[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Universitaire studie na Pabo

Algemeen - Universitaire studie na Pabo

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Algemeen - Universitaire studie na Pabo

Berichtdoor xX-Juf-Xx op 16 aug 2002, 21:37

Nu ik alweer in mijn laatste jaar van de Pabo ben beland denk ik er veel over na wat ik ná mijn diploma wil. Ik wil sowieso doorleren aan de universiteit, dat staat vast ! En ik weet ook al waar, de Vrije Universiteit van Amsterdam, pedagogiek - afstudeerrichting Orthopedagogiek. Deze studie kan ik in minimaal 2,5 jaar voltooien, via een vrijstellingstraject met mijn Pabo diploma. Mijn vragen aan jullie zijn;

* Wat zouden jullie doen; eerst een paar jaar praktijkervaring op doen en dan doorleren ? (van de ene kant natuurlijk nuttig die praktijkkennis, van de andere kant...heb je dan nog motivatie weer te gaan leren, wanneer je al geld verdient ?)

* Wie heeft er ervaring met een universitaire opleiding ná het behalen van zijn/haar Pabo diploma ? Welke studie heb je gedaan ? Hoe beviel je dat ? Waar liep je tegen aan ?

* Wie denkt er nog meer over verder te studeren aan de universiteit ? Wat is je motivatie hiervoor ?

Groet, :D
~~xX-Juf-Xx~~
Avatar gebruiker
xX-Juf-Xx
PABOforum Peuter
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 07 feb 2002, 09:47
Woonplaats: Echt

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor Cindy op 18 aug 2002, 09:33

Hoi Karin

Ik ben er zelf nog niet zo mee bezig als jij denk ik. Ik weet nog helemaal niet of ik direct verder wil studeren. Zowieso geen universitaire studie, dat vind ik 'te droog' omdat er nauwelijks praktijk bijzit. Dat zal per studie wel verschillen misschien ook, maar toch...

Mijn interesse voor een eventuele vervolgopleiding ligt op het bewegingsvlak. Het lijkt me leuk om vier dagen voor de klas te staan en één dag per week in de zaal. Om bewegingsonderwijs/gym te geven dus, het liefst aan allerlei groepen 3 t/m 8 ofzo...

Maar met alle wijzigingen weet ik niet of ik daar eerst nog een opleiding extra voor moet doen. Dat wil ik nog uitzoeken :) Ik heb iets gehoord dat die opleiding ook deeltijd kan, dus dan valt het te combineren met werken. Ik denk alleen niet dat dit bij jouw universitaire studie kan...of wel?

Verder heb ik dus geen ervaring met universitaire studies...
succes met je beslissing!!
Schooljaar 2008/2009: 4 dagen groep 7 (één dag ouderschapsverlof)
ICT-coordinator, leescoordinator, sportcoordinator
Avatar gebruiker
Cindy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 13 jan 2002, 00:56
Woonplaats: Heerhugowaard
Groep: 7
Schooltype:
Functie:

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor The_Email_Female op 24 aug 2002, 23:11

Als ik jou was zou ik meteen naar de PABO naar de universiteit gaan. Ik denk namelijk als je al een tijdje werkt je niet meer gaat studeren. Mijn coach zei ook altijd dat ze wilde door studeren, heeft ze nooit meer gedaan.
Als je eenmaal aan de regelmaat en het geld gewend bent, is het moeilijk (denk ik) om weer te gaan studeren.
Is een deeltijd opleiding niets voor jou?
Stilte is het krachtigste geluid
The_Email_Female
PABOforum Peuter
 
Berichten: 235
Geregistreerd op: 01 mei 2002, 12:49
Groep: 12
Schooltype:

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor Jojanneke op 25 aug 2002, 08:10

Als ik van de Pabo afkom wil ik hetzelfde gaan doen als jij. Maar ik weet wel van mezelf dat ik graag eerst een aantal jaren wil gaan werken. Daar heb ik dan een paar redenen voor. Teneerste, je verdiend in die werkjaren aardig wat geld erbij, waar je later je universitaire studie weer mee kan financieren.
Ten twee zijn die jaren dat je werkt toch weer een stukje ervaring die je dan vast hebt opgedaan.
Mij lijkt het niet zo moeilijk om weer te gaan studeren als je een aantal jaren hebt gewerkt. De draad van het leren pak je zo weer op, en als je iets echt leuk vind om te studeren, dan heb je in het leren ook vast wel wat plezier!

Heel veel succes met kiezen!
Avatar gebruiker
Jojanneke
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 23 aug 2002, 08:25

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor xX-Juf-Xx op 26 aug 2002, 18:36

Het is echt onwijs moeilijk !! Eerst dacht ik er precies hetzelfde over als jij, Jojanneke, praktijkervaring maakt je toch veel rijker, en vormt een mooie basis voor een theoretische verdieping...Maar anderzijds ....je gaat inderdaad heel erg wennen aan het geld verdienen, en dat geef je dan na een paar jaar niet ineens op om weer voltijds de schoolbanken in te gaan. Op de suggestie van een deeltijdopleiding wil ik hierbij dan ook nog even ingaan; natuurlijk heb ik daar ook aangedacht en dit overwogen...Maar ten eerste zullen de eerste werkjaren als leerkracht al behoorlijk vermoeiend zijn. Er komt vanalles op je af, zoveel nieuwe indrukken en ervaringen, en dat vreet of je het nu wilt of niet toch een berg energie...Als je daarnaast in de avonduren nog naar school moet en de boeken in....nou begin er maar aan !! Een universitaire studie is wat dat betreft toch niet niks...Bovendien heeft mijn oom, die geschiedenis leraar is op een middelbare school, vroeger ook gestudeerd aan de uni, naast zijn baan, en heeft dit als zeer zwaar ervaren. Hij zat echt tot 's avonds laat in de boeken...Nee, dat lijkt me dus echt helemaal niks.Bovendien wil ik ook een beetje tijd over houden voor m'n sociale leven naast studie en/of werk. Maar ja wie weet bevalt het lesgeven me dadelijk toch zo geweldig goed dat ik er toch voor kies een paar jaar te gaan werken....Maar ja je weet het nooit, ik heb nog een schooljaar de tijd om na te denken hierover.........
Ohja Jojanneke, het is je verdient en niet je verdiend ! Haha sorry, ben een echte schooljuf blijkbaar haha.....Tis wat met de spelling...zucht....
~~xX-Juf-Xx~~
Avatar gebruiker
xX-Juf-Xx
PABOforum Peuter
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 07 feb 2002, 09:47
Woonplaats: Echt

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor DELETED op 27 aug 2002, 10:16

DELETED
DELETED
 

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor xX-Juf-Xx op 27 aug 2002, 19:00

Hoi Schaapje, ik dacht zelf eerst ook aan de studie psychologie met als afstudeerrichting ontwikkelingspsychologie. Heb je er wel eens over nagedacht om orthopedagogiek te gaan doen ? Toen ik zelf meer informatie ging doorpluizen over de studies psychologie en orthopedagogiek kwam ik erachter dat binnen de orthopedagogiek de psychologie, vrnl. de ontw. psychologie ook een zeer grote plaats inneemt, en het sluit beter aan op een pabo - diploma en biedt vrijstellingsmogelijkheden, dus minder studietijd. Natuurlijk ben ik niet degene om jou te zeggen dat een andere studie misschien beter zou zijn...Maar omdat ik zelf eerst tussen deze studies twijfelde lijkt het me misschien nuttig voor jou ook eens deze optie te bekijken. Bovendien kun je zowel met orthopedagogiek als psychologie in korte tijd ook verder studeren tot GZ-Psycholoog. Ik zelf denk dat orthop. dus een betere aansluiting is op de pabo, waarin je de psychologie combineert met de pedagogiek ! (overigens is dit eigenlijk voornamelijk zo bij de afstudeerrichting orthop.) Ohja, er zijn tegenwoordig ook major-minor studies. Dan combineer je bijvoorbeeld pedagogiek met psychologie. Een aantal studiepunten haal je bij de ene studie, een aantal bij de andere. En dan kun je later in één of ik beiden masters afstuderen. Dat vond ik zelf eigenlijk ook wel erg interessant...........

Doejie ! :D
~~xX-Juf-Xx~~
Avatar gebruiker
xX-Juf-Xx
PABOforum Peuter
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 07 feb 2002, 09:47
Woonplaats: Echt

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor DELETED op 28 aug 2002, 10:28

DELETED
DELETED
 

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor floor op 28 aug 2002, 21:53

Misschien is een het een idee om op een sbo school te gaan werken 2 a drie dagen en daarbij je studie te doen.
je kan dan mooi praktijkervaring opdoen en waarschijnlijk als de sbo school een psychologe heeft daarbij stage lopen en mogelijk daar dan uiteindelijk mogelijkheden. Zo doet een collega van ons het ook en zij assisteert nu de psychologe al regelmatig, waardoor ze haar opdrachten ook weer gemakkelijk uit kan voeren.
Ach het is maar een idee, succes met je beslissing
Avatar gebruiker
floor
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 21 aug 2002, 15:07

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor mirjam op 29 aug 2002, 15:31

Ik zit er zelf ook aan te denken om na de pabo nog verder te gaan. Ik heb er eigenlijk nog niet echt veel aan gedacht omdat ik nu pas naar de 2e ga. Ik heb dus nog wel ff de tijd. Het liefste wil ik hierna nog pedagogiek gaan doen. (hbo of universitair ben ik nog niet uit)
Ik denk dat het er dan toch op neerkomt dat ik eerst een paar jaar ga werken en dan daarna de deeltijdopleiding. Of gelijk als ik ga werken, de deeltijdopleiding doen.
Op zich denk ik dat als je genoeg gemotiveert bent om te studeren, dat het dan geen kwaat kan om eerst een tijdje te werken. Dan kan je gelijk een hoop ervaring opdoen en geld verdienen. Want je krijgt dan volgens mij geen studiefinanciering meer :'(
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor Marjolijntje op 20 sep 2002, 10:25

Als je vier jaar over de pabo hebt gedaan heb je geen studiefinanciering meer over (dacht ik... weet ik eigenlijk wel zeker)... en daar baal ik eigenlijk wel van. Ook ik zou graag nog een universitaire studie doen... maar ja het geld!

Deeltijd lijkt me erg zwaar. Ik heb daar wat informatie voor aangevraagd (wel voor een andere studie dan orthopedagogiek). En je moet veel uren besteden aan je studie per week...
Heeft iemand daar ervaring mee? Het lijkt me namelijk erg zwaar als je net voor het eerst begint met een eigen klasje, dat je dan ook nog eens aandacht moet besteden aan een studie (waarvan sommige cursussen ook nog weleens overdag worden gegeven)...
Vierde jaars - Pabo HZ Vlissingen - Lio-stage Groep 6 in Den Haag - Differentiatie beeldende vorming
Avatar gebruiker
Marjolijntje
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 02 sep 2002, 11:05
Woonplaats: De Zeeuwse Kust

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor Anita op 24 sep 2002, 09:05

Ik denk er ook over om volgend jaar na de Pabo nog iets anders te gaan doen. Ik wil echter geen universitaire studie, omdat ik dat zoals hierboven ook al genoemd werd, veel te droog vind. Ik wil echter wel ook pedagogiek doen, met als afstudeerrichting orthopedagogiek.
Dit kan bij de Hogeschool Rotterdam, waar ik nu ook de Pabo volg. Dit is dan een HBO-deeltijdopleiding, van ongeveer 1 1/2 jaar. Hiernaast wil ik dan het liefst een aantal dagen voor de klas staan, maar als ik dat qua tijd niet red ga ik gewoon meer uren maken bij mij bijbaantje in de horeca.
Ik kies er in ieder geval voor om de studie meteen volgend jaar al te beginnen. Nu ben ik nog gemotiveerd om te leren en zit ik ook nog in het ritme. Over een jaar of drie is dat waarschijnlijk heel anders!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor Luc Koning op 09 nov 2002, 11:05

Waar komt dat idee vandaan dat een universitaire studie droog zou zijn. Ik ben na mijn PABO-opleiding meteen naar de RUG gegaan en was na 5 jaar orthopedagoog (zo lang duurde dat in 1979) en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Zie http://www.luckoning.nl
Op een universiteit gaat het ook gewoon over kinderen en bij orthopedagogiek, wat ik gedaan heb, over kinderen met leer- en/of gedragsproblemen. Het voordeel van eerst de PABO en dan universiteit is dat je de theorie van praktijkvoorbeelden kunt voorzien.
Echter, je moet enig wiskundig inzicht hebben, want statistiek is een struikelblok voor veel PABO-afgestudeerden.
Je kiest voor een universitaire opleiding niet omdat je nog wat anders wilt, maar omdat je orthopedagoog of psycholoog wilt zijn en dat is wat anders dan leraar. Dus over dat laatste moet je nadenken.
Een tip: als je orthopedagogiek gaat studeren, doe het dan overal, behalve in Groningen. (een leuke stad, maar een slechte opleiding)
Nog een tip: doe het meteen. Zo'n jaar eerst werken is weinig zinvol en om bij te verdienen, kun je overal invallen. Geniet gewoon van het studentenleven. Ik was 28 toen ik afgestudeerd was en daarna moet je nog hard genoeg werken.
Luc Koning
 

Re:universitaire studie na Pabo

Berichtdoor studentje op 04 dec 2002, 20:52

hallo Allemaal,

ik heb jullie reacties gelezen en wil ook graag verder studeren nadat ik de pabo heb afgerond. Zelf weet ik nog niet precies wat. Op internet heb ik gezocht naar informatie over vervolgstudies, maar kan helaas niets vinden. Weten jullie waar ik informatie kan vinden over bepaalde studies?

xx-juf-xx mijn advies is om direct door te leren. Zelf wil ik dit ook. Dit vanwege het feit dat ik anders, nadat ik gewerkt heb, niet meer wil studeren.

groetjes
Studentje
studentje
 


Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten