Bewijzen compententies

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor toefjeslagroom op 15 mei 2014, 18:38

Dit zijn de 'eisen' die gesteld worden:
Nu vind ik het heel makkelijk om een sociogram te maken, maar ik vind het juist interessant om wat meer inhoud te geven aan de bewijzen.
Misschien hebben jullie hier wat aan? :)

Interpersoonlijk:
Is de student in staat de leerlingen positief te leiden en te begeleiden?
Is de student in staat de leerlingen te sturen en te volgen?
Is de student in staat de leerlingen te confronteren en je met ze te verzoenen?
Is de student in staat de leerlingen positief te corrigeren en te stimuleren?
Heeft de student evaluaties gebruikt om te komen tot aanpassing van zijn handelen naar
leerlingen toe?
Is de student in staat de sociale verhoudingen binnen de gehele groep te omschrijven met
met oog voor de verschillende behoeften van de leerlingen?
Is de student in staat de sociale verhoudingen en het sociale klimaat binnen de gehele
groep te verbeteren?

Pedagogisch:

Heeft de student observaties gedaan bij de leerlingen met betrekking tot gedrag en
leerprocessen, en heeft hij hiervoor gebruik gemaakt van informatie van de coach en uit leerling-werk?
Heeft de student op basis van deze observaties een plan ontworpen voor het pedagogisch handelen tijdens speel-leeractiviteiten met daarin aandacht voor differentiatie?
Heeft de student de leerlingen betrokken bij het handhaven van de regels en afspraken en heeft hij daarbij rekening gehouden met de verschillen tussen leerlingen?
Heeft de student eisen en verwachtingen tav de leerlingen uitgesproken waardoor hij het competentiegevoel van de leerling heeft versterkt?
Heeft de student de leerlingen gestimuleerd tot zelfstandigheid, zelfverantwoordelijkheid en een kritische houding daarbij rekening houdend met de verschillen tussen leerlingen?
Heeft de student de leerlingen op een gedifferentieerde manier kunnen begeleiden bij vormen van samenwerkend leren spelen?
Heeft de student zijn pedagogisch handelen en de effecten daarvan op leerlingen geƫvalueerd en gebruikt als bijstelling of aanvulling van zijn stageplan?
Is de student in staat om een plan te maken voor een groepje leerlingen dat extra hulp nodig heeft bij het ontwikkelen vaardigheden op het gebied van samenwerkend spelen en leren, dit uit te voeren, te evalueren en bij te stellen?
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor Erick op 15 mei 2014, 19:39

toefjeslagroom schreef:Het coƶperatief leren (waar ik erg mee bezig ben), is een mooi bewijs (vind ik). Hoort dit bij pedagogisch (samen) of juist vakinhoudelijk?


Ik denk dat het beter aansluit bij vakinhoudelijk omdat het te maken heeft met het inzetten van werkvormen. Maar kijk ik naar mijn indicator 1.8, dan past die er natuurlijk ook bij want dat vloeit voort uit de werkvormen. (Overigens moesten wij bewijsstukken onderbrengen in KBS (Kritische beroepssituaties) en konden aan een bewijsstuk meerdere indicatoren en competenties gekoppeld worden. Elk bewijsstuk mocht maximaal twee keer worden ingezet, dus bij twee KBS).

toefjeslagroom schreef:Daarnaast zit er momenteel een jongetje bij mij in de groep (1/2) en hij had voordat hij de school binnenkwam (figuurlijk) een 'naam'.
Zonder al te veel te vertellen: hij slaat kinderen, schopt, houdt zich niet aan de regels en als ik hem daarop aanspreek, geeft hij aan 'dat hij dat doet omdat hij
het gedrag van een ander niet leuk vindt.' Zijn houding komt bij mijn coach en mij over alsof hij niet begrijpt wat er gezegd wordt, waardoor het gedrag doorgaat.
Ik wil met hem aan de slag met een time-out, beloningssysteem o.i.d. Zou dit pedagogisch zijn?


Ja, ik denk van wel (indicatoren 2.3, 2.4, 2.7)?

Wat mij heeft geholpen is, zoals jij nu doet, de bewijsstukken kort te beschrijven aan een medestudent die ook bezig is met het verzamelen en ordenen van bewijsstukken. De ander die objectief naar het bewijsstuk kijkt en alleen weet wat hem/haar verteld wordt, kan vrij snel wel zeggen bij welke competentie(s) het bewijsstuk past.

Wat betreft de inhoud van de bewijsstukken (uit je andere bericht): Het is zeker goed om bewijsstukken aan te leveren met wat meer inhoud, maar ook een 'kleiner' bewijsstuk als het sociagram kan meetellen hoor. Een voor jouw gevoel matig bewijsstuk kan best iets aantonen, zolang je er ook iets sterks nog tegenover kunt zetten.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 828
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor toefjeslagroom op 24 mei 2014, 18:38

Dank je voor je tips!
Het verzamelen van bewijzen gaat steeds wat beter. Ik zou graag nog wat tips willen over de organisatorische competentie, volgens mij denk ik veel te moeilijk..

organisatorisch:
Is de student in staat om gedurende 2 dagen aaneengesloten en twee dagdelen onderwijs te verzorgen waarbij taak en tijd bewaakt worden?
Is de student in staat om de onderwijsomgeving dusdanig in te richten, gebruikmakend van de daar aanwezige mogelijkheden, zodat er adaptief en flexibel gewerkt kan worden?
Is de student in staat om leerlingen te begeleiden die met bepaalde materialen en middelen bezig zijn; individueel, in subgroepen en met de gehele groep?
Is de student in staat om een juiste afstemming aan te brengen tussen onderwijsactiviteiten en spel- en werkactiviteiten waardoor er een prettige werksfeer ontstaat?
Is de student in staat om functionele overgangen te creƫren tussen verschillende activiteiten?
Is de student in staat om een juiste afstemming aan te brengen tussen onderwijs-, speel- en werkactiviteiten van leerlingen?
Heeft de student differentiĆ«le programmaā€™s begeleid waarbij de groepen en/of individuele leerlingen zelfstandig aan het werk zijn?
Is de student in staat om te improviseren tijdens de onderwijsactiviteiten?

Wat voor bewijzen zouden jullie hieraan koppelen?
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor toefjeslagroom op 24 mei 2014, 19:01

En vinden jullie het schrijven van een rapport een competentie?
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor Erick op 24 mei 2014, 19:53

toefjeslagroom schreef:En vinden jullie het schrijven van een rapport een competentie?


Uhm, als het blijft bij in het invullen van cijfers, vind ik het een matig bewijsstuk. Maar wanneer jij er iets persoonlijks bijschrijft m.b.t. de ontwikkeling van het kind (in het algemeen of een bepaald vakgebied), laat je daarmee zien dat je zicht hebt op het kennen en kunnen van het kind. Uit mijn overzichtje past indicator 2.1 er wel bij (pedagogisch competent). Afhankelijk van wat je er precies schrijft, kunnen er misschien ook andere indicatoren/competenties zijn.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 828
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor toefjeslagroom op 25 mei 2014, 12:08

Inderdaad,
op mijn LIO-school krijgen de kinderen een portfolio. De leerkrachten schrijven een verslag(je) met inderdaad de ontwikkelingen.
Alleen de oudste kleuters krijgen Ć©n een verslag Ć©n een korte cijferlijst.
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor ik-je op 25 mei 2014, 15:42

organisatorisch:
Is de student in staat om gedurende 2 dagen aaneengesloten en twee dagdelen onderwijs te verzorgen waarbij taak en tijd bewaakt worden? Denk aan een dagvoorbereiding en jouw reflectie hierop en feedback van je mentor hierop
Is de student in staat om de onderwijsomgeving dusdanig in te richten, gebruikmakend van de daar aanwezige mogelijkheden, zodat er adaptief en flexibel gewerkt kan worden? Heb je toevallig in de klas een opdracht gehad om een hoek of iets dergelijks in te richten? Maak een foto van die hoek waar jij aan gewerkt hebt. Reflecteer hierop waarom je hier adaptief en flexibel kunt werken en welke aanpassingen je hebt gemaakt om dit te kunnen behalen. Ook handig om een beschrijving van de materialen te geven
Is de student in staat om leerlingen te begeleiden die met bepaalde materialen en middelen bezig zijn; individueel, in subgroepen en met de gehele groep?
Is de student in staat om een juiste afstemming aan te brengen tussen onderwijsactiviteiten en spel- en werkactiviteiten waardoor er een prettige werksfeer ontstaat?
Is de student in staat om functionele overgangen te creƫren tussen verschillende activiteiten?
Is de student in staat om een juiste afstemming aan te brengen tussen onderwijs-, speel- en werkactiviteiten van leerlingen?
Heeft de student differentiĆ«le programmaā€™s begeleid waarbij de groepen en/of individuele leerlingen zelfstandig aan het werk zijn?
Is de student in staat om te improviseren tijdens de onderwijsactiviteiten?

Wat voor bewijzen zouden jullie hieraan koppelen
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor toefjeslagroom op 26 mei 2014, 17:03

Dank voor je waardevolle inbreng!

Ik richt binnenkort een ontdek-hoek in (thema 'kriebelbeestjes'), daar komt het terrarium te staan, verschillende vergrootglazen, zoekkaarten e.d. Dus dat is een bewijs!
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor toefjeslagroom op 30 mei 2014, 09:42

-Heeft de student eisen en verwachtingen tav de leerlingen uitgesproken waardoor hij het
competentiegevoel van de leerling heeft versterkt?
-Heeft de student de leerlingen gestimuleerd tot zelfstandigheid, zelfverantwoordelijkheid en
een kritische houding daarbij rekening houdend met de verschillen tussen leerlingen?
-Heeft de student de leerlingen op een gedifferentieerde manier kunnen begeleiden bij
vormen van samenwerkend leren spelen?

Hoe zouden jullie dat invullen? Ik heb de kinderen per tafelgroepje iedere dag een 'kast opruimbeurt' gegeven, zij zorgen ervoor dat de kasten netjes blijven (Ik heb ze
helemaal opgeruimd, geordend etc.). Valt dit daaronder?
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor Mniekske op 31 mei 2014, 12:54

Heb je voorbeelden/foto`s van hoe de kast er van te voren uit zag en hoe die er nu uit ziet? Heb je de kinderen het zelf laten opruimen aan de hand van foto`s van wat waar moet staan etc? Dat soort foto`s zou ik er in doen. Beschrijving van hoe je dit de kinderen hebt gebracht eventueel met een evaluatie van je mentor erbij.
Ik ben zelf heel erg van het bewijzen met beeldmateriaal en maak dus overal foto`s van.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor toefjeslagroom op 04 jun 2014, 15:45

En de laatste, de interpersoonlijke competentie. Sociogram liever niet, vind ik niet heel betrouwbaar bij kleuters en ik heb een time out plek ingezet (2.3/2.4). Weten jullie een bewijsstuk?

Is de student in staat de leerlingen positief te leiden en te begeleiden?
Is de student in staat de leerlingen te sturen en te volgen?
Is de student in staat de leerlingen te confronteren en je met ze te verzoenen?
Is de student in staat de leerlingen positief te corrigeren en te stimuleren?
Heeft de student evaluaties gebruikt om te komen tot aanpassing van zijn handelen naar
leerlingen toe?
Is de student in staat de sociale verhoudingen binnen de gehele groep te omschrijven met
met oog voor de verschillende behoeften van de leerlingen?
Is de student in staat de sociale verhoudingen en het sociale klimaat binnen de gehele
groep te verbeteren?
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor toefjeslagroom op 09 jun 2014, 18:58

Upje :D
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Vorige

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten