door meester R. op 05 jun 2011, 09:23
grappig is dat toch. Met wie ik ook deze opleiding bespreek, iedereen lijkt zich te laten prikkelen door het woord ecologisch.
ter illustratie heb ik het volgende van de site van de Hogeschool Utrecht gekopieerd.
"Pedagogiek vanuit een ecologisch perspectief heeft betrekking op het geheel van relaties tussen kinderen en jongeren en opvoeders. Het uitgangspunt is dat alles met alles verbonden is en dat alles elkaar beïnvloedt. Als we bijvoorbeeld praten over kinderen en opvoeders dan suggereren wij dat het duidelijk af te grenzen groepen zijn. Maar kunnen kinderen en jongeren geen opvoeders zijn en de volwassenen beïnvloeden en hem iets leren? De kracht van ecologische pedagogiek is om het verhaal van kinderen en jongeren te verstaan en te begrijpen. Dit is veelal een meerstemmig en meervoudig verhaal, omdat een verhaal gevoed wordt vanuit verschillende culturen. Dat betekent voor een ecologisch pedagoog, dat hij niet te snel conclusies moet trekken of verhalen van kinderen en jongeren vanuit één theorie moet verklaren. Hij moet juist meerdere perspectieven ontdekken. De perspectieven van het kind en de jongere zelf, van zijn vrienden, ouders, oma’s en opa’s, jeugdzorg en school zijn voor een ecologisch pedagoog allemaal van belang.
Wat vanuit het ene perspectief een probleem lijkt, is vanuit een ander perspectief juist een mogelijkheid. Een ecologisch-pedagoog is in staat om hier middenin te staan en toch afstand te kunnen nemen"
Verduidelijkt dit het beeld enigszins??
meneer, ik heb nog nooit een meester als juf gehad