door boeh007 op 21 jun 2004, 13:12
Afgelopen stageperiode had ik een leerling met NLD in de klas. Ik had ook nog nooit eerder van deze stoornis gehoord en wilde hier dan ook meteen wat meer over weten. Op internet is best veel over deze stoornis te vinden.
Verder kreeg deze leerling bij mij in de groep aangepaste lesstof. Ze had haar eigen taal, reken en blokuur map, zodat ze op haar eigen niveau kon werken. Dit vond ze op het begin heel moeilijk, want ze wilde niet afwijken van de rest, toch vind ze t nou helemaal niet meer erg dat ze andere lesstof heeft. De andere kinderen uit de klas weten dat ze ander werk heeft, maar daar reageren ze helemaal niet negatief op. Ze beschouwen haar dan ook als een gewone medeleerling. Je hoeft in de klas nog niet te bespreken dat deze leerling NLD heeft, maar je kunt het wel over verschillen tussen kinderen hebben, de een kan dit en de ander kan dat goed. Hier kun je misschien gebruik maken van een sociaal- emotionele ontwikkelingsproject of een aantal lessen. Zo krijgen de kinderen meer respect voor elkaar.