Bewijzen compententies

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Bewijzen compententies

Berichtdoor JuffrouwMa op 29 apr 2014, 16:17

Hallo,

Op dit moment ben ik een PABO 4 student die bijna klaar is. Het enige wat ik nog moet inleveren is mijn bekwaamheidsdossier.
In dit dossier moeten verschillende bewijzen zitten van alle competenties.
Weten jullie misschien nog een aantal bewijzen die ik kan verwerken in mijn dossier?
Bedankt alvast:)
JuffrouwMa
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 29 apr 2014, 16:11
Groep: 4
PABO jaar: 4

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor ik-je op 30 apr 2014, 20:11

Kijk eerst naar de competenties: bij elke competentie kun je ander bewijsmateriaal gebruiken.

Bijv. gebruik maken van cooperatieve werkvormen: maak een filmpje van een les.
Identiteit: schrijf een visiestuk over jouw plaats in godsdienstonderwijs.
Kennis van de leerstof: WISCAT uitslagen kun je hierbij toevoegen.

Soms moet je niet te moeilijk denken, want je doet het vaak allemaal al.
Probeer de bewijslasten af te wisselen, dus niet allemaal visiestukken, maar probeer ook iets uit de praktijk te laten zien. Foto's of filmpjes zijn goede bewijzen en lesvoorbereidingen kun je soms ook goed gebruiken.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor Joke op 02 mei 2014, 12:12

Misschien kan Erick je iets meer vertellen over hoe hij het heeft gedaan?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16897
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor Anita op 02 mei 2014, 20:31

Denk eraan dat je per competentie meerdere bewijzen kunt toevoegen. Soms moet je ook niet te moeilijk denken. Deelname aan een topic hier op het forum kan ook al dienen als bewijsstuk bijvoorbeeld.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8232
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor Erick op 03 mei 2014, 19:04

Joke schreef:Misschien kan Erick je iets meer vertellen over hoe hij het heeft gedaan?


Kan ik wel even doen.

Ik heb tijdens mijn stage steeds materiaal verzameld en daarvan gelijk opgeschreven bij welke competentie(s) en indicatoren het paste. Op het moment dat ik mijn dossier moest gaan vullen, ben ik gaan kijken naar het materiaal dat ik verzameld had en ben per competentie een selectie gaan maken (met in mijn achterhoofd dat ik een bewijsstuk maar twee keer mocht inzetten). Tijdens het selecteren heb ik vooral gekeken naar:

- hoe duidelijk komt de competentie/indicator in het bewijsstuk naar voren?
- de inhoud van bewijsstuk? (Heb ik veel vergelijkbaar bewijsstukken?)
- de mate van authenticiteit en 'bijzonderheid' (met 'bijzonderheid' doel ik of het feit of een bewijsstuk vaak aangedragen wordt, of ik zelf al een keer een vergelijkbaar bewijsstuk heb aangedragen).

Wat ook helpt wanneer je er niet uitkomt, spreek je bewijsstukken door met een medestudent uit je eigen leerjaar. Door je bewijsstuk kort te beschrijven kan de ander er we een competentie/indicator bij bedenken. Je medestudent heeft de situatie niet meegemaakt en moet op basis van wat jij verteld (en wat dus uitgebreider in je bewijsstuk staat), een competentie eraan koppelen. (Je beoordelaar zal ook objectief en zonder je (veel) in de praktijk bezig gezien te hebben met je bewijsstukken gaan kijken of je bewijsstukken passen bij de competentie die eraan gekoppeld is. Ik heb zelf ook met een medestudent mijn bewijsstukken doorgenomen en vice versa. Het is mij uitstekend bevallen.

Verder zal je merken dat je aan de ene competentie meer bewijsstukken kunt koppelen dan aan een ander. Maak je daar vooral niet te druk over, iedereen zal er tegenaan lopen.

Kun je hier wat mee? Succes in elk geval!
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 828
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor miekiemousie op 04 mei 2014, 19:47

Is het vreemd dat ik me afvraag waarom sommige mensen pas aan het einde van het jaar dit soort vragen stellen.
Ik merk aan Erik dat hij hier al vroeg over nagedacht heeft, dan lijkt het me veel makkelijker!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor super_juf op 04 mei 2014, 20:43

In mijn geval moest ik elke periode bewijsstukken aanleveren voor mijn competenties. Dit was een bewuste keuze van mijn docent, zodat ik aan het einde van mijn LIO alles compleet had. Hier heb je natuurlijk helemaal niets aan, maar ik hoop dat je het allemaal voor elkaar krijgt!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor Erick op 04 mei 2014, 22:07

miekiemousie schreef:Is het vreemd dat ik me afvraag waarom sommige mensen pas aan het einde van het jaar dit soort vragen stellen.
Ik merk aan Erik dat hij hier al vroeg over nagedacht heeft, dan lijkt het me veel makkelijker!


Het is inderdaad wel raar, maar volgens mij rond iedereen eerst de stage af en gaat vervolgens pas met de bewijslast aan de slag. Ik had voordat ik begon aan de stage al een lijstje met momenten/activiteiten die vrijwel tijdens elke stage zich voordoen en waarvan ik wist dat ik er competenties mee kon afstrepen. Het helpt in elk geval enorm dan dat je er later achter komt dat je bij een competentie maar weinig sterke bewijslast hebt.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 828
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor Anita op 05 mei 2014, 12:41

Ik denk dat je er uit kunt halen wat iemand ziet als doel van het halen van competenties... Om studiepunten binnen te halen, of om competenter te worden.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8232
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor JuffrouwMa op 09 mei 2014, 10:30

Bedankt voor jullie reacties.
Normaal begin ik ook veel eerder met het zoeken naar bewijzen.
Alleen deze keer zijn mijn slb'er dat je dit pas halve wegen het jaar moet gaan doen anders wordt het te veel.
Nu moet ik steeds meerdere bewijzen koppelen aan een competentie.
Deze bewijzen moeten gaan over mijn klas en niet zoals in de eerste dat je je WISCAT hebt gehaald.
JuffrouwMa
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 29 apr 2014, 16:11
Groep: 4
PABO jaar: 4

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor super_juf op 09 mei 2014, 20:40

Lesobservaties (didactisch), filmmateriaal(didactisch), diagnostische gesprekken die je hebt gevoerd (didactisch of pedagogisch), gesprekken met ouders (organisatorisch geloof ik..), advies van collega's dat je misschien gevraagd hebt over kinderen, werken met het leerlingvolgsysteem etc. Dit kun je koppelen aan verschillende competenties.

Succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor MandyJ op 11 mei 2014, 14:38

Ik heb er ook foto's ingedaan, feedback van je coach, verslagen van oudergesprekken/gesprekken met ib etc. Groepsplannen, handelingsplannen, werken met lvs....

Ik heb er ook heel lang mee gestoeid. Ben je inmiddels een eind op weg? En misschien een vreemde vraag, maar hoe lang heb je er nog voor?
Leerkracht VSO ZMLK
MandyJ
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 03 jun 2012, 19:09
Groep: 1
Schooltype: ZML
PABO jaar: 4
Functie: LIO - oa

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor toefjeslagroom op 14 mei 2014, 16:47

Wat een interessant topic!
Momenteel ben ik ook bezig met het verzamelen van bewijzen. Ik heb de meesten al en ben er al sinds september mee bezig. Ik merk wel dat ik twijfel of de bewijzen
'goed genoeg' zijn. Het schrijven van een rapport bijv. is dat een bewijs? (competent in het samenwerken met de omgeving). Mijn ene docent vindt van wel, de ander niet.

Pedagogisch en interpersoonlijk zijn met name de competenties waar ik tegenaan loop. Tips zijn welkom :D

Succes!
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor Erick op 14 mei 2014, 20:03

Ik ben even in mijn eigen bewijsstukken gedoken en de te bewijzen indicatoren opgezocht.

Hieronder staan de indicatoren bij de door jou genoemde competenties (1- interpersoonlijk / 2-pedagogisch) zoals ik die tijdens de opleiding heb gebruikt. Eronder enkele voorbeelden.

1.1 hanteert die interactie- en communicatievormen die kinderen zoveel mogelijk tot hun recht laten komen, zonodig intercultureel
1.2 past professionele gespreksvaardigheden toe in het contact met kinderen
1.3 beschrijft en verklaart de communicatiepatronen en groepsdynamische processen in zijn groep en verbetert deze zonodig
1.4 beschrijft en verklaart sociale verhoudingen in zijn groep en verbetert dit zonodig
1.5 verantwoordt zijn manier van omgaan met de groep en individuele kinderen
1.6 bedenkt met behulp van een deskundige collega een planmatige manier van omgang voor problematische interacties met kinderen en voert dit uit.
1.7 geeft afgestemd op de situatie leiding (volgen, sturen, confronteren, etc.)
1.8 creƫert een klimaat waarin kinderen met elkaar samenwerken

Voorbeelden erbij:
1.1/1.2 Bespreken van een incident met een groepje leerlingen. Hoe heb je dat aangepakt (onderbouwd met theorie)
1.3/1.4 Sociogram, maken van nieuwe groepjes (en uit kunnen leggen waarom je bepaalde kinderen wel/niet naast elkaar zet, waar je bij bepaalde leerlingen extra op let)
1.5 Gesprekken met kinderen a.h.v. gebeurtenis, omgang in verschillende situaties. Je visie m.b.t. de omgang en dan natuurlijk uitleggen.
1.7 Sportdag, organisatie van een theaterbezoek, workshops o.l.v. een extern persoon of ouder
1.8 Les met coƶperatieve werkvormen, activiteit waarbij ze van elkaar afhankelijk zijn, groepsopstelling/-indeling (al dan niet met een koppeling naar de visie van de school), een leerling plastic handschoenen geven zodat hij wel wil kleien


2.1 heeft binnen enkele weken een beeld van een klas, van de individuele kinderen en van de sociale verhoudingen en het sociale klimaat; kan dit interpreteren en objectief rapporteren
2.2 stimuleert kinderen om kritisch na te denken over hun opvattingen en gedrag en om daarover in de groep te communiceren
2.3 pakt de meest voorkomende, alledaagse ontwikkelings- en gedragsproblemen adequaat aan (ā€˜kleineā€™ vormen van faalangst, onzekerheid, motivatieproblemen, tijdelijke gedragsproblemen)
2.4 ontwerpt (eventueel met behulp van een collega) een plan van aanpak om het leef- en werkklimaat voor een groep kinderen te verbeteren en kan dit uitvoeren
2.5 beschrijft van elk kind in zijn groep hoe het zich ontwikkelt op fysiek, sociaal-emotioneel en moreel gebied en bevordert deze ontwikkeling
2.6 signaleert als er ontwikkelings- of gedragsproblemen zijn, beoordeelt of en hoe hij die zelf kan aanpakken en weet waar hij eventueel hulp kan vinden in en buiten de school
2.7 verantwoordt zijn pedagogische opvattingen en ook hoe hij de groep of individuele kinderen benaderd heeft. Daarbij maakt hij gebruik van relevante, theoretische en methodische inzichten.

Voorbeelden erbij:
2.1 Uit kunnen leggen waarom je bepaalde kinderen wel/niet in een groepje plaatst, het maken en gebruik maken van een sociogram
2.2 Oplossen van een ruzie waarbij leerlingen zelf een oplossing bedenken en hun (on)gewenste gedrag benoemen, les over de Vreedzame school
2.4/2.5/2.6 Groepsplan, les gericht op pesten n.a.v. een voorval, gesprek met IB'er m.b.t. aanpak leerling, werken met niveaus.
2.7 Hoe ga je om met een incident, hoe pak je het aan om het probleem op te lossen of boven tafel te krijgen?

Kies vooral bewijsstukken waarvan je zelf het gevoel hebt dat het een sterk bewijsstuk is, of bespreek het eens met een medestudent (of leg het aan 'ons' (forum) voor). Bewijsstukken hoeven niet mega-uitgebreid opgeschreven te worden voor mijn gevoel, zolang je maar duidelijk de link kunt leggen tussen het bewijsstuk, de competentie en de theorie.

Succes!
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 828
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Bewijzen compententies

Berichtdoor toefjeslagroom op 15 mei 2014, 18:26

Fijn! Daar heb ik wel wat aan!

Het coƶperatief leren (waar ik erg mee bezig ben), is een mooi bewijs (vind ik). Hoort dit bij pedagogisch (samen) of juist vakinhoudelijk?

Daarnaast zit er momenteel een jongetje bij mij in de groep (1/2) en hij had voordat hij de school binnenkwam (figuurlijk) een 'naam'.
Zonder al te veel te vertellen: hij slaat kinderen, schopt, houdt zich niet aan de regels en als ik hem daarop aanspreek, geeft hij aan 'dat hij dat doet omdat hij
het gedrag van een ander niet leuk vindt.' Zijn houding komt bij mijn coach en mij over alsof hij niet begrijpt wat er gezegd wordt, waardoor het gedrag doorgaat.
Ik wil met hem aan de slag met een time-out, beloningssysteem o.i.d. Zou dit pedagogisch zijn?
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Volgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast