Ik zal eerst even beginnen om te vertellen hoe wij gaan werken vanaf dit schooljaar, dat maakt het wat makkelijker om te begrijpen waar ik het over heb denk ik..
Vanafdit schooljaar gaan wij werken met Units, geĂŻnspireerd op het Slimfitprincipe. (http://www.innovatieimpulsonderwijs.nl/). Deze keuze komt deels voort uit noodzaak door een school die wat kleiner wordt en sinds Passend Onderwijs een aantal leerlingen die behoefte hebben aan meer nabijheid van een volwassene. Maar daarnaast is deze keuze er ook een die wij van harte hebben gemaakt en waar we met elkaar ongelofelijk veel zin in hebben.
Ik ga met twee collega’s samen de unit 678 draaien. Met zijn drieën hebben we twee fulltimebanen. Er zullen dus altijd twee leerkrachten beschikbaar zijn voor onze 32 leerlingen. We hebben twee lokalen tot onze beschikking. We hebben deze nu ingericht als een basislokaal dat ook als werklokaal zal functioneren, en een instructielokaal. Dit is dus een enorme verandering. Daarnaast zullen we ook nog eens gaan werken met Snappet. Een groot deel van de basisvakken gaat digitaal verwerkt worden.
Maandag:
De maandag is vanaf dit schooljaar weer mijn vrije dag. Ik werk vier dagen en kies bewust voor de maandag vrij. Dan doe ik thuis namelijk ook nog wat nuttigs, toen ik de vrijdag vrij had zag ik het meer als een voorschot op het weekend.
Deze maandag sta ik wel voor de groep. De collega die normaal gesproken zou werken heeft vandaag een begrafenis. Heel vervelend voor haar, in meerdere opzichten. Ik merk wel dat het mijzelf rust geeft dat ik er zo de eerste dag toch ook zelf deel van uit maak. Deze manier van werken met drie groepen en co-teachers is zo nieuw voor ons allemaal dat ik anders toch wel met een raar gevoel thuis zou hebben gezeten.
Omdat we dit jaar zo anders gaan werken en ook nog een nieuwe collega hebben hebben we besloten om het jaar eens echt feestelijk te starten. We hebben afgesproken er allemaal uiterlijk 8.00 te zijn om de school een beetje te versieren. Ouders zijn uitgenodigd om even mee naar binnen te komen om te kijken in de lokalen en even (hernieuwd) kennis te maken met de leerkrachten. Daarbij is gezorgd voor een klein hapje en drankje.
Zelf ben ik er nog een beetje eerder omdat ik nog even wat dingetjes wil regelen in het lokaal. We zijn dit keer zo bezig geweest met het vorm geven van het nieuwe concept en de samenwerking dat ik het lokaal wel functioneel maar niet heel sfeervol vind. Daarom wil ik nog even wat schuiven met plantjes etc. en bijvoorbeeld de verjaardagskalender nog even ophangen. Ook hebben we afgelopen vrijdag op de valreep de tablets voor Snappet binnengekregen. Omdat deze eerst nog opgeladen moesten worden kon ik er verder nog niets mee, maar de wirwar van snoeren van 32 tablets heeft me dit weekend achtervolgd. Ik hoop vandaag het makkelijkste idee ter oplossing in de praktijk te brengen, namelijk steeds een aantal snoeren bundelen met een kabelbinder. Als dit niet werkt zullen we voor meer drastische oplossingen moeten gaan zoals een speciale kast.
Om 8.30 beginnen de eerste leerlingen binnen te stromen met hun ouders. Ik kan zien dat de meesten er stiekem toch wel zin in hebben om weer te beginnen. Ik hoor wat ouders een klein beetje mopperen dat het lokaal zo vol staat. Ik heb hen enthousiast meegenomen naar ons tweede lokaal en nog eens uitgelegd hoe fijn het is dat we met twee lokalen kunnen werken waardoor het in het werklokaal altijd stil is en er leerlingen uitgehaald worden voor instructie. Ik heb het idee dat ze het nog niet voor zich zien dus hoop dat ze dan maar overtuigd zullen raken door de verhalen van hun kinderen de komende weken.
Mijn collega begint met een kennismakingsspel. Ieder kind noemt iets op dat hem of haar uniek maakt. “Ik ben de enige die…”. Als er niemand gaat staan omdat hij hetzelfde heeft mag het kind doorgaan, anders is de volgende aan de beurt. Na een half uurtje weten we alweer veel meer van de leerlingen. Leuk is dat je zo ook juist de bijzondere dingen langs hoort komen.
Met ingang van dit schooljaar eten en drinken we in de groep. Voorheen moest er in het kwartier buiten gegeten en gespeeld worden. Grote voordeel was natuurlijk de tijdwinst, nadeel was dat eten soms opgeschrokt werd of dat kinderen niet aan spelen toe kwamen. Deze eerste keer hebben we de kinderen lekker laten kletsen, maar hier worden we niet heel blij van. Vanaf morgen wordt er voorgelezen en gaan we voor de educatieve filmpjes bij de methodelessen. Ergens moeten we tenslotte de vijf kwartier lestijd die we zo minder hebben per week weer goed maken.
We willen ook een echt lesmoment vanmorgen. We gaan dagelijks dictee doen, Groep 67 met mij in het werklokaal, groep 8 in het instructielokaal. Bij wijze van experiment laten we de grote schuifwand open. Het liefst hebben we zoveel mogelijk de openheid van de unitruimte. Dit blijkt prima te werken dus blijven we zo doen.
Hierna duiken we in regels, afspraken en procedures. Aan de standaardschoolregels kunnen we niet zoveel toevoegen, maar door ze positief te stellen en de leerlingen de volgorde te laten bepalen hopen we toch eigenaarschap bij de leerlingen te bereiken. Opvallend is dat ook deze groep leerlingen weer uit komt op dezelfde belangrijkste regel : We luisteren naar de juf. Natuurlijk belangrijk, maar ieder jaar verwacht en hoop ik weer dat respect voor elkaar of ander gedrag richting medeleerlingen belangrijker zal zijn.
Tussen de middag spreken we de collega’s van de andere groepen. Ook de collega’s van unit 123 en de nieuwe collega van 45 hebben een fijne ochtend gehad. Goed om te horen!
’s Middags werken we wat meer gesplitst vandaag. Ik geef biologielessen aan 56 en 78, mijn collega neemt Engels 78 en Aardrijkskunde 6 voor haar rekening. Aan het einde van de middag hebben we nog even een gezellig moment met vakantietekeningen maken en voorlezen. Zo is de eerste dag voorbij gevlogen!
Na schooltijd verzamelen we ons met alle collega’s voor ons eerste werkvloeroverleg. In een kwartier evalueren we, benoemen we wat al goed ging en wat nog niet, stellen we doelen en maken we afspraken. We zijn allemaal nieuwsgierig naar elkaars dag binnen het nieuwe concept, dus na bespreking met de eigen co-teacher bespreken we ook nog met elkaar. Het is niet helemaal gelukt in een kwartier, maar dat het de eerstse keer in 20 minuten lukt geeft wel aan dat dit een effectieve manier is. Er komen concrete afspraken en doelen uit waarmee we na schooltijd en morgen weer aan de gang kunnen.
Hierna ga ik met mijn collega’s eerst aan de gang met de tablets van Snappet. Het lijkt wel lopende band werk. 60 Tablets verbinden met wifi, koppelen aan leerling, stickeren etc. Na een uurtje zijn ze klaar voor gebruik. Ik ga daarna aan de gang met het wegwerken van snoeren, mijn collega doet nog wat andere klussen. Om 18.00 schrikken we van de tijd en gaan we gauw naar huis. Het was een fijne eerste dag maar we moeten wel wat beter op onze tijd gaan letten!
De tweede dag voelt alweer heel anders, net alsof we alweer weken bezig zijn! Zoals altijd ben ik de eerste in de groep. Ik bedenk hoe we de dag in zullen delen en maak een planning op het bord. Deze kan ik dan straks even bespreken met mijn collega en de stagiaire als ze er zijn. Daarna doe ik nog wat voorbereidingen voor de middag zoals een geschiedeniswerkblad kopiëren.
Om 8.30 ga ik naar buiten voor pleinwacht. Wat vind ik dat toch altijd gezellig (als het maar niet regent). Even een praatje met allerlei kinderen en ouders en je hebt gelijk de sfeer van de dag te pakken. In de Unit beginnen we met een instaptoets voor Nieuwsbegrip. Hier gebruiken we een novembertoets voor. Aan de hand hiervan doen we een niveaubepaling om groepen in te delen. Om 10.00 gaat het een stuk soepeler dan gisteren. Het inleveren van eten in een bak en die rond laten gaan zodat niet iedereen naar de gang hoeft werkt fijn en het filmpje zorgt voor rust in de groep. We gaan daarna lekker even naar buiten en daarna splitsen we op. Groep 8 gaat naar godsdienst, hier komt speciaal iemand voor. Mijn collega neemt groep 7 om met een instaptoets rekenen te beginnen met Snappet. Ik ga met groep 6 met spelling op de Snappet aan de gang. We hebben even wat startprobleempjes met apparaten die wat langzaam reageren op de wifi, maar al snel werkt het allemaal prima. De kinderen genieten van deze nieuwe werkwijze en als juf geniet ik mee. Het lukt me nog niet helemaal om het dashboard steeds te monitoren en zo de vorderingen te volgen, maar omdat het een groepje van 9 is zie ik ook al genoeg tijdens het rondlopen. Hierna gaat 67 naar godsdienst en gaat mijn collega verder met groep 8 met de rekeninstaptoets op Snappet. Ik maak gebruik van deze drie kwartier om een aantal ICT-taken te doen zoals Basispoort verder inrichten voor dit schooljaar.
’s Middags starten we het huiswerk op met de groepen 7 en 8 en gaat groep 6 aan een schrijfles. Daarna heeft mijn collega twee gymlessen met 56 en 78. Ik benijd haar niet, het is inmiddels bloedheet. In de lokalen ook wel, maar het is daar toch beter te doen. Ik geef eerst 78 en daarna 56 les. We maken de biologieles van gisteren nog even af zodat mijn collega volgende week met een nieuwe les kan beginnen en maken een klein beginnetje met geschiedenis. Tussendoor komen ook de luizenmoeders nog langs. Noodzakelijk maar toch altijd een beetje onrustig.
Na schooltijd weer een werkvloeroverleg. Niet iedere collega vindt het even nuttig, maar ik vind het fijn om deze eerste week bewust tijd te nemen om met mijn co-teacher heel bewust te kijken naar doelen en afspraken. Ook vind ik het fijn en interessant om te horen hoe het bij de anderen ging. Hierna doe ik nog wat kleine klusjes en ga ik eens lekker om half vijf weg omdat ik met een collega meerijd vandaag. Met de nieuwe CAO probeer ik bewuster mijn uren te compenseren en zelf in de gaten te houden dat ik niet veel teveel uur maak. Morgen weer een dag!
Vandaag is het al weer woensdag. Ik heb gisterenavond in bed (ja, juf ben je altijd…) bedacht hoe ik de dagplanning overzichtelijker op het bord kan zetten. Ik ga met nuts en gekleurde stiften aan de gang en ik heb een dagplanning gecreëerd die voor iedereen duidelijk is. Hoe rustig het ook is in de groep, het is toch nog heel goed puzzelen om alle instructies op elkaar af te stemmen. Op deze wijze heeft iedereen het overzicht en weet iedereen wanneer ze waar verwacht worden en wat er van ze verwacht wordt. Vandaag geef ik voor de eerste keer een taalinstructie met de Snappet. De klassikale wijze waarop je dan uitkomt is duidelijk niet mijn ding en past ook niet bij de werkwijze van de groep. Gelukkig is dit met 9 leerlingen in een jaargroep heel makkelijk op te lossen door langs te lopen, maar ook bolletjes op het Snappetscherm te bekijken en zo te monitoren. Je ziet direct waar extra uitleg nodig is, maar ook waar het prima gaat. Na schooltijd snel op pad met een collega want over een kwartier begint er op een andere school uit ons cluster een bijeenkomst over plusleerlingen. Nuttige bijeenkomst, maar ook een beetje onbevredigend in die zin dat het heel praktisch werd voor de 8 mensen die van dezelfde school aanwezig waren. Voor ons was het iets minder grijpbaar, maar aan de andere kant ook wel weer een bevestiging dat we op de goede weg zitten met ons idee om deze leerlingen niet altijd af te zonderen met andere stof dan de groep maar hen juist met diepere denkvragen binnen dezelfde thema’s bezig te laten zijn.
Eenmaal thuisgekomen stort ik me weer op Snappet en de lessen die vandaag gemaakt zijn. Het is me echt duidelijk dat dit een heel fijn systeem is, maar wij zijn nog zoekend naar de manier om ook inhoudelijk in kaart te hebben wat er goed gaan en wat niet, buiten het simpele kijken naar rode en groene bolletjes. Morgen ben ik op school om te werken aan mijn project van het LOF (daarover morgen meer) dus dan zijn we met alledrie de leerkrachten van onze unit aanwezig. Na school maar weer goed overleggen voor nog weer wat puntjes op de i.
Deze donderdag ga ik met een heel ander gevoel naar school. Na drie dagen in de unit vandaag niet voor de klas. Toch een beetje spannend. Mijn duo gaat haar eerste dag draaien. Zou het in haar ogen ook werken wat wij de afgelopen drie dagen op poten hebben gezet? Je neemt in zo’n nieuwe opzet zoveel beslissingen tussen de bedrijven door, kan zij zich hier ook in vinden?
Zelf mag ik aan de slag met iets heel leuks en spannends. Ik heb een subsidie van het Lerarenontwikkelfonds en mag me het hele jaar lang een dag per week gaan richten op het onwikkelen van onze units. Vandaag start ik dit project op en ben ik vooral bezig met het schrijven van mijn startblog en het voorbereiden van mijn pitch voor de startdag. (https://lerarenontwikkelfonds.onderwijs ... -in-units/)
Ik ga vandaag regelmatig even kijken bij unit 123. Ik ben enorm nieuwsgierig hoe mijn collega’s dit praktisch invullen en wil ook kijken hoe ik hen in mijn project ook kan ondersteunen. Heerlijk om af en toe even rond te lopen tussen dat kleine grut hoewel ik daarna toch altijd erg blij ben met mijn grote bovenbouwers.
Tussen de bedrijven door vang ik ook een aantal lopende zaken op. Wat gesprekjes met ouders die iets te melden of te vragen hebben inzake schoolbeleid, een kind dat moeite heeft met de veranderingen die een nieuw schooljaar meebrengt op de rit helpen, kopieerpapier in ontvangst nemen etc. Allemaal van die zaken die ik eigenlijk helemaal niet zo erg vind ter afwisseling van het achter de laptop zitten en anderzijds zorg ik er zo voor dat de collega’s die vandaag voor de klas staan zich ook echt op hun groep kunnen richten.
Om half drie heb ik lichtelijk de balen. Ik kies er zelf voor om ook op deze manier met onderwijs bezig te zijn en haal er heel veel energie uit. Maar toch zou ik er wat voor gegeven hebben om me ook in het waterfestijn van onze unit te storten dat zich buiten het kantoor waar ik zit afspeelt.
Na schooltijd is er weer een werkvloeroverleg. Deze keer duurt het eigenlijk te lang omdat we niet zakelijk genoeg alles bespreken. Aandachtspunt voor de volgende keer! Mijn Co’tjes (je moet iets bedenken en co-teachers is zo lang…)zitten een beetje in negatieve modus. Het is hen vandaag tegengevallen om met drie groepen te werken en dan toch directe feedback te kunnen geven terwijl iedereen met wat anders bezig is. We brainstormen en maken duidelijke afspraken. Ook nu staan we weer pas om 17.45 buiten. We doen echt nog even iets verkeerd… maar aan de andere kant gaan we er van uit dat alles wat we nu goed in elkaar zetten ons de rest van het jaar helpt en dus werkdrukverlagend is.
Vrijdag alweer, laatste dag van deze intensieve en warme eerste week. We beginnen voor de pauze met het rekenblok. Om overzicht te bewaren hebben we inmiddels afgesproken dat leerlingen niet zoals we voorheen met de weektaken gewend waren alles door elkaar heen doen als het uiteindelijk maar af is. In het rekenblok zorgen ze er eerst voor dat hun rekenopdrachten gemaakt en verbeterd zijn en pas daarna richten ze zich eventueel op ander werk om in orde te maken. Mijn collega geeft de rekeninstructies in het instructielokaal, ik doe de begeleiding in het werklokaal. Na de pauze draaien we de rollen om voor het taal/spellingblok. Ik geef instructies, mijn collega doet de begeleiding. De vrijdagmiddag biedt vanaf dit schooljaar extra ruimte voor ons als leerkrachten. Met de berekeningen in verband met de nieuwe CAO bleek dat twee onderbouwcollega’s eigenlijk op vrijdag ook tot half vijf moeten werken. Dit heeft ervoor gezorgd dat we ons nu afwisselend vrijdagmiddag op onze overige taken kunnen storten. Voor hen was dit natuurlijk flink slikken maar ze realiseren zich wel dat het klopt. Voor ons als bovenbouwers geeft dit extra lucht in onze taken. Deze eerste week pakken we het nog anders aan. De twee onderbouwcollega’s begeleiden de leerlingen in de klas bij het maken van raamschilderingen (die overigens geweldig zijn geworden!) en wij pakken allebei steeds een paar leerlingen om zoveel mogelijk werk van deze week in orde te maken en af te tekenen. Aan het einde van de middag hebben we het gevoel weer wat meer controle op het werk te hebben. Ik voel me opgelucht omdat het nu begint te voelen als een werkend systeem. Na schooltijd starten we met het maken van weektaken voor de leerlingen. Ook dit zal weer houvast geven. Ons plan was om om half vijf de deur achter ons dicht te trekken, maar het wordt half zes met allebei een lijstje huiswerk. Dit is niet erg, we waren er al van uit gegaan dat de eerste weken intensief zouden worden. Wel verwachten we dat we het juist daardoor later dit schooljaar rustiger zullen krijgen. Als dit systeem eenmaal loopt kan de aandacht die nog gaat naar organisatorische zaken gericht worden op het geven van nog beter onderwijs.
Ik hoop dat mijn week een beetje te volgen was. Het is in ieder geval weer een enorm verhaal geworden… Heb je vragen, opmerkingen of tips naar aanleiding van deze week dan hoor ik het graag. En ik daag jullie natuurlijk uit om zelf ook eens te schrijven!