Uit persoonlijke ervaring: laat je niet op de kop zitten door een mislukte stage. Het kan fout gaat op stage, het kan niet klikken met je begeleider, het kan niet klikken met je klas, het kan niet klikken met de school zelf: een onvoldoende zegt niks over je kwaliteit als leerkracht!
Ik 'voel' twee problemen bij je: de omgang met de begeleiders en de omgang met de klas.
Betreffende de begeleider: daar zul je het mee moeten doen en er mee leren om te gaan. Er zijn ook begeleiders die gewoon niet geschikt zijn om te begeleiden, maar 9 van de 10 begeleiders zullen dit wel zijn. Je zult je alleen moeten 'aanpassen' (waarbij je jezelf niet moet verliezen) en je schikken naar de leerkracht. Ga niet teveel aan de begeleider hangen, maar zoek een manier om goed met hem/haar om te gaan. Je kan als het goed is ook omgaan met je buren, met je leerkrachten op de PABO, etc. Ook dat zijn allemaal volwassenen, net als je begeleider.
Betreffende de klas: orde houden is ook iets waar menig leerkracht moeite mee heeft. Vergeet niet dat je jaren op de PABO hebt om te leren en dat menig (beginnend) leerkracht ook moeite heeft met orde houden. Een klas kan ook natuurlijk druk zijn.
Een tip: blijf rustig en zoek de dingen op waar je van geniet. Zoek de schuld niet constant bij jezelf, maar 'leef wat meer mee met de klas'. Ik heb geen idee welke groep je hebt, maar we zijn pas een week of 6 op school bezig. Ik neem aan dat je niet in week 1 bent begonnen, dus hoeveel dagen heb je achter de rug op je huidige stage? 6 maximaal? En het schooljaar is net begonnen: de tijd om een klas te 'maken' qua sfeer.
Ik wist ook gedurende mijn stage een tijd niet of dit nou wel is wat ik wilde. Had leuke stages gehad waardoor ik 'wist' dat ik het wel leuk kon vinden. Ik ben gelukkig goed begeleid door mijn bovenschoolse coach en mijn begeleider, waardoor ik weer ben gaan genieten van het voor de klas staan. Nu kan ik niet zeggen of je moet stoppen of niet, dat is een keuze die je zelf moet maken.
De vragen die ik je nog wil stellen en waar je goed over moet nadenken is:
1. Waarom besloot je naar de PABO te gaan? Hoe zag je jezelf voor de klas staan?
2. Ben je bereid dit beeld bij de eerste vraag te realiseren in goede en slechte tijden?
Heb je trouwens al een gesprek gehad met een bovenschoolse coach over begeleiding?