[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - De week van... (colums + reacties)

De week van... (colums + reacties)

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 28 aug 2016, 13:53

Ik zal eerst even beginnen om te vertellen hoe wij gaan werken vanaf dit schooljaar, dat maakt het wat makkelijker om te begrijpen waar ik het over heb denk ik..
Vanafdit schooljaar gaan wij werken met Units, geĂŻnspireerd op het Slimfitprincipe. (http://www.innovatieimpulsonderwijs.nl/). Deze keuze komt deels voort uit noodzaak door een school die wat kleiner wordt en sinds Passend Onderwijs een aantal leerlingen die behoefte hebben aan meer nabijheid van een volwassene. Maar daarnaast is deze keuze er ook een die wij van harte hebben gemaakt en waar we met elkaar ongelofelijk veel zin in hebben.
Ik ga met twee collega’s samen de unit 678 draaien. Met zijn drieën hebben we twee fulltimebanen. Er zullen dus altijd twee leerkrachten beschikbaar zijn voor onze 32 leerlingen. We hebben twee lokalen tot onze beschikking. We hebben deze nu ingericht als een basislokaal dat ook als werklokaal zal functioneren, en een instructielokaal. Dit is dus een enorme verandering. Daarnaast zullen we ook nog eens gaan werken met Snappet. Een groot deel van de basisvakken gaat digitaal verwerkt worden.

Maandag:
De maandag is vanaf dit schooljaar weer mijn vrije dag. Ik werk vier dagen en kies bewust voor de maandag vrij. Dan doe ik thuis namelijk ook nog wat nuttigs, toen ik de vrijdag vrij had zag ik het meer als een voorschot op het weekend.
Deze maandag sta ik wel voor de groep. De collega die normaal gesproken zou werken heeft vandaag een begrafenis. Heel vervelend voor haar, in meerdere opzichten. Ik merk wel dat het mijzelf rust geeft dat ik er zo de eerste dag toch ook zelf deel van uit maak. Deze manier van werken met drie groepen en co-teachers is zo nieuw voor ons allemaal dat ik anders toch wel met een raar gevoel thuis zou hebben gezeten.
Omdat we dit jaar zo anders gaan werken en ook nog een nieuwe collega hebben hebben we besloten om het jaar eens echt feestelijk te starten. We hebben afgesproken er allemaal uiterlijk 8.00 te zijn om de school een beetje te versieren. Ouders zijn uitgenodigd om even mee naar binnen te komen om te kijken in de lokalen en even (hernieuwd) kennis te maken met de leerkrachten. Daarbij is gezorgd voor een klein hapje en drankje.
Zelf ben ik er nog een beetje eerder omdat ik nog even wat dingetjes wil regelen in het lokaal. We zijn dit keer zo bezig geweest met het vorm geven van het nieuwe concept en de samenwerking dat ik het lokaal wel functioneel maar niet heel sfeervol vind. Daarom wil ik nog even wat schuiven met plantjes etc. en bijvoorbeeld de verjaardagskalender nog even ophangen. Ook hebben we afgelopen vrijdag op de valreep de tablets voor Snappet binnengekregen. Omdat deze eerst nog opgeladen moesten worden kon ik er verder nog niets mee, maar de wirwar van snoeren van 32 tablets heeft me dit weekend achtervolgd. Ik hoop vandaag het makkelijkste idee ter oplossing in de praktijk te brengen, namelijk steeds een aantal snoeren bundelen met een kabelbinder. Als dit niet werkt zullen we voor meer drastische oplossingen moeten gaan zoals een speciale kast.
Om 8.30 beginnen de eerste leerlingen binnen te stromen met hun ouders. Ik kan zien dat de meesten er stiekem toch wel zin in hebben om weer te beginnen. Ik hoor wat ouders een klein beetje mopperen dat het lokaal zo vol staat. Ik heb hen enthousiast meegenomen naar ons tweede lokaal en nog eens uitgelegd hoe fijn het is dat we met twee lokalen kunnen werken waardoor het in het werklokaal altijd stil is en er leerlingen uitgehaald worden voor instructie. Ik heb het idee dat ze het nog niet voor zich zien dus hoop dat ze dan maar overtuigd zullen raken door de verhalen van hun kinderen de komende weken.
Mijn collega begint met een kennismakingsspel. Ieder kind noemt iets op dat hem of haar uniek maakt. “Ik ben de enige die…”. Als er niemand gaat staan omdat hij hetzelfde heeft mag het kind doorgaan, anders is de volgende aan de beurt. Na een half uurtje weten we alweer veel meer van de leerlingen. Leuk is dat je zo ook juist de bijzondere dingen langs hoort komen.
Met ingang van dit schooljaar eten en drinken we in de groep. Voorheen moest er in het kwartier buiten gegeten en gespeeld worden. Grote voordeel was natuurlijk de tijdwinst, nadeel was dat eten soms opgeschrokt werd of dat kinderen niet aan spelen toe kwamen. Deze eerste keer hebben we de kinderen lekker laten kletsen, maar hier worden we niet heel blij van. Vanaf morgen wordt er voorgelezen en gaan we voor de educatieve filmpjes bij de methodelessen. Ergens moeten we tenslotte de vijf kwartier lestijd die we zo minder hebben per week weer goed maken.
We willen ook een echt lesmoment vanmorgen. We gaan dagelijks dictee doen, Groep 67 met mij in het werklokaal, groep 8 in het instructielokaal. Bij wijze van experiment laten we de grote schuifwand open. Het liefst hebben we zoveel mogelijk de openheid van de unitruimte. Dit blijkt prima te werken dus blijven we zo doen.
Hierna duiken we in regels, afspraken en procedures. Aan de standaardschoolregels kunnen we niet zoveel toevoegen, maar door ze positief te stellen en de leerlingen de volgorde te laten bepalen hopen we toch eigenaarschap bij de leerlingen te bereiken. Opvallend is dat ook deze groep leerlingen weer uit komt op dezelfde belangrijkste regel : We luisteren naar de juf. Natuurlijk belangrijk, maar ieder jaar verwacht en hoop ik weer dat respect voor elkaar of ander gedrag richting medeleerlingen belangrijker zal zijn.
Tussen de middag spreken we de collega’s van de andere groepen. Ook de collega’s van unit 123 en de nieuwe collega van 45 hebben een fijne ochtend gehad. Goed om te horen!
’s Middags werken we wat meer gesplitst vandaag. Ik geef biologielessen aan 56 en 78, mijn collega neemt Engels 78 en Aardrijkskunde 6 voor haar rekening. Aan het einde van de middag hebben we nog even een gezellig moment met vakantietekeningen maken en voorlezen. Zo is de eerste dag voorbij gevlogen!
Na schooltijd verzamelen we ons met alle collega’s voor ons eerste werkvloeroverleg. In een kwartier evalueren we, benoemen we wat al goed ging en wat nog niet, stellen we doelen en maken we afspraken. We zijn allemaal nieuwsgierig naar elkaars dag binnen het nieuwe concept, dus na bespreking met de eigen co-teacher bespreken we ook nog met elkaar. Het is niet helemaal gelukt in een kwartier, maar dat het de eerstse keer in 20 minuten lukt geeft wel aan dat dit een effectieve manier is. Er komen concrete afspraken en doelen uit waarmee we na schooltijd en morgen weer aan de gang kunnen.
Hierna ga ik met mijn collega’s eerst aan de gang met de tablets van Snappet. Het lijkt wel lopende band werk. 60 Tablets verbinden met wifi, koppelen aan leerling, stickeren etc. Na een uurtje zijn ze klaar voor gebruik. Ik ga daarna aan de gang met het wegwerken van snoeren, mijn collega doet nog wat andere klussen. Om 18.00 schrikken we van de tijd en gaan we gauw naar huis. Het was een fijne eerste dag maar we moeten wel wat beter op onze tijd gaan letten!

De tweede dag voelt alweer heel anders, net alsof we alweer weken bezig zijn! Zoals altijd ben ik de eerste in de groep. Ik bedenk hoe we de dag in zullen delen en maak een planning op het bord. Deze kan ik dan straks even bespreken met mijn collega en de stagiaire als ze er zijn. Daarna doe ik nog wat voorbereidingen voor de middag zoals een geschiedeniswerkblad kopiëren.
Om 8.30 ga ik naar buiten voor pleinwacht. Wat vind ik dat toch altijd gezellig (als het maar niet regent). Even een praatje met allerlei kinderen en ouders en je hebt gelijk de sfeer van de dag te pakken. In de Unit beginnen we met een instaptoets voor Nieuwsbegrip. Hier gebruiken we een novembertoets voor. Aan de hand hiervan doen we een niveaubepaling om groepen in te delen. Om 10.00 gaat het een stuk soepeler dan gisteren. Het inleveren van eten in een bak en die rond laten gaan zodat niet iedereen naar de gang hoeft werkt fijn en het filmpje zorgt voor rust in de groep. We gaan daarna lekker even naar buiten en daarna splitsen we op. Groep 8 gaat naar godsdienst, hier komt speciaal iemand voor. Mijn collega neemt groep 7 om met een instaptoets rekenen te beginnen met Snappet. Ik ga met groep 6 met spelling op de Snappet aan de gang. We hebben even wat startprobleempjes met apparaten die wat langzaam reageren op de wifi, maar al snel werkt het allemaal prima. De kinderen genieten van deze nieuwe werkwijze en als juf geniet ik mee. Het lukt me nog niet helemaal om het dashboard steeds te monitoren en zo de vorderingen te volgen, maar omdat het een groepje van 9 is zie ik ook al genoeg tijdens het rondlopen. Hierna gaat 67 naar godsdienst en gaat mijn collega verder met groep 8 met de rekeninstaptoets op Snappet. Ik maak gebruik van deze drie kwartier om een aantal ICT-taken te doen zoals Basispoort verder inrichten voor dit schooljaar.
’s Middags starten we het huiswerk op met de groepen 7 en 8 en gaat groep 6 aan een schrijfles. Daarna heeft mijn collega twee gymlessen met 56 en 78. Ik benijd haar niet, het is inmiddels bloedheet. In de lokalen ook wel, maar het is daar toch beter te doen. Ik geef eerst 78 en daarna 56 les. We maken de biologieles van gisteren nog even af zodat mijn collega volgende week met een nieuwe les kan beginnen en maken een klein beginnetje met geschiedenis. Tussendoor komen ook de luizenmoeders nog langs. Noodzakelijk maar toch altijd een beetje onrustig.
Na schooltijd weer een werkvloeroverleg. Niet iedere collega vindt het even nuttig, maar ik vind het fijn om deze eerste week bewust tijd te nemen om met mijn co-teacher heel bewust te kijken naar doelen en afspraken. Ook vind ik het fijn en interessant om te horen hoe het bij de anderen ging. Hierna doe ik nog wat kleine klusjes en ga ik eens lekker om half vijf weg omdat ik met een collega meerijd vandaag. Met de nieuwe CAO probeer ik bewuster mijn uren te compenseren en zelf in de gaten te houden dat ik niet veel teveel uur maak. Morgen weer een dag!

Vandaag is het al weer woensdag. Ik heb gisterenavond in bed (ja, juf ben je altijd…) bedacht hoe ik de dagplanning overzichtelijker op het bord kan zetten. Ik ga met nuts en gekleurde stiften aan de gang en ik heb een dagplanning gecreëerd die voor iedereen duidelijk is. Hoe rustig het ook is in de groep, het is toch nog heel goed puzzelen om alle instructies op elkaar af te stemmen. Op deze wijze heeft iedereen het overzicht en weet iedereen wanneer ze waar verwacht worden en wat er van ze verwacht wordt. Vandaag geef ik voor de eerste keer een taalinstructie met de Snappet. De klassikale wijze waarop je dan uitkomt is duidelijk niet mijn ding en past ook niet bij de werkwijze van de groep. Gelukkig is dit met 9 leerlingen in een jaargroep heel makkelijk op te lossen door langs te lopen, maar ook bolletjes op het Snappetscherm te bekijken en zo te monitoren. Je ziet direct waar extra uitleg nodig is, maar ook waar het prima gaat. Na schooltijd snel op pad met een collega want over een kwartier begint er op een andere school uit ons cluster een bijeenkomst over plusleerlingen. Nuttige bijeenkomst, maar ook een beetje onbevredigend in die zin dat het heel praktisch werd voor de 8 mensen die van dezelfde school aanwezig waren. Voor ons was het iets minder grijpbaar, maar aan de andere kant ook wel weer een bevestiging dat we op de goede weg zitten met ons idee om deze leerlingen niet altijd af te zonderen met andere stof dan de groep maar hen juist met diepere denkvragen binnen dezelfde thema’s bezig te laten zijn.
Eenmaal thuisgekomen stort ik me weer op Snappet en de lessen die vandaag gemaakt zijn. Het is me echt duidelijk dat dit een heel fijn systeem is, maar wij zijn nog zoekend naar de manier om ook inhoudelijk in kaart te hebben wat er goed gaan en wat niet, buiten het simpele kijken naar rode en groene bolletjes. Morgen ben ik op school om te werken aan mijn project van het LOF (daarover morgen meer) dus dan zijn we met alledrie de leerkrachten van onze unit aanwezig. Na school maar weer goed overleggen voor nog weer wat puntjes op de i.

Deze donderdag ga ik met een heel ander gevoel naar school. Na drie dagen in de unit vandaag niet voor de klas. Toch een beetje spannend. Mijn duo gaat haar eerste dag draaien. Zou het in haar ogen ook werken wat wij de afgelopen drie dagen op poten hebben gezet? Je neemt in zo’n nieuwe opzet zoveel beslissingen tussen de bedrijven door, kan zij zich hier ook in vinden?
Zelf mag ik aan de slag met iets heel leuks en spannends. Ik heb een subsidie van het Lerarenontwikkelfonds en mag me het hele jaar lang een dag per week gaan richten op het onwikkelen van onze units. Vandaag start ik dit project op en ben ik vooral bezig met het schrijven van mijn startblog en het voorbereiden van mijn pitch voor de startdag. (https://lerarenontwikkelfonds.onderwijs ... -in-units/)
Ik ga vandaag regelmatig even kijken bij unit 123. Ik ben enorm nieuwsgierig hoe mijn collega’s dit praktisch invullen en wil ook kijken hoe ik hen in mijn project ook kan ondersteunen. Heerlijk om af en toe even rond te lopen tussen dat kleine grut hoewel ik daarna toch altijd erg blij ben met mijn grote bovenbouwers.
Tussen de bedrijven door vang ik ook een aantal lopende zaken op. Wat gesprekjes met ouders die iets te melden of te vragen hebben inzake schoolbeleid, een kind dat moeite heeft met de veranderingen die een nieuw schooljaar meebrengt op de rit helpen, kopieerpapier in ontvangst nemen etc. Allemaal van die zaken die ik eigenlijk helemaal niet zo erg vind ter afwisseling van het achter de laptop zitten en anderzijds zorg ik er zo voor dat de collega’s die vandaag voor de klas staan zich ook echt op hun groep kunnen richten.
Om half drie heb ik lichtelijk de balen. Ik kies er zelf voor om ook op deze manier met onderwijs bezig te zijn en haal er heel veel energie uit. Maar toch zou ik er wat voor gegeven hebben om me ook in het waterfestijn van onze unit te storten dat zich buiten het kantoor waar ik zit afspeelt.
Na schooltijd is er weer een werkvloeroverleg. Deze keer duurt het eigenlijk te lang omdat we niet zakelijk genoeg alles bespreken. Aandachtspunt voor de volgende keer! Mijn Co’tjes (je moet iets bedenken en co-teachers is zo lang…)zitten een beetje in negatieve modus. Het is hen vandaag tegengevallen om met drie groepen te werken en dan toch directe feedback te kunnen geven terwijl iedereen met wat anders bezig is. We brainstormen en maken duidelijke afspraken. Ook nu staan we weer pas om 17.45 buiten. We doen echt nog even iets verkeerd… maar aan de andere kant gaan we er van uit dat alles wat we nu goed in elkaar zetten ons de rest van het jaar helpt en dus werkdrukverlagend is.

Vrijdag alweer, laatste dag van deze intensieve en warme eerste week. We beginnen voor de pauze met het rekenblok. Om overzicht te bewaren hebben we inmiddels afgesproken dat leerlingen niet zoals we voorheen met de weektaken gewend waren alles door elkaar heen doen als het uiteindelijk maar af is. In het rekenblok zorgen ze er eerst voor dat hun rekenopdrachten gemaakt en verbeterd zijn en pas daarna richten ze zich eventueel op ander werk om in orde te maken. Mijn collega geeft de rekeninstructies in het instructielokaal, ik doe de begeleiding in het werklokaal. Na de pauze draaien we de rollen om voor het taal/spellingblok. Ik geef instructies, mijn collega doet de begeleiding. De vrijdagmiddag biedt vanaf dit schooljaar extra ruimte voor ons als leerkrachten. Met de berekeningen in verband met de nieuwe CAO bleek dat twee onderbouwcollega’s eigenlijk op vrijdag ook tot half vijf moeten werken. Dit heeft ervoor gezorgd dat we ons nu afwisselend vrijdagmiddag op onze overige taken kunnen storten. Voor hen was dit natuurlijk flink slikken maar ze realiseren zich wel dat het klopt. Voor ons als bovenbouwers geeft dit extra lucht in onze taken. Deze eerste week pakken we het nog anders aan. De twee onderbouwcollega’s begeleiden de leerlingen in de klas bij het maken van raamschilderingen (die overigens geweldig zijn geworden!) en wij pakken allebei steeds een paar leerlingen om zoveel mogelijk werk van deze week in orde te maken en af te tekenen. Aan het einde van de middag hebben we het gevoel weer wat meer controle op het werk te hebben. Ik voel me opgelucht omdat het nu begint te voelen als een werkend systeem. Na schooltijd starten we met het maken van weektaken voor de leerlingen. Ook dit zal weer houvast geven. Ons plan was om om half vijf de deur achter ons dicht te trekken, maar het wordt half zes met allebei een lijstje huiswerk. Dit is niet erg, we waren er al van uit gegaan dat de eerste weken intensief zouden worden. Wel verwachten we dat we het juist daardoor later dit schooljaar rustiger zullen krijgen. Als dit systeem eenmaal loopt kan de aandacht die nog gaat naar organisatorische zaken gericht worden op het geven van nog beter onderwijs.
Ik hoop dat mijn week een beetje te volgen was. Het is in ieder geval weer een enorm verhaal geworden… Heb je vragen, opmerkingen of tips naar aanleiding van deze week dan hoor ik het graag. En ik daag jullie natuurlijk uit om zelf ook eens te schrijven!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor XSannetjuhh op 28 aug 2016, 14:24

Wat leuk en interessant om te lezen Anita!
En wat een drukke week heb je gehad, wat een geregel dat opstarten van een nieuw systeem.
Op mijn stage-school werken ze ook met co-teaching: drie dagen in de week 2 leerkrachten voor de klas.
Wanneer alles weer een beetje is opgestart zal ik daarover schrijven. Ik vermoed dat dit de week van 12 september gaat worden (nu nog even vakantie van college =) ).

Veel succes en plezier weer volgende week, ik hoop dat alles dan al wat beter loopt!
XSannetjuhh
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 16 jul 2014, 17:16
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 4
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 28 aug 2016, 19:00

Ik wil komende week wel doen! Werk op een 'gewone' basisschool en heb na een jaartje 8 weer fijn groep 7!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 28 aug 2016, 19:05

Leuk Henriette, ik kijk er naar uit!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor juf suus op 28 aug 2016, 19:59

Woh Anita, wat een interessant artikel om te lezen.
Respect voor de manier waarop jullie het nu aanpakken.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor juf suus op 28 aug 2016, 20:04

Leuk Henriëtte!
Ik wil ook wel een week van...... schrijven.
Ik kijk nog even wanneer ik dat doe. Wij gaan ons dit schooljaar richten op eigenaarschap.
Als we daar mee zijn gestart lijkt het mij heel leuk jullie daar wat meer over te vertellen.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Erick op 28 aug 2016, 20:45

Leuk om te lezen Anita!

Over twee weken, mijn eerste schoolweek, zal ik ook gaan schrijven. Wij beginnen op onze school, net als bij jullie ook met het werken in units.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 28 aug 2016, 22:38

Ik moest dan ook meteen aan jou denken, Erick. Ik denk dat jullie nog best wat aan elkaar kunnen hebben in de toekomst.
Leuk jufH, ik kijk ernaar uit.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 02 sep 2016, 17:23

Maandag 29-08
Mijn tweede maandag alweer. Vandaag gaan veel vakken écht beginnen. Bij binnenkomst start ik altijd gelijk de pc op, dit duurt vandaag enorm lang omdat er allerlei updates geïnstalleerd moeten worden. Vervelend, want ik wilde nog even wat dingen opzoeken en voorbereiden voor rekenen! We beginnen de week met de weekopening in de koffiekamer, elke week heeft iemand een stukje, een lied of een gedicht om met elkaar de week te starten. Om tien voor half negen met z'n allen naar het plein. Als de bel gaat komt de conciërge een leerling ziekmelden, ik moet nog echt even nadenken welk gezicht er bij de naam hoort!
Terwijl de kinderen stillezen kan ik eindelijk de laatste dingetjes op de pc doen. In de kring introduceer ik de weektaak en raden we welke woordpuzzel er bij welke leerling hoort. Dat zorgt voor heel wat onrust dus ik kap het af en we gaan aan het werk. Rekenen loopt lekker, fijn groepje a/d instructietafel en dan is het alweer pauze. Na de pauze voorlezen uit Dummie de Mummie en dan start ik met de eerst taalles van onze nieuwe taalmethode (Taal Actief 4) De les loopt lekker, kinderen zijn gemotiveerd. Terwijl ze de verwerking doen realiseer ik me dat ik Engels niet heb voorbereid (nog even wennen aan het nieuwe rooster!) en ter plekke gooi ik het rooster om. Introductieles van Estafette kan ik wél zo geven, dat geeft me tijd om tijdens de lunch Engels even te bekijken.
In de lunchpauze is er genoeg te doen: voorbereiden, overleg met directeur over infoavond en als 'relax-momentje' even boeken plastificeren!
's Middags eerst mijn lievelingsvak: geschiedenis! Vooral veel vertellen met plaatjes erbij. Ze luisteren goed en komen met goede vragen. Dan is er de eerste les Engels, daar kijken ze al heel lang naar uit. Door hun enthousiasme wordt het wat onrustig maar dat mag de pret voor deze keer niet drukken. We sluiten de middag gezellig af door tekeningen af te maken waar we vrijdag mee begonnen zijn. Ook zet iedereen zijn vingerafdruk onder de afspraken die we met elkaar hebben vastgelegd voor dit schooljaar. Na schooltijd ruim ik op, kijk ik wat na en ga ik op tijd weg. 's Avonds staat namelijk de informatieavond gepland!
De informatieavond verliep prima! Ouders stelden goede vragen over het afschaffen v/d entreetoets en het was een fijne avond!

Dinsdag 30-08
Op tijd op school, oefenstencil metriek stelsel printen om even op te frissen... Heeft een collega 30 boekjes van 15 pagina's onder de kopieer gelegd. Niet heel prettig! Collega's hadden gevraagd of ik mijn fotoalbum van Schotland mee wilde nemen dus dat even laten bewonderen. Gauw naar buiten voor pleinwacht! De rekenles stond voor een aantal kinderen in het teken van: Hoeveel aandachtspunten van classdojo kan ik binnenhalen vanochtend! Ongelofelijk... Heb ze echt even heel duidelijk verteld wat ik daarvan vond, daarna ging het beter. Na de pauze verkeer en gym. Tussen de middag groepsoverdracht, heel goed gesprek met collega.
's middags een taalles die veel langer duurde dan gepland, kinderen verwarren 'moeilijk' met 'niet snappen'. Rommelige les, maargoed... Nog maar eens herhalen! Daarna spelling en gelukkig is er dan tijd voor een samenwerkingsspelletje. Het verloopt goed, kinderen nemen actief deel aan het nagesprek en het levert mij leuke inzichten op!
Na schooltijd bouwvergadering, het meeste van de tijd ging op aan een gesprek over 'Grip op de Groep' waar we al jaren de eerste schoolweken mee bezig zijn. Daarna snel de notulen uitgewerkt en snel naar huis!

Woensdag 31-08
Al vroeg op school, nog heerlijk koel. Nog wat na te kijken van gister en een collega komt even wat vragen over het rooster voor het computerlokaal. Dan nog even jarige collega feliciteren en we kunnen weer het plein op! We starten de dag weer met lezen, heerlijk rustmoment zo 's ochtends. Nadat we lekker gezongen hebben gaan we deze keer niet rekenen, ik doe 2 weken over week Ă©Ă©n van rekenen, dat geeft even lucht en geeft vandaag de mogelijkheid om Blits te doen waar we gister niet aan toekwamen! De eerste les in 7 is altijd pittig maar ze lijken het aardig op te pikken. Daarna de tijdelijke agenda's (drukfouten dus er komen nieuwe) toch maar uitgedeeld en er wat wachtwoorden in genoteerd. Dan is er tijd voor ijs! R is jarig en trakteert. N de pauze nog even voorlezen uit Dummie en dan gauw door naar taal. Een goede spreken/luisteren les, ze doen serieus mee en daarna spelling. Die les gaat naadloos over in geschiedenis, maandag veel verteld, vandaag verwerken! We sluiten de ochtend af met een gesprek over de stelling: "Jij mag niet meedoen". Hoe voelt dat, voor iedereen negatief. Is dat altijd nodig? Nee, soms kun je ook echt niet meedoen! Moet je altijd vragen of je mee mag doen? Nee, zeggen: "Ik doe mee" is handiger, dan is nee zeggen moeilijker. Wat als een v/d groep nee zegt en de rest ja? Interessant gesprek gehad met ze en hopelijk kunnen/doen ze er wat mee!
Na schooltijd kwam er een moeder langs, dat deed ze vorig jaar ook regelmatig en wil dat dit jaar volhouden. Heb haar oudste zoon ook gehad en ze zei dat ze het volste vertrouwen in me heeft. Altijd fijn om te horen. Vervolgens de nieuwsbrief gemaakt, directeur en collega's leveren kopij, ik stel samen... Leuk klusje vind ik dat. Daarna lag er ook nog wat nakijkwerk, wat kopieerwerk maar ik kon toch heerlijk op tijd naar huis!

Donderdag 1-9
Donderdag alweer, ik wilde met mijn groep het spellingprogramma van Taal Actief uitproberen. Gelukkig checkte ik het voor schooltijd, het stond niet klaar... Dus maar gewoon stillezen! Toen ik daarna wat op het smartboard wilde laten zien deed het bord het niet! Gelukkig werkte de ict-er vandaag bij ons op school, dus gelijk ingeschakeld. Terwijl zij bezig was wat andere dingen besproken. Daarna de weektaak van rekenen afmaken. Ohoh wat is stil werken toch lastig. Heb ze voor de rest v/d dag even allemaal los gezet. Daarna werd er wel rustig gewerkt, poosje samengewerkt ook dat ging goed. In de pauze naar de gym vertrokken met collega en ik kon nieuwsbegrip voorbereiden. De eerste les doe ik vaak deels zelfstandig, even kijken wat ze kunnen. Eerst voorspeld, toen wat besproken en daarna lekker aan het werk. Om 12.03 was het nog steeds stil! Gauw naar huis en ik naar mijn bespreking. Oh, die wilde ik verzetten zei m'n directeur. Prima! Ik heb lekker een rondje gelopen, deed ik sinds ik overspannen ben geweest regelmatig en moet ik weer oppakken!
's Middags de les afgemaakt en doorgegaan met taal en spelling. Na spelling de Energizer van 'paardenrennen' gedaan, viel zeer in de smaak! Even lekker bewogen. De dag afgerond met geschiedenis. Juf, geloofde echt iedereen in die goden? Wat als je niet geloofde? Leuke vragen, het ongeloof klonk erin door. Na school zat ik na te kijken toen er een leerling bij het raam verscheen, was al thuis geweest en kwam aangerend: "Juf, ik kan niet inloggen bij nieuwsbegrip en morgen moet het af zijn!". Ze mocht door het raam klimmen en tja, de juf had scheef gekeken en haar het verkeerde wachtwoord gegeven. "Mag ik ook weer door het raam terug?" Natuurlijk!
Er lag erg veel nakijkwerk, en dus besloten rekenen door te schuiven naar morgen. Had wel even genoeg krullen en strepen gezet!

Vrijdag 2-9
Laatste dag v/d week. Een vrij rustig programma. Vooral vanwege het uitsmeren van de rekenweek! Geen rekenen vandaag! Na het zingen aan de slag met zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en werkwoorden. Dit blijft lastig voor veel kinderen. De kinderen die het v/d week goed hadden gedaan gingen een stukje uit hun leesboek herschrijven met gekke bijvoeglijk naamwoorden erin. We sloten het blok voor de pauze af met de 'bordweektaak', de weektaak met klaarwerk. Na de lange pauze, waarin we als leerkrachten lekker meespelen met de kinderen, nog even voorgelezen en toen gauw weer a/d slag met spelling, taal en estafette. Het fenomeen 'dt' duikt weer op, dus kom ik groedt, hoordt en werkdt tegen... Even wat toelichting gegeven!
Vanmiddag een oude aflevering van het zapp weekjournaal gekeken. Dit keken ze vorig jaar niet dus even kennis gemaakt. Daarna een minilesje drama over lichaamstaal en stemgebruik. We sloten de middag af met 'naammonsters'. Elk jaar weer een succesles! Toen het a/h eind onrustig werd nog even voorgelezen uit Dummie.
Een fijne week, veel gedaan, veel bereikt en hard gewerkt... Alle taalboeken zijn geplastificeerd en alle rekenboeken die nog niet gedaan waren vorig jaar ook! Vanwege het rustige programma kon ik lekker op tijd naar huis vandaag!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 02 sep 2016, 19:31

Interessant jufH en wat snel, al zit alles niet altijd mee als je iets plant. Ik herken dat.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 03 sep 2016, 19:28

Had elke avond een stukje getypt, anders ben ik alles kwijt... Ipads werken helaas nog steeds niet, maar we zijn er wel achter wat het probleem is...
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 03 sep 2016, 19:58

Verstandig. We worden wel handig in de loop der jaren.
:D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 03 sep 2016, 20:00

O Erick, volgende week ben jij! Een i-Padschool met units. Ik ben zóóó benieuwd hoe je eerste week gaat!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Erick op 03 sep 2016, 21:25

Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 04 sep 2016, 17:30

Mooie week Henriette. Ik ben even benieuwd hoe jij het doet met zaakvakken. Ik zie drie keer geschiedenis terug komen. Doe jij steeds om en om een zaakvaak zodat je eerst een paar weken meerdere keren met geschiedenis bezig bent, daarna met Biologie etc.? Ik deed dat in het verleden ook en dat beviel me enorm goed, maar ik heb dat helaas moeten loslaten nu we werken in units.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

VorigeVolgende

Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron