Zelf werk ik met Corel Photo Paint en Adobe Photoshop, maar dit soort programma's werken allemaal volgens hetzelfde principe. Het 'lagen'-verhaal is hierbij heel belangrijk, omdat je hier heel mooie dingen mee kunt doen.
Je moet lagen zien als plaatjes die op elkaar liggen. Bijvoorbeeld: je hebt een achtergrondplaat van een apenkooi in een dierentuin. Dan kun je een plaatje van Bokito hierin zetten en neerzetten op de plaats die je wilt. Dat wordt dan een nieuwe laag. En omdat die laag óp de achtergrond ligt in plaats van onderdeel is van de achtergrond, kun je Bokito altijd nog op een andere plek zetten. Dit maakt je composities dus erg flexibel, omdat je tot het laatste moment aan toe nog dingen kunt verplaatsen en veranderen.
Een andere handige toepassing van lagen is dat je er van alles mee kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld de laag een beetje transparant maken, zodat de achtergrond er nét doorheen schijnt. Zoals gezegd: ik gebruik Paint Shop Pro niet, maar die optie zit er ongetwijfeld in. Ook kun je speciale effecten loslaten op de laag. Een mooie rand, een vervaging naar de randen toe, of spelen met de kleuren... het kan allemaal. Volgens mij zit er in PSP een apart menu voor effecten. Probeer maar eens uit! Het mooie is dat die effecten alleen voor die laag gelden, en niet voor de hele tekening. Ook hier ben je dus heel flexibel mee.
De meeste kunstwerken die gemaakt zijn in PSP maken gebruik van lagen, transparantie en effecten (vooral kleur en vorm). Probeer die functies dus eens op te zoeken en ga daarmee spelen. Want dat is de sleutel tot mooie kunstwerken

Succes!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.