door Sjanne op 20 jan 2013, 19:55
Even een opsomming:
- een verhaal uit het boek 'Lang geleden' over een meisje dat potten aan het versieren is. Verwerking: zelf prehistorische potten kleien.
- prehistorische beestjes in de klas (triops)
- grottekeningen maken
- een tijdlijn in de klas maken
- scherven aan elkaar lijmen -> gesprek over archeologie
- werken aan leervragen over het leven in die tijd
We richten ons nu eerst even op de steentijd. Daarna gaan we richting brons- en ijzertijd.
De kids zijn ook (met mijn stagiaire) een grot(nou ja de vorm ervan) aan het maken van papier machée.
Daar gaan ze nog rotstekeningen voor maken, die komen er dan in te hangen.
Nu gaan we toe naar het werken aan antwoorden vinden op de leervragen door middel van het WO-bord. Eigenlijk een kiesbord met opdrachten.
Door deze opdrachten (mi) komen kinderen meer te weten over de onderwerpen waar zij zelf meer over willen weten en hopelijk ook antwoord krijgen op hun leervraag.
Ze gaan zich ook weer nieuwe dingen afvragen.
Kids zijn ook enthousiast, ze nemen zelf vondsten/opgravingen mee, willen allerlei voorwerpen uit die tijd namaken etc. Misschien maken we uiteindelijk wel een soort museum met allerlei informatieborden.. of een educatief centrum waar andere kinderen en ouders kunnen komen kijken en dingen kunnen doen...?!!!