Algemeen - Hoe formuleer ik doelen SMART?

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

Algemeen - Hoe formuleer ik doelen SMART?

Berichtdoor 1ejaarsjuf op 10 jan 2006, 20:37

Help,

ik heb volgende week tentamen en moet daarbij een lesvoorbereidingsformulier invullen. Hierbij moeten persoonlijke leerdoelen gericht op de competenties (interpersoonlijk, didactisch, pedagogisch, organisatorisch etc) ingevuld worden.
Dit moet SMART gebeuren. En dat vind ik nou net zo lastig. Kan iemand mij uitleggen wat SMART nu echt wil zeggen en hoe ik dit toepas in een doel?

Thanks!!
1ejaarsjuf
PABOforum Baby
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 10 jan 2006, 20:27
Woonplaats: Doetinchem

Berichtdoor Kim20 op 10 jan 2006, 20:47

S: Specifiek
M: Meetbaar
A: Aanvaardbaar
R: Realistisch
T: Tijd

Daar staan deze letters voor, kom je er nu zo uit?

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 773
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Berichtdoor 1ejaarsjuf op 10 jan 2006, 21:12

ja, dit lijstje ken ik wel, maar kun je me ook tips geven hoe ik ze toe moet passen. In vind het nogal abstract allemaal.
1ejaarsjuf
PABOforum Baby
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 10 jan 2006, 20:27
Woonplaats: Doetinchem

Berichtdoor juf_miriam op 10 jan 2006, 21:20

Wat heb je als doel?? Dan kunnen we je beter helpen.
http://jufmiriam.punt.nl
Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Aantal leerlingen: 19
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Geoffrey op 11 jan 2006, 13:09

Wat ik er nog van weet... (vul maar aan waar nodig)

S - Specifiek: omschrijf concreet wat je wilt bereiken. Dus niet "ik wil dat de kinderen beter zelfstandig werken", maar b.v. "ik wil dat de kinderen in staat zijn om in anderhalf uur zelfstandige werktijd drie activiteiten in te plannen en te maken."

M - Meetbaar: heeft met "specifiek" te maken. Zorg ervoor dat je doel meetbaar is en dat je dus kunt controleren of je het gehaald hebt. Als je bijvoorbeeld een SMART-plan voor jezelf maakt waarin je iets aan de werkhouding van kinderen doet, neem dan bijvoorbeeld als doel dat je de kinderen zo weet te benaderen dat ze tijdens een werkles van een uur een rekentaak afkrijgen.

A - Aanvaardbaar: je doel moet geaccepteerd worden in de klas. Je kunt voor jezelf wel als doel stellen: "ik wil dat kinderen muisstil zijn tijdens de les", maar als jouw mentor bijvoorbeeld zegt "van mij hoeft dat niet zo nodig", dan is het doel dus niet aanvaardbaar.

R - Realistisch: het moet een haalbaar doel zijn. Als jij van jezelf weet dat je nog behoorlijk onzeker bent in je orde, dan kun je niet zeggen: "morgen wil ik een hele dag lesgeven en wil ik in staat zijn om die kinderen precies te laten doen wat ik wil." Zoiets moet natuurlijk in stapjes.

T - Tijd: kies voor jezelf een tijdsperiode waarin je dat doel wilt realiseren, en wanneer je het gaat evalueren. Dat kan bijvoorbeeld een doel voor de les zelf zijn, maar ook een doel voor de langere termijn. Zeg tegen jezelf: "wat ik bedacht heb in de vorige stappen, ga ik de komende maand uitproberen. Aan het eind van de maand kijk ik hoe het is gegaan en dan wil ik dat mijn doel is bereikt."

Hopelijk heb je hier wat aan. :)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Aantal leerlingen: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Ikke! op 11 jan 2006, 13:39

Nou het lijkt me wel!!! Je hebt het super duidelijk omschreven.
Ik denk dat ik het ook even print. hahaha
Avatar gebruiker
Ikke!
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 476
Geregistreerd op: 18 dec 2005, 22:37
Woonplaats: Drenthe
Groep: 0
Aantal leerlingen: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor 1ejaarsjuf op 11 jan 2006, 14:34

Geoffrey, ik ben heel blij met je omschrijving. Hier kan ik volgens mij wel goed mee uit de voeten. Het is mij in ieder geval een heel stuk duidelijker geworden hoe ik SMART kan toepassen in mijn lesdoelen!
Hartstikke bedankt! :D
1ejaarsjuf
PABOforum Baby
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 10 jan 2006, 20:27
Woonplaats: Doetinchem

Berichtdoor Juf_Danielle op 29 jan 2006, 15:07

Oke. Ik heb een leerdoel gemaakt en SMART gemaakt.

Leerdoel: Ik kan de leerlingen stimuleren en motiveren om zelfstandig aan het werk te gaan en ik wijs de leerlingen op de regels van het zelfstandig werken.

Specifiek
Ik wil dat de leerlingen in staat zijn om minimaal een half uur zelfstandig aan het werk te gaan zonder andere leerlingen of de leerkracht daarbij te storen.
Meetbaar
Nadat ik een les heb besteed aan het zelfstandig werken, werken de leerlingen een halfuur zelfstandig aan de opgedragen taak.
Aanvaardbaar
Mijn mentor staat hier helemaal achter en ook zij zal de regels gaan toepassen.
Realistisch
Het is een realistisch doel. Ik begin eerst met de uitleg over het zelfstandig werken zodat het voor iedereen duidelijk is. Daarna pas ik dit toe in de praktijk.
Tijdsgebonden
Wat ik bedacht heb in de vorige stappen ga ik de komende maand uitproberen. Aan het eind van de maand kijk ik hoe het is gegaan en dan wil ik dat mijn doel is bereikt.

Nu zou ik graag van jullie horen: Is dit de juiste manier om leerdoelen SMART te maken? Is mijn leerdoel zo goed? En ik mis zelf de omschrijving van de manier waarop ik het wil gaan doen. Moet dat er bij? of niet?
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Aantal leerlingen: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Geoffrey op 29 jan 2006, 16:21

Lijkt me duidelijk en smart. EĆ©n dingetje nog: is "zelfstandig" een meetbaar doel? Misschien kun je nog wat beter omschrijven wat jij onder "zelfstandig werken" verstaat.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Aantal leerlingen: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Juf_Danielle op 29 jan 2006, 20:39

Oke, dat is wel een goede. Bedankt!
Moet ik onder dit stukje ook nog een stukje AANPAK schrijven ofzo? Hoe ik dit leerdoel wil bereiken? Of is dat niet nodig bij het maken van leerdoelen?
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Aantal leerlingen: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Geoffrey op 29 jan 2006, 21:46

Nou... technisch gezien is een leerdoel alleen een omschrijving van wĆ”t je wilt bereiken, en niet hĆ³e je dat wilt bereiken. Maar ik maak me sterk dat je begeleiders ook wel geĆÆnteresseerd zijn in hoe jij dat wilt gaan doen. Een plan van aanpak is ook altijd wel handig als je van plan bent om jouw doel ook daadwerkelijk te gaan halen ;).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Aantal leerlingen: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor juf_miriam op 29 jan 2006, 22:43

Ik begin meestal met T (tijdgebonden);
Over 4 weken kunnen alle kinderen minimaal een half uur zelfstandig (zonder daarbij anderen te storen) aan het werk zijn.

Specifiek; alle kinderen - een half uur
Meetbaar; een half uur is goed meetbaar
Acceptabel; kinderen uit groep ... moeten een half uur zelfstandig kunnen werken
Realistisch; het is een haalbaar doel
Tijdgebonden; over 4 weken moet dit behaald zijn

Als je dan gaat kijken naar de organisatie houdt dat in dat ze eerst de regels moeten weten. Wat is zelfstandig werken?
Daarnaast kun je ook denken aan een opbouw (dat zul je vast wel zelf bedacht hebben), dus eerst 10 min. zelfstandig werken, dan 15 min, en zo verder. (Handig hierbij is een kookwekker :)).

Het doel; alle kinderen moeten de regels kennen is iets moeilijker SMART te maken.

Specifiek; je wil dat alle kinderen de regels kennen
Meetbaar; je stelt ze vragen en observeert
Acceptabel; het is normaal dat kinderen die regels kennen
Realistisch; de regels moeten realistisch, haalbaar zijn
Tijdgebonden; over 4 weken

Het doel zou je dan zo kunnen formuleren;
Na een periode van 4 weken zijn de kinderen op de hoogte van de regels van een zelfst. werkenles.
http://jufmiriam.punt.nl
Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Aantal leerlingen: 19
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Juf_Danielle op 30 jan 2006, 20:20

Oke, Bedankt! Nu kan ik weer verder!
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Aantal leerlingen: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Bibiene op 08 feb 2006, 22:19

Ik ken de SMART-METHODE ook. Ik heb de methode alleen op de SPW-opleiding gehad. Nooit op de PABO.
Je leert het meest in de praktijk ;-)
Niet gespeeld = Niet geleerd.
Avatar gebruiker
Bibiene
PABOforum Peuter
 
Berichten: 208
Geregistreerd op: 18 sep 2004, 22:57
Woonplaats: Zaanstad
Groep: 0
Aantal leerlingen: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3

Berichtdoor debsea op 14 maart 2006, 14:08

http://www.onderwijsachterstanden.nl/smart/sma0001.php


kijk op deze site!!!

daar stelt de site vragen, daarna vul ji het in en formuleert de site je smart-doel!!

erg handig!
debsea
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 21 feb 2006, 14:34
Woonplaats: uden

Volgende

Keer terug naar PABO voltijd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten