door Sellebel op 26 nov 2013, 21:31
Onderzoekend leren van het kind wil zeggen dat het kind leert dmv onderzoeksvragen. Zo kan dit in een praktijkvorm gebeuren, waarbij er levend materiaal onderzocht wordt. Dit heb ik gedaan met bijvoorbeeld een worm of een slak. De kinderen bekijken dan de slak, waarna ze door middel van een vragenblad gericht op onderzoek gaan. Op die manier leren ze zelf op een onderzoekende manier over die slak.
Onderzoekend leren kan ook in literatuur. Neem het OGO-onderwijs, daar wordt er gewerkt met thema's. In de bovenbouw leren de kinderen om onderzoeksvragen op te stellen en deze dan op te zoeken in boeken, op internet of ander media. Zo heb ik het thema Landen van de wereld ontworpen, waarbij de kinderen in groepjes van twee een land gingen onderzoeken. Vragen die daarbij hoorden, was: hoe ziet de vlag eruit (die moesten ze dan tekenen), welke bezienswaardigheden zijn er, welke taal spreken ze in dat land, hoe groot is dat land, wat is de populatie, etc. Aan het einde van dit thema hebben de kinderen hun land gepresenteerd.
Literatuur over onderzoekend leren: 'Praktische didactiek voor natuuronderwijs' van Els de Vaan en Jos Marell.
Onderzoekend leren wordt ook wel zelfontdekkend leren genoemd. Jerome Bruner is hier de grondlegger van. Hij zegt dat kinderen actief bezig moeten zijn, dus zelf informatie moeten selecteren, coderen en zo gaan aanpassen dat het opgeslagen wordt.
Kijk meer hierover in Van leertheorie naar onderwijspraktijk. (Van der Veen & Van der Wal)
Zelfontdekkend of onderzoekend leren wordt ook veel toegepast in het dalton onderwijs. Misschien dat je ook in deze richting kan zoeken.
Mijn eigen kleutergroep.