door miekiemousie op 27 okt 2006, 19:13
Nee, het staat niet op internet. Ik heb het toen met medestudenten gemaakt in verband met gedifferentieerd lesgeven. Het is toen wel gemaakt voor groep 7/8. Ik wil het binnenkort gaan omzetten voor groep 5/6, omdat ik heb gezien dat het volgende hoofdstuk van geschiedenis van groep 5 over egypte gaat. Ik denk dat ik het dan weer ga gebruiken. Ik heb toen het volgende gedaan, ben je ergens in geinteresseerd of wil je meer informatie dan hoor ik het wel... Ik merkte van de week wel dat ik niet heel het verslag meer heb. Ik moet nog even gaan zoeken...
Les 1
Deze eerste les maken de kinderen kennis met het land Egypte. En dan met name leren ze iets over het hierogliefenschrift. Er wordt wat vertelt over dit schrift. Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag. De bedoeling is dat het hierogliefenalfabet na gemaakt wordt. Dit doen de kinderen door de figuren uit te snijden in een halve aardappel. Op het bord komt het alfabet in het Romeinse schrift te hangen. Alle tekens moeten dus worden nagemaakt om het alfabet compleet te krijgen. Als de kinderen snel klaar zijn, kunnen ze meerdere tekens maken. Ze kunnen door samenwerking stukken tekst maken en die door anderen laten ontcijferen.
Les 2
Deze les wordt in de circuitvorm gegeven. Er zijn vijf hoeken. per ronde hebben de kinderen 20 minuten de tijd.
de vijf onderdelen zijn:
• shaduf maken hefboom
• quiz
• video/ verhaal over egypte is veranderd in webquest
• canope maken
• mummificeren op internet/boeken verwerk info(strip/verhaal/tekening)
Differentiatie: Differentiatie naar interesse en tempo. Interesse, tijdens het circuit kiezen de kinderen twee onderdelen die ze willen gaan doen. Ze kiezen wat ze leuk vinden.
Tempo. Bij het maken van de hierogliefenstempels differentieren we naar tempo. De kinderen die snel hun stempel af hebben, maken er nog een.
Proces/productdoelen : Productdoelen, in de eerste les maken de kinderen stempels. Als goed te zien is welke hieroglief bedoeld wordt, is het porductdoel behaald. Bij het circuit worden de productdoelen behaald als de uitkomsten enige overeenkomst vertonen met de voorbeelden. Bij de quiz als er minstens 70 procent goed is, is het behaald, mits ze alle vragen hebben beantwoord. De verhalen moeten minstens een schriftblaadje zijn en het moet een lopend verhaal zijn.
Organisatievorm: de eerste les is klassikaal met een individuele uitwerking, alhoewel er een klassikale resultaat uit komt. De tweede les is in de vorm van een circuit. De kinderen kiezen een hoek en werken daar individueel. Als het tijd is gaan ze naar een andere hoek.
Proces/productevaluatie: Stempels, Als het hele alfabet op het bord staat is het doel behaald en te zien is wat de hierogliefen voor stellen.
Het circuit: Als het tijd is vertellen de kinderen in hun groepje wat ze gedaan hebben. Eventueel een paar kinderen die voor de klas hun verhaal voorlezen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)