Ik zie dat je al hebt voorgelezen en dat het goed is gegaam, das mooi

Mocht je ooit nog voorlezen wat tips van dingen die ik altijd gebruik om de aandacht te houden. Zelf gebruik ik nooit stemmetjes omdat ik die vergeet. Ik gebruik zoveel mogelijk mijn eigen stem. De hoofdpersoon is altijd mijn eigen stem, verder kijk ik even naar de andere personen. Ik lees nu de kleine kapitein voor. Bange toontje heeft een beverige kleine stem, dikke druif een zware trage stem enz. Lees de woorden zoals ze beteken. Langzaam ook langzaam voorlezen. Hard ook hard en gigantisch ook groot maken. Zelf sta ik niet op tafels of rol ik over de grond omdat ik een aantal smurfen in de klas heb die dat niet aankunnen. Wel maak ik hand gebaren en loop wel een stukjes.
Eigenlijk komt het allemaal op hetzelfde neer, hou het lezen boeiend door het verhaal 'kleur' te geven. Je moet naar je groep kijken welke verhalen ze aanspreken. Ik heb nu een redelijk jonge groep 6, vandaar de kleine kapitein. Vorig jaar heb ik in eind groep 6 de gebroeders Leeuwenhart voorgelezen...
Owja, om toch iets nuttigs op je vraag te zeggen --> ik gebruik vaak sprookjes als ik wil dat ze er iets van leren. In het verhaal van de bij zit een vreselijk mooi moreel, probeer het van de bij naar de kinderen te verplaatsen. Probeer ze in te beelden of ze ook wel eens de bij geweest zijn en hoe ze zich voelden enzo.