[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Voorbereiding voor de PABO

Voorbereiding voor de PABO

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor sjaak op 21 sep 2011, 03:41

Hallo allemaal, ik heb een aantal vragen wat betreft de opleiding leraar basisonderwijs en hoop met dit bericht zoveel mogelijk informatie in te winnen.

Ik ben 22 jaar (bijna 23) en ik heb sinds kort besloten om een pabo opleiding te gaan doen omdat het werken met kinderen en alles wat daarbij komt kijken mij ontzettend leuk lijkt. Punt, en misschien zelfs probleem, is alleen wel dat mijn achtergrond niet echt als ideaal kan worden gezien. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn middelbare school(VMBO) niet afgemaakt en geen MBO gedaan.

Nou weet ik dat ik een 21+ toets kan maken en ben ik ervan overtuigd - mits ik me goed voorbereid - dat ik deze succesvol kan afronden en dus is me ticket naar de PABO niet zozeer het probleem. Wat waarschijnlijk wel een struikelblok zou kunnen worden is 1) het niveau van de opleiding zelf, wat nieuw voor mij zal zijn (HBO) 2) de bijbehorende en verplichte toetsen (rekenen, grammatica enz)

Nou is mijn vraag aan jullie hoe ik mij het beste kan voorbereiden. Het lees niveau in het HBO bijvoorbeeld, is C!. Vakken zoals grammatica en (hoofd) rekenen zijn noodzakelijk. Er zullen ongetwijfeld boeken zijn die mij hiermee kunnen helpen, maar ik heb totaal geen idee hoe deze heten of waar ik moet kijken. Het aanbod is vrij groot en ik lees liever iets wat geadviseerd word door PABO studenten zelf, dan dat ik zelf een willekeurig boek uitkies. Ook leek het mij verstandig om wat verplichte studie boeken alvast in te kopen zodat ik nu alvast een duidelijk beeld krijg van hoe of wat als ik eenmaal met me opleiding van start ga.

Ik ben van plan om September 2012 te gaan beginnen (en heb dus een jaar om mij voor te bereiden - een goede voorbereiding is het halve werk tenslotte :P) en wil mezelf zoveel mogelijk bijspijkeren. Het boek "Basisvaardigheden rekenen voor de pabo." valt een deze dagen op me deurmat dus daarmee ga ik beginnen. Maar is er voor zover jullie weten ook iets beschikbaar voor bijvoorbeeld begrijpend lezen op c1 niveau? Zijn er misschien nog andere boeken waarvan jullie zeggen dat het me absoluut zou kunnen helpen?

Hoe meer tips en advies, hoe beter en bij voorbaat alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Groetjes,
Sjaak.
sjaak
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 21 sep 2011, 03:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor jufHetty op 21 sep 2011, 08:38

Dag Sjaak,
Je wilt je goed voorbereiden dus dat is mooi. Het eerste dat in mij opkwam toen ik je bericht las: heb je al een bepaalde pabo op het oog waar je je opleiding wilt volgen? Dan kun je daar misschien een afspraak maken. Er zijn namelijk ook voortrajecten te doen. Heel veel succes!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor sjaak op 21 sep 2011, 11:47

Beste JufHetty,

Een voortraject? Daar had ik nog niet van gehoord. Ik ben van plan om de opleiding te gaan doen bij Inholland, in Haarlem.
Zie http://www.inholland.nl/Haarlem/Opleidi ... oltijd%29/

Ben net even wezen googlen en heb gelezen dat het precies is wat de naam suggereert en dat het toegang verleent naar een verkorte PABO opleiding. En dat het in feite een voor proefje is van wat de uiteindelijke opleiding - ideaal.
Zijn er, behalve het NHL in Leeuwarden, ook nog andere onderwijsinstituten waar ik dit zou kunnen doen? Met uitzondering van het NHL zie ik geen enkele school wanneer ik 'voortraject pabo' in google typ.

Alvast bedankt!
sjaak
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 21 sep 2011, 03:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor JuffY op 21 sep 2011, 12:11

Volgens mij zijn er meerdere pabo's ie zomercursussen (bijspijkeren taal/rekenn) bieden. Ik weet bijna zeke dat zoiets bij ons (inholland alkmaar) aangeboden wordt. En anders iemand (een student bijv.) die je wil helpen?
Gym blok 1 is binnen, op naar blok 2.
Vervanging bijna ten einde, op naar de volgende!
JuffY
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 355
Geregistreerd op: 04 feb 2009, 20:36
Schooltype:
Functie:

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor sjaak op 21 sep 2011, 13:11

Beste Juffy,

Dit schept ietsje verwarring. Een (zomer) cursus, of in ieder geval een bijspijker cursus, is toch niet hetzelfde als een voortraject voor de PABO? Misschien heb ik het verkeerd, of verkeerd begrepen. Maar Inholland in Haarlem (waar ik uiteindelijk PABO wil gaan doen) bied ook ook een zomer cursus taal en rekenen aan. Deze 'zomer cursus' is toch niet gelijkwaardig aan het PABO voortraject van bijvoorbeeld het NHL of Marnix?

Het gaat mij dus niet zo zeer om het reken- en taalkundigheid waar ik me op wil voorbereiden, maar, zoals boven vermeld, meer het niveau van de opleiding zelf. Dit omdat ik er al een behoorlijk poosje tussenuit ben geweest. Als ik, bijvoorbeeld, een reëel beeld kan krijgen van de (normaal gesproken) 4jarige PABO opleiding d.m.v. een 1jarig voortraject, dan lijkt mij dat veel verstandiger dan dat ik zomaar en opeens in het diepe spring. En voor dat ene extra jaartje met het voortraject hoef ik het ook niet laten, want - en als ik het goed heb begrepen - het certificaat dat je behaalt geeft weer recht op een verkorte PABO opleiding en dus blijven het gewoon 4 jaren met het verschil dat je eerst een voorproefje hebt gehad.

Overigens heb ik zojuist me basisvaardigheden rekenen binnen gekregen, en tot me verbazing zijn het er twee - twee exact dezelfde welteverstaan. Allebei met cd-rom en allebei 2e herziene druk haha.
sjaak
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 21 sep 2011, 03:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor JuffY op 21 sep 2011, 15:54

Wt ik bedoel is inderdaad een zomercursus. Een voortraject van de pabo ken ik persoonlijk niet en ik moet ook zeggen dat het mij erg vreemd lijkt, dat zo'n eenjarig voortraject toegang zou gevn tot de verkorte pabo, daar moet je normaal een hbo-opleiding voor afgerond hebben.

Daarbij, bij de verkorte pabo doe je natuurlijk alles versneld, waardoor er meer druk op je komt te liggen. Zeker omdat je zegt dat je er ee tijdje uit bent geweest lijkt me da persoonlijk niet exht handig: je moet in een keer van iets toch vrij hard aan de bak. Maargoed, dat is uiteindelijk je eigen keuze. Ik doe zelf de (voltijd) pabo in 3,5 jaar, waarbij ik het derde jaar in een half jaar hebt gedaan. Ik vond dat best pittig, moet er niet aan denken dat twee jaar lang te hebben..

Over het niveau van de pabo: ik moet zeggen dat me dat bij tijden wijle best tegen valt. Heb ik misschien makkelijk praten met een vwo- achtergrond, maartoch. Daar moet je je in ieder geval niet echt zorgen over maken, tenzij je je het vmbo niet afgemaakt hebt omdat dat te moeilijk was ( no offence en je bent niet tot antwoorden verplicht hierop hoor, maar dat schoot me even te binnen)

Mocht je wat willen weten over bijv inholland hoor ik het wel!
Gym blok 1 is binnen, op naar blok 2.
Vervanging bijna ten einde, op naar de volgende!
JuffY
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 355
Geregistreerd op: 04 feb 2009, 20:36
Schooltype:
Functie:

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor sjaak op 21 sep 2011, 17:42

Beste JuffY,

Ik begrijp het. Ik denk dat JufHetty zoiets als dit bedoelde: http://www.nhl.nl/werkenstudie/1661/voo ... oud-studie

En nee, ik voel me niet aangevallen haha - ik waardeer juist alle informatie die word gegeven! :) Als antwoord op je vraag: Nee, ik heb het VMBO niet afgemaakt omdat het te moeilijk was, maar simpelweg omdat ik het voor mijzelf heb verziekt. Ik heb VMBO theoretisch gedaan en volgens de leraren had ik zeer waarschijnlijk mavo/havo of havo kunnen doen, als ik de juiste instelling had gehad.

Ik heb altijd graag timmerman willen worden, of in ieder geval iets in de bouw, maar daar heb ik van afgezien. Daarna heb ik ICT gedaan op MBO niveau 1, had ik gemakkelijk door kunnen stromen naar niveau 4 binnen datzelfde jaar, maar voorwaarde was wel dat ik een toets met een minimale score van 75% zou afronden. Deze toets heb ik afgesloten met 97%. Maar omdat de klassen in niveau 4 overvol waren werd ik alsnog afgewezen wat totaal tegenstrijdig was met wat mij is beloofd en toegezegd. Lang verhaal, daar wil ik jullie niet mee lastigvallen. Maar het resultaat was een zware demotivatie waardoor ik helemaal klaar was met school. Dit is overigens nog maar een kleine greep van negatieve ervaringen die ik heb meegemaakt tijdens mijn schooltijd. Scenario's zoals lessen die uitvallen omdat 3kwart van me klas niet kwam opdagen en/of vastzat wat resulteerde in een leraar die niet wist hoe of wat ie met ons (mijzelf en 2 andere) aanmoest, zijn geen uitzondering.

Dit is allemaal is natuurlijk geen excuses voor mij waarom ik geen papiertje heb gehaald, maar het heeft wel een impact gehad zoals je misschien kunt begrijpen. En tevens is dit alles een van mijn grootste motivaties waarom ik voor de klas wil staan (uiteindelijk docent in het VMBO, misschien iets met Engels, dat ligt me goed.)

Ik wil nog even benadrukken dat als iemand nog advies heeft wat betreft boeken die een absolute must zijn voor de PABO, geef even een schreeuw! :)
sjaak
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 21 sep 2011, 03:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor miek op 21 sep 2011, 17:47

even een kleine opmerking: ga er niet vanuit dat op de pabo altijd alles goed geregeld is. Op veel pabo's is er echt wel eens wat, moet je zelf achter dingen aan enz. Je bent nu natuurlijk ouder en er wellicht beter tegen opgewassen maar het is wel goed dat je je daar bewust van bent.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor miekiemousie op 21 sep 2011, 18:15

Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor sjaak op 21 sep 2011, 19:13

Beste Miek,

Daar ga ik sowieso vanuit inderdaad. We hebben tenslotte met mensen te maken en overal worden fouten gemaakt en/of gaan de dingen tegen je verwachtingen in. Ze heb ik bijvoorbeeld een maatje die in ze laatste paar weken zit (hij doet HBO software engineer) en hij heeft ontelbare verhalen over leraren die simpelweg naast elkaar werken. Of leerlingen die, tijdens een project opdracht, niet komen opdagen waardoor hij van alles zelf moet doen, en zelfs langer doet over ze studie terwijl de leraren dit alles gewoon toelaten. Nou ben ik er niet met me neus bij, maar het klinkt niet echt positief, wat je wel zou mogen verwachten op HBO niveau lijkt me.

Dus net je wat je zegt. Maar ik kom dan ook van goede huizen! :P

Beste Miekiemousie,

Momenteel zit werkeloos thuis en ben ik bezig met een cursus grafisch ontwerpen van het LOI omdat grafisch ontwerpen een passie van me is geweest. Dit omdat ik 2 jaar geleden bijna foetsie was en een team van artsen constateerde dat ik een chronische leverziekte heb (auto immuun hepatitis A) waardoor ik alles heb moeten laten vallen waar ik mee bezig was. En dus omdat ik in de tijd dat ik verplicht thuis moest zitten, me tijd niet nutteloos wilde besteden, bestelde ik een cursus. Het is een ontzettend lang verhaal, maar kort samengevat komt het erop neer dat me lichaam me eigen lever aanvalt. Gelukkig is dit prima te behandelen met medicijnen en een beperkt natrium (zout) dieet. Dus geen pizza of haring meer voor mij haha, en een biertje is uit den boze. Uiteindelijk mag ik onder het mes en gaan ze knippen en plakken en kan ik met een 2dehans lever weer die overheerlijke haringen naar binnen werken.

Al met alles heeft mij dit doen realiseren dat je het leven met een korreltje zout moet nemen (flauwe zelfspot!) maar het allerbelangrijkste wat ik hiervan heb geleerd is dat alles toch niet helemaal zo vanzelfsprekend is als dat het lijkt en niets is gegarandeerd.

Wat betreft het PABO voortraject: Nou je het zegt, inderdaad - ik heb daar overheen gelezen. Het lijkt me sterk dat andere opleidingsinstituten andere criteria handelen. In dat geval zal ik mij moeten houden aan me eerste plan, dus regelrecht het HBO in springen met een degelijke voorbereiding. Of een 2jarige mbo niveau 4 (onderwijs assistent) succesvol afronden. Ik ga ervan uit dat je daarmee een vrijstelling kunt krijgen (als iemand dit weet, laat het even weten!) Maar ik denk toch dat het het eerste word.
sjaak
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 21 sep 2011, 03:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor JuffY op 21 sep 2011, 19:27

Over die vrijstellingen: een aantal oudklasgenoten (inmiddels gestopt) heeft geprobeerd vrijstellingen te krijgen vanwege een vooropleiding in het mbo. Die kregen ze niet en aangezien jij bij een andere vestiging van dezelfde instelling wilt gaan studeren betwijfel ik of ophet daar wel zou lukken.

As ik je een advies mocht geven, probeer het voor de gewone 4 jaarsopleiding, via een 21+ toets. Mocht dat lukken en blijken dat je het makkelijk aankunt, ga dan proberen om de opleiding versneld af te ronden. :)
Gym blok 1 is binnen, op naar blok 2.
Vervanging bijna ten einde, op naar de volgende!
JuffY
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 355
Geregistreerd op: 04 feb 2009, 20:36
Schooltype:
Functie:

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor Joke op 21 sep 2011, 19:44

Ik ben het met juffY eens wat de opleiding betreft. Dan staat je vraag nog open welke boeken je het best kunt gebruiken om je voor te bereiden.
Helaas heb ik daar geen verstand van, maar anderen wel.
Laatst bijgewerkt door Joke op 22 sep 2011, 06:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor Lespakket op 21 sep 2011, 19:49

moet wel lachen om je flauwe zelfspot 8)

Ik heb ooit veel gehad aan het boek Vakbekwaam Onderwijzen http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Lekker praktisch boek, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het pas gekocht heb NA de pabo. Misschien is het dus iets te praktisch, maar het leest goed weg, en is misschien goed als je voor jezelf wil wennen aan je toekomstige studie.
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor sjaak op 21 sep 2011, 23:57

Beste Juffy en Joke,

Alright, dat klinkt logisch inderdaad - en het is gelijk een antwoord op mijn vraag. Bedankt!
En ik ben het met je eens, dat is ook wat ik van plan ben. Ik moet ook niet te hard van stapel lopen haha. Deze HBO opleiding, die MBO opleiding, enz. Wat mij op dit moment het verstandigste lijkt is gewoon mijn, zoals dat zo mooi heet, algemene ontwikkeling opkrikken. Dit geeft mij tevens de tijd om geld opzij te zetten voor de opleiding. Ik ga er niet vanuit dat ik het versneld kan doen, maar zoals je al zegt, indien het me gemakkelijk afgaat, wie weet.

Beste Bianca,

Ik heb het onder me bookmarks gezet. Zit op het moment een beetje krap bij kas, maar het lijkt me wel erg handig. Een praktijk gericht boek kan natuurlijk nooit kwaad! :)
sjaak
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 21 sep 2011, 03:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorbereiding voor de PABO

Berichtdoor super_juf op 22 sep 2011, 22:47

Hoi Sjaak,

Ik ben op mijn 19e ook gestopt met school (weliswaar mbo) Dit was in mijn laatste jaar onderwijsassistent.
Op mijn 23e ben ik weer begonnen met Onderwijsassistent (in het laatste jaar) om door te stromen naar de pabo.
Je kunt daarmee inderdaad verkorting krijgen op je pabo studie. Dit verschilt overigens per pabo.
In mijn geval was het zo dat ik een half jaar verkorting kon krijgen; dus 30 studiepunten vrijstelling (eerste jaar kun je 60 stp halen). Op het Windesheim in Zwolle kun je bijvoorbeeld je pabo studie in 3 jaar doen, als je Onderwijsassistent hebt gedaan.
Ik heb er totaal geen spijt van dat ik eerst OA heb gedaan. Het heeft mij een enorme praktijkervaring gegeven toen ik aan de pabo begon. Ik heb voor het mbo eerst mavo gedaan. Toen ik op het hbo kwam, heb ik geen moeite gehad met de collegestof. Natuurlijk zijn er pittige tentamens bij, maar goed dat is bijhouden en veel vragen stellen 8)

Over de boeken en websites die je kunt gebruiken:
- www.123lesidee.nl (hier staat onder 'rekenen' een link naar pabo-rekentoets; dit is oefenmateriaal)
- Basisvaardigheden voor de pabo taaltoets.
- www.rekenwijzer.nl (didactiek + oefenmateriaal)

Voor de wereldoriëntatietoets (een digitale toets voor basisvaardigheden geschiedenis, aardrijkskunde en natuur)
- www.webkwestie.nl (kies basisonderwijs en kies een vak: je kunt nu veel onderwerpen kiezen)
- Ik heb een voorleesboek met verhalen uit de Nederlandse geschiedenis. Helaas, kan ik nu niet op de titel komen (zal het tijdstip zijn?) Dus hier kom ik nog op terug. Erg leuke verhalen en dus ook gemakkelijk te begrijpen.
- www.entoen.nu (de Nederlandse geschiedenis op volgorde)
- ANWB- planten en dierengids
- Voor aardrijkskunde heb ik zo geen tip voor je...

Je hebt het over begrijpend lezen voor het hbo...Ik denk dat je hier niet echt mee kunt oefenen.
Wat je wel zou kunnen doen is naar www.nieuwsbegrip.nl gaan en een gratis proefliscentie kunt aanmaken.
Je hebt hier begrijpend lezen op verschillende niveaus. Het hoogst is geloof ik mbo (?), als je daar dan mee gaat oefenen ben je denk ik al een heel eind.

Veel succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Volgende

Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten