Te weinig vakinhoudelijke kennis: handvaardigheid

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Te weinig vakinhoudelijke kennis: handvaardigheid

Berichtdoor Doornroosje op 11 feb 2005, 20:13

Ik begin er toch maar eens een topic over, want er is iets gaande in onderwijsland, waar ik me zorgen over maak!
Het lijkt wel alsof leerkrachten alleen maar vakinhoudelijke kennis hebben als het gaat om taal en rekenen (en dan vaak vind ik het nog mager)
Maar drama, tekenen, dans, beweging en handvaardigheid zijn echt ondergeschoven kindjes.
Iedereen stort zich op rt-methoden bij dyslexie, en men schijnt niet te begrijpen dat je lateralisatie van de hersenen o.a. kunt ontwikkelen, verbeteren door handvaardigheid, tekenen, dans en beweging. Leerlingen die uitgebreid de HANDvaardigheden aanleren, zoals het kneden, rollen, boletjes draaien, zowel met links als rechts verbeteren aanzienlijk.
Daarnaast is drama bij uitstek geschikt om de groepssfeer, de sociale omgang, en de groepsdynamica te verbeteren. Waarom wordt er accuut naar strafmiddelen en sancties gegrepen, en investeert amper iemand in het trainen van gesprekken, reageren op elkaar, interpreteren van lichaamshouding en mimiek?
Dans en beweging trainen de controle over het lichaam, en erg fijn voor kinderen die fysiek impulsief zijn, of erg beweeglijk.

Ik word er een beetje moedeloos van....er is verdorie meer dan rekenen en taal, en het smoesje dat CITO hier wel op afrekent om in vormingsgebieden geen tijd te hoeven investeren, vind ik eigenlijk niet kunnen.
Eigenlijk vind ik dat het onderwijs kinderen vreselijk tekort doet!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Berichtdoor juf Hannah op 11 feb 2005, 20:22

Ik ben het helemaal met je eens!

Hoewel ik daar aan toe moet voegen: ik vind het zelf vreselijk moeilijk om deze lessen te geven. Ik surf regelmatig door het onderwijsland op internet, om op het gebied van tekenen en handvaardigheid ideeƫn op te doen. Muziek is helemaal een crime. Gelukkig geeft de collega die mijn ADV's invult een groot deel van de lessen. Ik krijg volgende week een stagiaire met een gitaar, dus dat wordt helemaal feest! Ik geef zelf de meer theoretische lessen (notenschrift e.d.)
Drama kom ik bij de ene klas meer aan toe dan bij de andere. Nu heb ik een klas waarbij deze lessen zeer moeizaam verlopen. Daardoor ontbreekt het me vaak aan de moed om er aan te beginnen. Slechte zaak, weet ik. Want juist voor deze kinderen zou het zo goed zijn!
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor MissT op 11 feb 2005, 20:31

Voor deze creatieve vakken zijn ook kerndoelen opgesteld!!
Dat betekent dus dat ze verplicht zijn op de basisschool.

Toch blijkt het inderdaad steeds maar weer te kunnen, dat ze worden geschrapt van het rooster.
Wat zou het toch mooi zijn als deze vakken geintegreerd konden worden in de andere vakken.
Een taalles geven met behulp van drama of muziek. Is ook taal!!!!!!!
Drama is ook bij uitstek een uitstekend middel bij sociaal emotionele ontwikkeling. Enz.
En natuurlijk, ook ik heb in de praktijk wel eens zo'n les geschrapt omdat de moed me ontbrak, maar dat is natuurlijk niet eerlijk.
Drama is mijn lievelingsvak, dat moge duidelijk zijn.
Als ik zie wat je daarmee kunt bereiken in een groep, aan groepssfeer maar ook aan ontwikkeling bij kinderen, dan heb ik er een paar moeizame lessen voor over.
Stel je voor, als je klas nog nooit gerekend zou hebben en je gaat dan ineens met ze rekenen, weet een klas ook niet wat hen overkomt.
Zo is dat ook bij drama bijvoorbeeld.
Na een paar lessen smeken ze je, om weer drama te gaan doen.
En dat geldt natuurlijk ook voor de andere creatieve vakken.
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor juf Hannah op 11 feb 2005, 20:34

Je hebt zooo gelijk!
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor tine op 11 feb 2005, 22:10

Als ik terugdenk aan de dingen die ik zelf geleerd heb tijdens de Beeldende Vorming vakken op de Pabo, was dat ook vrij weinig.
Ik heb moeten kleien, schilderen, een hoed in elkaar knutselen.. oh en een linosnede moeten maken.
Allemaal dingen die ik (behalve de laatste) naar vrij inzicht heb moeten doen. Maak er maar wat moois van!

Eerlijk gezegd is het ook vrij nieuw voor me, wat je vertelt D-rose, dat dit soort dingen heel belangrijk kunnen zijn voor bijv. de lateralisatie..
Het klinkt me natuurlijk heel logisch in de oren, maar goede theoretische kennis over het belang van deze vakken ontbreekt een beetje, denk ik.
Ik wƩƩt dat ze heel belangrijk zijn, de expressieve vakken. Maar ik zou niet gelijk kunnen roepen waarvoor precies.
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor Geoffrey op 11 feb 2005, 22:18

Ik kan me alleen maar bij je aansluiten D-Rose. Ik had op mijn PABO gelukkig wel een hoop theorie over BEVO en drama (ook theoretische tentamens), maar het blijft inderdaad een beetje het ondergeschoven kindje. Wolters heeft trouwens wel een paar goede boeken over de didactiek van deze twee vakken, dus die kun je wel kopen om jezelf hierin te verdiepen. "Laat maar zien" en "Kijk op spel" heten ze.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Doornroosje op 11 feb 2005, 22:28

Kijk, ik snap best dat je niet overal even goed in bent. Ik ben geen muzikaal wonder, zal ik maar even opbiechten. Maar het is wel mijn verantwoording om de kerndoelen van muziek te kennen, en me in te lezen in de didactiek van muziek. Zodat ik een onderdeel van de doorgaande leerlijn op het gebied van muziek. Zodat ik dus gedegen muziekonderwijs kan geven. Niet fantastisch, maar wel voldoend aan dekerndoelen, of daar toch in ieder geval hƩƩl idcht bij in de buurt komend.

Ik erken dat de pabo's debet zijn aan het feit dat men dus niet weet wat het belang is van deze vormingsgebieden. De naam zegt het al: ze vormen je. Niet je kennis (wel indirect de voorwaarden creeƫren waarop kennis kan gedijen!)
Sterker nog: laat dan kinderen alsjeblieft maar 2 dagen in de week naar school gaan, en laat de rest dan gewoon uit het rooster!
Gewetensvraag: wie heeft er Ć¼berhaupt wel eens alle kerndoelen doorgelezen, of kan de vak-en vormingsgebieden en wat er onder die vormingsgebieden valt opnoemen?

Dus ik geef mensen niet de schuld van het feit dat ze in de opleiding of in de stages niet beter zijn aangeleerd, maar ik vind een stukje eigen verantwoording toch wel op zijn plaats.
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Berichtdoor juf Hannah op 11 feb 2005, 23:43

ALLE kerndoelen...? Haha.

Ik geloof dat we het op de Pabo wel eens hebben moeten doen ja. Ik weet ik nog dat ik ze vrƩselijk saai vond. Ik wil niet zeggen dat het niet belangrijk is hoor. Maar zolang de directie en de inspectie het idee hebben dat wij voldoen aan de kerndoelen, geloof ik het verder wel!
Laatst bijgewerkt door juf Hannah op 11 feb 2005, 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor Doornroosje op 11 feb 2005, 23:51

Je hebt ze toch wel gelezen? Ik vraag niet of je ze uit je hoofd kent!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Berichtdoor juf Hannah op 11 feb 2005, 23:58

Uit mijn hoofd ken ik ze inderdaad niet, gelukkig. En wat dat lezen betreft:
jaren geleden, deels. Ik zit nu in de werkgroep die een methode schrijven moet kiezen, en dan zoek ik voor dat vak wel weer even op wat er in de kerndoelen staat. Ik zit ook in de werkgroep die een methode gaat kiezen voor rekenen. Dan kijk ik op internet op http://www.gidsvooronderwijsmethoden.nl/home/index.htm en dan zie ik vanzelf welke methodes wel of niet aan alle kerndoelen voldoen en op welke gebieden ze uitvallen.
Maar wat verder mijn kennis van de kerndoelen betreft: ik weet dat ze bestaan, daar houdt het wel zo'n beetje op.
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor Geoffrey op 12 feb 2005, 11:21

Wel... ik heb in ieder geval lijsten met kerndoelen van zo ongeveer alle vakken... geloof ik. Maar ik ken ze ook niet allemaal uit m'n hoofd. :)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor juffeling op 12 feb 2005, 12:17

In pabo 1 stonden ze in de readers van muziek en beeldende vorming (voor die vakken dan), geloof dat we die van muziek moesten kennen voor het tentamen. Maar ik kan hem nou toch echt niet meer opdreunen.
juffeling
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 19 nov 2004, 14:04
Woonplaats: Overslag

Berichtdoor MissT op 12 feb 2005, 12:22

Het gaat er hier niet om dat je die kerndoelen uit je hoofd kent, maar of je Ć¼berhaubt weet van het bestaan er van en ze tenminste wel eens hebt doorgelezen.
Waarom worden de kerndoelen voor rekenen, taal, WO wel serieus genomen in onderwijsland en de kerndoelen voor bijvoorbeeld drama, muziek, etc. niet.
Terwijl het gewoon verplichte stof is op de basisschool. En niet voor niks, want het zijn hele waardevolle vakken, waarbij kinderen zich kunnen vormen.
Ik zou willen dat er in mijn tijd wat aan werd gedaan, dan had ik op latere leeftijd niet zo veel te hoeven overwinnen. Daar ben ik van overtuigd!
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Yanne op 12 feb 2005, 13:29

Bij ons werd/(wordt?) op de pabo heel nadrukkelijk gewerkt vanuit de kerndoelen, ik heb ze meerdere keren bestudeerd, ook voor drama, beeldende vorming etc. Wat ik in de praktijk heel moeilijk vind is, om aan de doelen die met 'Beschouwen' te maken hebben te voldoen. Leerlingen zijn daar niet aan gewend, elke groep waar ik stage in loop moet ik weer vanuit nivo nul beginnen. Daaruit concludeer ik maar voor het gemak dat er heel weinig aan gedaan wordt door de meeste leerkrachten.
Ik vind het juist heerlijk om deze vakken te geven, maar mis inderdaad op veel scholen een goede leerlijn. Er zitten altijd wel collega's die een jaartje maar wat aanknutselen. Grrr.

Nu ga ik in maart beginnen aan een cursus 'drama voor leerkrachten basisonderwijs' , werkt ook vanuit de kerndoelen. Spannend.
groet van Yanne
Avatar gebruiker
Yanne
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 482
Geregistreerd op: 05 apr 2003, 16:47

Berichtdoor juf_miriam op 12 feb 2005, 14:36

Ook ik sluit me helemaal aan bij D-rose.

Bij de kleuters gaat dit als vanzelfsprekend. We doen de hele dag niets anders. Maar vaak is 't na de kleuters helemaal afgelopen. Gelukkig hebben wij een vakleerkracht handvaardigheid en dat is dus echt een pluspunt.
Wat ik nog meer zou willen zien is dat er gebruik wordt gemaakt van elkaars kwaliteiten. Ik ben bijv. helemaal geen ster in muziek, maar heb wel weer andere kwaliteiten. Drama of dans bijvoorbeeld. Op dit moment komt dat weinig tot uiting en dat vind ik echt jammer. Wil me hier toch wel meer in gaan zetten, maar doordat ik van alles naast 'lesgeven' doe is 't op dit moment minder.
Maar ik zou me best wel willen opofferen om bijv. in ruil voor een goede muziekles een leuke drama-les te willen geven... Dat zie ik wel zitten!!
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Volgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron