steeds vaker bepaalde kenmerken, eigenschappen en gedragsuitingen laten zien die horen bij een spiritueel mensbeeld. Het is dus geen label en wijst geen aparte groep aan. Uiteraard laten sommige kinderen meer specifieke gedragsuitingen laten zien dan anderen, maar bij het introduceren van de term is het proces van veranderend bewustzijn het uitgangspunt geweest. Daar hebben we allemaal mee te maken.
11) Wat is de achterliggende reden voor veranderend bewustzijn?
Dit is het gevolg van de evolutie van het menselijk bewustzijn. Impulsen vanuit de energetische wereld krijgen in de materie vorm. Op onze beurt geven we een impuls aan de groei van de energetische werkelijkheid door vanuit onze geïnspireerdheid te handelen en te denken. Het gevolg van deze continue wisselwerking tussen de energetische en de materiële werkelijkheid is een organische groei van bewustzijn. Meer over dit onderwerp is te lezen in 'Ieder kind in z'n eigen kracht' (Muijsert 2004).
12) Kunt u mij in contact brengen met andere ouders?
U kunt via het forum van de Stichting Nieuwetijdskinderen in contact met andere ouders komen.
13) Kent u een goede therapeut?
Op de website van de Stichting Nieuwetijdskinderen staan een heleboel aangesloten therapeuten. Mogelijk ook een bij u in de buurt. In het algemeen is het lastig om de juiste therapeut te adviseren, want dit is uiteraard afhankelijk van wat kinderen nodig hebben. Ook moet het op persoonlijk niveau met de therapeut klikken.
Op deze site vindt u bij de links een flink aantal internetadressen van organisaties van alternatieve behandelaars.
14) Welke school is het meest geschikt voor mijn kind?
Wat een goede school is, is afhankelijk van het kind. Het ene kind zit beter in zijn vel op een Jenaplanschool, het andere op een klassikale school en het volgende op de Vrije School. In die zin bestaat 'de' goede school niet. In deze tijd staat een individuele benadering voorop. Ieder kind is anders. Wat in ieder geval altijd belangrijk is, is de onderwijzer die voor de klas staat. Kinderen voelen zich het meest veilig bij mensen die hen zien zoals ze zijn, oog voor hun individuele kwaliteiten hebben en zelf 'echt' zijn, dat wil zeggen open, eerlijk en authentiek.
15) Zijn er nieuwe onderwijsinitiatieven?
Steeds meer mensen hebben de ervaring dat kinderen niet altijd meer in het huidige schoolsysteem passen. Voor een aantal is dit een reden geweest om met privé-initiatieven te starten. Denk bijvoorbeeld aan het initiatief Iederwijs. Binnen de Iederwijsscholen worden kinderen op hun eigen mogelijkheden aangesproken en leren ze wat ze zelf belangrijk vinden. Kinderen volgen hun eigen programma en er is respect en ruimte voor een grote diversiteit aan kwaliteiten. Ze leren zich zelf ontwikkelen, eigen doelen stellen, verlangens vorm geven en grenzen (her)kennen. Deze vorm van onderwijs past bij het huidige bewustzijn. Toch kan het oprichten van particuliere scholen eerder gezien worden als een signaal dan als oplossing. Een echte oplossing betekent dat alle kinderen in hun eigen ontwikkeling gevolgd worden. Zover is het nog lang niet. Bij de links staat een aantal adressen van organisaties die zich bezig houden met andere vormen van onderwijs. Bijvoorbeeld ook thuisonderwijs.
16) Is er sprake van beweging binnen het reguliere onderwijs?
Gelukkig dringt het besef dat een grondige hervorming van ons onderwijssysteem noodzakelijk is ook tot het reguliere onderwijs door. Op beleidsniveau wordt helaas nog geen rekening met een veranderend mensbeeld gehouden, maar op individueel niveau zeker wel.
De afgelopen drie jaar zijn ruim 30.000 mensen bij lezingen over de kinderen van deze tijd aanwezig geweest. Een groot deel van de aanwezigen was werkzaam binnen het onderwijs. Dit is een geweldig signaal, want voor kinderen is juist de houding van degene die voor de klas staat bijzonder belangrijk. Als bekendheid met het onderwerp ertoe leidt dat gedragsuitingen van kinderen met andere ogen bekeken worden, zitten kinderen vaak meteen beter in hun vel. Ook kan bekendheid betekenen, dat een onderwijzer meer bereid is om de gedragsuitingen van kinderen als spiegel voor zichzelf te zien. En het kan er ook toe leiden dat er minder belang wordt gehecht aan bepaalde systemen. Sommige onderwijzers benaderen kinderen daadwerkelijk meer vanuit hun hart dan (alleen maar) vanuit hun verstand.
Een aantal signalen vanuit het reguliere onderwijs:
- Op de Hogeschool Zwolle hebben de jongeren uit de studierichting Sociaal-Pedagogische Hulpverlening is al sinds 1999 de mogelijkheid om een keuzemodule Nieuwetijdskinderen te volgen.
- Verschillende hogescholen hebben op themadagen voor hun studenten lezingen aangevraagd over de kinderen van deze tijd.
- Studenten vanuit alle hogescholen in Nederland blijken in de kinderen van deze tijd geïnteresseerd. In het kader van hun afstudeeropdracht zijn er ook al studenten die onderzoek naar dit onderwerp hebben gedaan.
17) Heeft mijn kind ADHD of is hij intuïtief?
Het beantwoorden van deze vraag vergt onderzoek van het kind en specialistische kennis. Het ene sluit het andere echter niet uit. Ook intuïtieve kinderen kunnen een probleem of stoornis (zoals ADHD, PDD/NOS of NLD) hebben. Tienduizenden ervaringsverhalen van ouders maken echter wel duidelijk dat kinderen naar hun mening nogal eens ten onrechte een label krijgen. Ouders zien een gevoelig en intuïtief kind met prachtige kwaliteiten en de hulpverlener een kind met een stoornis. Soms ligt hieraan een verschil van mening tussen de hulpverlener, de ouders en/of de school ten grondslag over de mate waarin gedrag tot overlast leidt en soms betreft het een meningsverschil over de oorzaak van het gedrag. In de hulpverlening wordt een diagnose gesteld op basis van de symptomen en het verloop van de ziekte. Mogelijke oorzaken worden buiten beschouwing gelaten omdat op wetenschappelijk niveau hiervoor nog onvoldoende bewijs gevonden is. De behandeling is ook gericht op de symptomen. Dit stuit ouders nogal eens tegen de borst. Zeker als ze het gedrag zelf als signaal voor een achterliggende oorzaak ervaren, zoals een gevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen of een tekort aan ruimte op school voor de individuele kwaliteiten van dat kind.
Daarnaast wordt het gedrag van kinderen door ouders en hulpverleners soms verschillend geïnterpreteerd. Dit kan zeker aan de orde zijn als ouders uitgaan van intuïtief bewustzijn. Deze wijze van ervaren heeft namelijk een aantal heel specifieke kenmerken (zie 'Nieuwetijdskinderen') waardoor kinderen verschijnselen uit het autistisch spectrum of verschijnselen van ADHD of NLD kunnen laten zien (zie 'Ieder kind in z'n eigen kracht'). Als hiermee geen rekening wordt gehouden, krijgen kinderen ten onrechte een label opgeplakt.