[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - De week van... (colums + reacties)

De week van... (colums + reacties)

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufP op 26 nov 2010, 23:04

Kort vooraf: Ik ben 3ejaars Pabo Studente. Ik loop stage op een kleine school bij mij in de stad. Dit doe ik in groep 1/2 met 21 kinderen met heel erg veel plezier!

Maandag 22 november

I (jongen) komt vaak als eerste de klas binnen en deelt dan weer enthousiast mee dat hij naar de overblijf gaat, inclusief stralende ogen. Deze morgen is hij niet de eerste. Dat is T (meisje) die allerlei vlechtjes in haar haar heeft, “met diamanten juf!”, kralen in dit geval. Ik vind dit soort gesprekjes altijd een heerlijk begin van de dag, even lekker kletsen en knuffelen met de leerlingen.
We beginnen met de weekendkring, I komt de klas in, te laat, maar fluistert mij toch zachtjes toe “Ik ga naar de overblijf”.
Dan is het de beurt aan het Sinterklaasjournaal, een dubbele aflevering want het is weekend geweest. Vooral de vergeetpiet is erg populair, tijdens het buitenspelen hebben veel kinderen zijn handeling overgenomen, “dom vergeten” + tikken op het voorhoofd.
H (meisje) heeft van het weekend wat nieuws geleerd “schoonmaken zijn vrouwenzaken” zegt zij lachend, ik vraag haar wat dan mannen zaken zijn. Het antwoord is “auto’s maken zijn mannenzaken”, “van papa geleerd!”.
Na het buitenspelen gaan we eten&drinken en lees ik voor, daarna gaan de kinderen nog even lekker een kwartiertje naar buiten.
Wanneer we weer terugkomen in de kring zingen we nog wat Sinterklaasliedjes. Met muzikale begeleiding door diverse kinderen met tamboerijn. Wat kunnen die meiden dansen zeg, om jaloers op te zijn. “Juf ik kan Surinaams dansen” “Juf zal ik Marokkaans dansen laten zien” even later staan we met z’n alleen te dansen en te zingen op Sinterklaasmuziek.
Dan is het speelwerktijd, de tijd vliegt voorbij. Om 12.10 zijn alle kinderen naar huis.

Na een pauze vol weekendnieuwtjes, een lekkere krentenbol en mandarijn is het alweer tijd om terug naar de klas te gaan.

We beginnen met Pietengym. De kinderen zijn erg enthousiast, vooral wanneer zij horen dat zij dit ook aan Sinterklaas gaan laten zien en ik erg benieuwd ben of er misschien wel goede hulppietjes in de klas zitten. De kinderen lopen over de daken, klimmen, rollen en gooien cadeautjes in een schoorsteen. “Kijk juf!”. Ze hebben goed hun best gedaan en de les is goed verlopen, als beloning spelen we een potje stoelendans.
Weer in de klas aangekomen en wanneer iedereen weer is omgekleed heb ik het met de kinderen over de komst van Sinterklaas naar school. We laten zien wat voor hulppietjes we zijn maar wat kunnen we nog meer aan Sinterklaas laten zien? De kinderen komen uit op het laten ziet van werkjes en het zingen van een lied. Dit is een mooi moment om het lied ‘De maan(anders)’ aan te bieden (zie elders forum). Het is een groot succes. We bedenken leuke bewegingen en de eerste 2 coupletten + het refrein zitten er na een tijdje goed in.

Het naar huis gaan regelt mijn mentor. Ik heb een gesprek met een kind en een moeder. Dit kind heeft wat extra begeleiding en afspraken nodig. ’s Middags evalueer ik elke middag even met moeder en kind de dag. Het gedrag was vandaag, vanmorgen, erg storend dit was de reden dat ik samen met hem een aantal regels in tekst en beeld heb opgesteld. Wij hebben hier afspraken over gemaakt, wat verdient hij als het goed gaat, wat als het minder goed gaat, vanmiddag verliep het een stuk beter. Als een echte vergeetpiet keek hij terug op de gemaakte afspraken wanneer het even fout ging. Zowel moeder als ik uiteindelijk erg tevreden over het gedrag van J van vandaag.

Mijn mentor moet wat eerder weg en ik maak de klas nog even in orde. Op de gang ontdek ik nog wat oude werkjes die ik mee naar huis neem en even noteer/beoordeel voor in de map. Hang de nieuwe Sint werkjes van de kinderen op, doe de luiken naar beneden en om 16.50 zet ik mijn kaartje ook tevreden op afwezig en ga naar huis.

’s Avonds nog even kijken naar de lessen van morgen en dan lekker op tijd naar bed. Daar duik ik nog even in de kinderbijbel ‘Om te beginnen’. Nu ik de denominatie PCO volg wil ik toch mijn eigen kennis ook weer wat bijspijkeren, gelukkig kom ik erachter dat de kennis die aanwezig is beter is dan gedacht. Welterusten!


Dinsdag 23 november

Ik maak de klas gereed en zet de kring klaar. Mijn mentor komt binnen met de weegschaal voor het maken van de pepernoten, we hebben er allebei zin in. We nemen de laatste dingetjes door en het is alweer tijd om de kinderen te ontvangen.
“Juf ik ga naar de overblijf” yes I is ook weer binnen!
Wanneer de kinderen allemaal lekker in de kring zitten, het ochtendritueel gedaan is en de hulpjes zijn gekozen is het tijd voor het Bijbelverhaal. Ik verbaas me af en toe over de kennis die sommige kleuters in mijn groep over dit onderwerp al bezitten. Ook verbaas ik mij (positief) over Ă©Ă©n van mijn hulpjes, als een geboren lerares vat zij het verhaal nog een keer samen en vraagt aan een stille leerling of hij het verhaal wel heeft begrepen.
Ook vandaag staat het Sinterklaasjournaal weer op het programma. De kinderen schuiven weer snel richting de tv en leven mee met de avonturen van de pieten. Dieuwerjte Blok heeft het over het ‘Baby pieten liedje’ nou dat willen de kinderen ook wel horen. Swingend gaan de kinderen weer terug in de kring.
Ik vraag aan Ă©Ă©n van de hulpjes wat we nu gaan doen, er staat motoriek op het programma.
Ik pak de doos met ingrediënten erbij, en laat deze aan de kinderen zien. Weten de kinderen wat het allemaal is? Mijn mentor komt er ook aan, samen gaan we met de kinderen pepernoten bakken.
De ingrediënten worden benoemd, en ik lees het recept voor. Mijn mentor schrijft de hoeveelheden op papier en de kinderen mogen komen wegen bij de weegschaal, het is een groot succes! Wanneer alles in de juiste hoeveelheid in de kom zit, kan het kneden beginnen. Maar eerst handen wassen! Samen met verschillende leerlingen wordt het pepernotenbeslag gekneed. Wanneer het klaar is bespreken we het maken van pepernoten, hoe zien die eruit?
Dan gaan de kinderen aan de gang. Aan het einde van de les zit de bakplaat vol met pepernoten en kan de over in. De time-timer wordt gezet en de kinderen gaan naar buiten.
Terug de school binnengekomen (het lokaal zit in de gang van de ingang) het al heerlijk naar pepernoten. De oven staat flink te roken, snel ernaartoe! De pepernoten zien er goed uit, sommige wat verbrand, volgende keer toch iets minder hoog afstellen. Snel wat zwarte pepernoten er tussen uit en het oogt prima!
De kinderen zijn benieuwd naar de pepernoten, wat hebben wij toch een stel goede pepernotenbakpieten in de klas! Onder het eten en drinken is het smullen geblazen!

Na nog een keer kort buiten te hebben gespeeld gaan mijn mentor en ik in twee groepjes uit elkaar. De kinderen gaan aan de slag in tweetallen voor een kamer voor sinterklaas, babypiet, etc. Zij maken in tweetallen een bouwtekening en gaan daarna aan de slag met het bouwen.
Met de kinderen ben ik naar een ander lokaal gegaan waar er plastic grote blokken staan waar de kinderen niet vaan mee mogen bouwen, zij vinden het erg speciaal en genieten.
Aan het einde staan er een aantal mooie bouwwerken in het lokaal van kasteel tot pakjes kamer!
Ik maak een aantal foto’s voor op de schoolsite.

Teruggekomen in de klas vertellen de kinderen elkaar over het maken van de bouwwerken.
Ik lees voor, de kinderen ontcijferen de kaart bij het boek ‘het vergeten pietje’ en dan is het ook deze morgen een feit, het is weer voorbij gevlogen!

In de pauze is er een vergadering over Sinterklaas, Kerst en nog wat algemene zaken.

Wanneer ik de klas in kom zijn de kinderen van de overblijf al in de klas. N (jongen) komt naar mij toe, hij omhelst me en zegt “Juf u bent mijn grote pinda”, hij moet er zelf om lachen. Ik til hem even op en klets met hem.
Wanneer de bel is gegaan en alle kinderen weer in de klas zijn, gaan we weer in twee groepjes uit elkaar. Ik heb een GHP opgezet waar we twee keer in de week aandacht aan besteden. Leuk om te ervaren en te zien hoe de kinderen het oppakken. De opdracht verloopt goed en de kinderen vinden het leuk. Doel voor deze opdracht dus geslaagd!

Dan gaan de kinderen weer speelwerken. De kinderen maken plannetjes (Kaleidoscoop) en gaan aan de gang. Ik probeer de laatste tijd wat extra activiteiten aan te bieden. Gisteren Sint en Piet gestempeld met kurken, vandaag gaan de kinderen een zak maken en deze vullen met plaatjes uit speelgoed gidsen. Zoiets simpels en wat hebben de kinderen het naar hun zin.
M (jongen) zegt tegen iedereen terwijl hij zijn zak omhoog houdt en zijn mooiste glimlach laat zien “Kijk eens hoe blij ik ben!”. Ik hang de zakken op het raam en kijk er met de kinderen naar. Ze hebben een discussie over welke zak het hoogst hangt, het laagst etc. Mooi om te zien hoe er spontaan rekenactiviteiten ontstaan!

We komen nog even samen in de kring voor een rekenactiviteit, het splitsen van pepernoten. De activiteit komt goed over maar ik merk dat de aandacht aan het einde toch wat verslapt, het was ook een drukke dag! Ik sluit de activiteit af en we zingen nog even voordat de kinderen naar huis gaan.

Na schooltijd pakken we de cadeautjes voor de onderbouw in en zoeken we wat materialen uit om de gangen Sint-proof mee te maken. Mijn mentor verteld dat ze de dagen super vond gaan, het liep lekker gesmeerd, de kinderen waren enthousiast en deden goed mee. Leuk om te horen! Wanneer alles klaar is zit stage er voor deze week op en kijk ik alweer uit naar volgende week!

’s Avonds gezellig filmavondje met 2 vriendinnen bij mij thuis. Lekker keuvelen en een echte meidenfilm kijken.


Woensdag 24 november

Woensdag is mijn collegevrije dag, maar collegevrij betekent helaas niet dat het een dagje is om eens lekker rustig bij te komen. Ik kan wel heerlijk uitslapen en wordt om half 9 rustig wakker.

Om 11 uur heb ik een gesprek beneden bij de bibliotheek in de stad. Super aardig voorstel van de docente van de Pabo. Zij had een stagebezoek in de stad waar ik woon, waardoor ik niet met de trein naar de Pabo hoefde! Deze periode hebben wij een onderzoek naar de fases van het handelingsgericht werken en het maken van een GHP. Het GHP loopt even en er werden even wat dingen besproken m.b.t. het GHP en de onderzoeksrapportage. De docente was erg enthousiast en kwam met een leuk nieuw idee. Om met spelletjes passend bij het GHP in de kring bezig te gaan. Grappig om te merken dat het advies van de docente en de IB’er zo verschillen. De IB’er was juist voor het werken in groepjes en de docente zag meer in het leren van elkaar in de grote groep.
Verder nog wat dingen besproken, wat gedronken en gekletst te hebben sta ik na een uur weer buiten. Snel nog even naar boven naar de bieb en dan naar huis.

’s Middags heb ik rijles. Nadat ik een halfjaar niet heb kunnen lessen door een gebroken arm ben ik sinds vorige week weer begonnen.

’s Avonds bereid ik nog wat voor voor morgen en ook nu ga ik weer betijds naar bed.


Dinsdag 25 november

Veel te vroeg dan dat de bedoeling was zit ik in de trein richting de Pabo. Ook veel te vroeg aangekomen op de Pabo kruip ik even achter de computer om mijn mail en Paboforum te checken. Dan ben je vroeg op school en besluit je alsnog niet naar het college te gaan, dat is apart. Terwijl mijn medestudenten (de meeste dan :P) in de collegezaal zitten te luisteren kan ik even lekker doorwerken aan wat schoolwerk. Wanneer ik naar de volgende les ga hoor ik dat ik niets gemist heb, nou dat is mooi!

Een college over oudergesprekken, eerst ben ik nog wat cynisch over rollenspel, maar wat is dit toch leerzaam zeg! Handige tips gehad, lekker kunnen oefenen en het zijn zulke simpele dingen. Het begint al met de opstelling voor het gesprek, waar zet je de ouders neer?
De docente geeft aan dat ze ons een gemotiveerde groep vind en wilt graag een stukje schrijven voor in ons portfolio. Ook geeft ze aan dat we ons schrap kunnen zetten voor de volgende keer, dan zullen we wat rollenspellen met haar gaan spelen als ‘flinke ouder!’, ben benieuwd!

Dan staat handschrift op het programma, wat leuke lesideeën gehad waar ik meteen maandag mee aan de slag wil met een aantal kinderen, ik ben benieuwd hoe zij dit op zullen pakken.

Veel studenten zijn nu uit, maar ik moest zo ijverig zijn om een denominatie PCO te volgen en een differentiatie CultuurCooördinator. Dit betekent helaas wel dat ik van 11.45 – 17.45 les heb zonder een pauze.

College voor PCO is erg interessant, we hebben veel dingen behandelend, zowel theorie als leuke les ideeën. Zo ook een leuke strip met favoriete Bijbelteksten voor kinderen, die zij zelf moeten opzoeken. Voorbeeld: Spreuken 6:6 - Als een dak dat altijd lekt wanneer het regent,
zo is een vrouw die steeds weer ruzie zoekt. MatteĂŒs 6:34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

Pfff na nog een college is de dag eindelijk voorbij!

Het is donderdag dus koopavond, met een vriendin nog even de stad in op zoek naar originele Sinterklaas cadeautjes.


Vrijdag 26 november

Lekker uitslapen tot 8 uur! Hoef pas om 10.15 op de Pabo te zijn. Om 9.45 stap ik samen met een vriendin (en medestudente) precies op tijd de trein in. Het is een korte dag met maar 3 uurtjes les.

Beeldende vorming is de laatste les voor dit jaar, straks gaan we de minor in. Beeldende vorming ligt mij wel, en van dit soort colleges kan ik altijd erg enthousiast worden. We nemen de leerlijnen door en vatten kort de colleges van de afgelopen 3 jaar samen. Wat gaat de tijd toch snel zeg hier op de Pabo, alweer het 3e jaar!

Tot slot tutoruur waarin we het functioneren van de tutorgroep onder de loep nemen. Reflecteren, reflecteren ja daar ontkom je op de Pabo niet aan. Houd niet zo van klagen maar die donderdagen van 11.45 – 17.45 non stop les zonder pauze wordt ik toch een beetje zat. Een mooie klachtenkaart van mijn mentor gekregen om in te vullen. Voor ons zal het niet meer helpen maar misschien dat er volgend jaar rekening meegehouden kan worden.

Wanneer we in een te volle trein weer terug gaan naar huis toefen kijken we uit naar het weekend en bespreken we onze plannen die vooral bestaan uit verjaardagen, films en shoppen. Lekker genieten van het weekend!

Snel ga ik nog even de stad in voor de laatste Sinterklaascadeautjes, ook geslaagd, zit dat er weer op. Nu moet rijmpiet alleen nog even een paar gedichten uit z’n zak toveren 


’s Avonds thuis kruip ik achter mijn laptop. Ik pak mijn rommelboekje erbij. Hierin heb ik de dagen van stage even kort in opgeschreven voor deze post.

Volgende week zal ik de hele week stage lopen i.v.m. Sinterklaas, ik heb er veel zin in!

Het is een aardig lang verslag geworden. Ik moet toch wel zeggen dat de dagen stage echt ‘de dagen’ van de week zijn. Na een dag rust op de woensdag en donderdag en vrijdag op de Pabo weer volgestopt te zijn met theorie en ideeĂ«n heb ik altijd meteen weer veel zin om lessen te bedenken voor op stage of om gewoon te bewaren.

‘De week van’ voor volgende week is al geregeld, een kleine hint : Remi Remi Remi, ‘de week van’ wordt volgende week geschreven door 







Avatar gebruiker
JufP
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 357
Geregistreerd op: 15 maart 2009, 21:10
Groep: 3
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 27 nov 2010, 10:26

Fijn om te lezen, Helen. Je doet het precies zoals ik me had voorgesteld! Bedankt voor je verslag.
Ik hoop dat de volgende is die ik denk dat het is.
Dan ben ik ook weer erg benieuwd. Ook zo'n grondige aanpakker die met lichtsnelheid nieuwe ideeën kan opzuigen en doorgeven. ;) :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 27 nov 2010, 10:39

Leuk om te lezen... Ben zoooo blij dat ik niet meer op de PABO zit ;-)
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor FartherAway op 27 nov 2010, 11:15

Leuk verslag! Dat geeft mij ook alvast een beeld van wat me te wachten staat... ;)
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 27 nov 2010, 11:35

Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufP op 27 nov 2010, 11:53

Bedankt voor de reacties!

Ja het geeft inderdaad een beeld van wat je te wachten staat.
Maar vergeet de portfolio's, de assesments, presentaties en andere opdrachten niet :shock: !

Maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer je gewoon stage loopt en je alles bij houdt wat je doet, dat je uiteindelijk genoeg materiaal hebt om je portfolio te vullen en opdrachten in te leveren. Dit zal natuurlijk veel tijd kosten, en dan verlang je af en toe naar de tijd dat je niet meer op de Pabo zit, maar als je kijkt naar het werk wat je moet doen om een klas en alles daaromheen te regelen kan ik begrijpen dat sommige mensen (zoals ik bij Anita lees) terug verlangen naar de tijd waarin dat vele 'moeten' een stuk(je) minder was.

Ben benieuwd naar de colum van volgende week!
Avatar gebruiker
JufP
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 357
Geregistreerd op: 15 maart 2009, 21:10
Groep: 3
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Demy op 04 dec 2010, 19:42

Laatst bijgewerkt door Demy op 04 dec 2010, 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 3

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 04 dec 2010, 19:50

Best een drukke week, met twee donderdagen :lol:

Ik heb vrijdag ook Party en Piet gespeeld met mijn 5/6. Blijft echt een geweldig spel. Zelfs mijn stuiterballetjes hielden het een uur vol.

Leuk om jouw week te lezen!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 04 dec 2010, 19:53

Leuk om te lezen Demy! En gefeliciteerd met het halen van je toets!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Demy op 04 dec 2010, 19:54

Haha, maar gauw even veranderd! :lol:

Ja het blijft inderdaad een geweldig spel. :D
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 3

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufP op 04 dec 2010, 20:14

Hoi Demy, Leuk om je week mee te mogen lezen.
Volgens mij is het wel een leuke Pabo of niet?
De lessen en opdrachten die jij beschrijft lijken mij erg nuttig!
Avatar gebruiker
JufP
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 357
Geregistreerd op: 15 maart 2009, 21:10
Groep: 3
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 04 dec 2010, 21:46

Leuk om te lezen, Demy. Wat een leuke opdrachten. Ik wou dat mijn opleiding zo was geweest. Dan had ik heel wat meer plezier in de opleiding gehad.
Gelukkig is de opleiding in de loop der jaren ten gunste veranderd. :D Gefeliciteerd met de toetsuitslag!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Juffr.J op 12 dec 2010, 21:03

Ik kreeg ineens een mailtje of ik De Week Van deze week wilde schrijven. De persoon die in eerste instantie benaderd was kon niet en neemt het stokje volgende week over. Aan mij dus deze keer de eer, en hoewel ik dacht dat ik een heel productieve week tegemoet ging, viel het halverwege even tegen. Maar goed.. zal het toch maar hier neerzetten.. ;)

Maandag 6-12
Pff, opstaan viel tegen vandaag. Uitgeslapen voelde ik me allerminst. Maar, ziekmelden staat niet in mijn woordenboek, dus met frisse zin naar stage! Ik was er al vroeg, om kwart voor 8 liep ik het gebouw binnen. Eerst ben ik naar mijn stageklas gegaan. Mijn lessen voorbereiden en kijken of ik alle benodigde materialen heb. Om 8 uur glibberde ik naar de gymzaal. Goh, wat was de straat glad!
Ik volg een minor gym op school. Ik geef op maandag 1 dagdeel gymles. Vandaag gaf ik mijn laatste lessen. Ik geef mijn lessen pas ’s middags, maar ik help wel met het klaarzetten van de zaal. Nog een paar kleinigheidjes besproken en daarna terug naar mijn stageklas. Mijn mentor was er inmiddels ook. Iets voor half 9 kwamen de eerste kinderen al binnendruppelen.
De meeste kinderen hadden iets meegenomen wat ze van Sinterklaas hadden gekregen. Ze mochten dit laten zien en er iets over opschrijven/tekenen in hun schrift. Daarna was het tijd voor mijn taalles. Die les ging goed, alleen vind ik het nog lastig om de te maken werkjes te verdelen over de tijd. Er waren maar weinig leerlingen die al het werk afhadden. Aandachtspuntje voor mijn les voor morgen!
Na het speelkwartier gaf ik nog een rekenles. Deze ging qua tijdverdeling al een stuk beter. De kinderen vonden mijn opstartspel (raad waar ik sta) ook erg leuk. Na de rekenles gingen de kinderen verder met schrijven en had ik even de tijd om te kijken hoe de splitssommen waren gemaakt. Tussendoor lette ik goed op hoe mijn mentor de nieuwe schrijfletter aanbood, want morgen is het mijn beurt.

Na de lunch was het tijd voor mijn gymlessen. Ik geef 3 keer achter elkaar dezelfde les. Het was geen sterke afsluiting van mijn lessenreeks. Al met al heb ik een goede beoordeling, maar ik ben wel kritisch en vraag me toch wel af of het voldoende is om blok 1 te halen. (Volgens vakleerkracht moet dat goed komen.) Na het evalueren snel terug naar de klas om nog het een en ander klaar te leggen voor morgen, na te kijken en op te ruimen.
Het begint al een beetje te kriebelen voor morgen; ik draai heel de dag zelf, voor het eerst deze stageperiode.
Mijn rekenles bereid ik thuis nog even voor op papier zodat ik deze kan inzetten voor school. Tijdrovend grapje koste me 2 uur. Maar, er staat nu wel een les. Morgenochtend nog maar even goed bespreken, omdat ik er nog niet geheel zeker van ben.

Dinsdag 7 – 12

Vandaag op tijd opgestaan en vroeg naar stage gegaan. Vandaag is de spannende dag. Eerst met mijn mentor nog mijn rekenles besproken, want ik wist toch niet goed of ik op de goede manier de nieuwe stof aanbood.
Toen de kinderen binnenkwamen startte ik de dag op met taal. Die les liep goed, de kinderen maakten het werk goed en ik had de tijd om me te focussen op de kinderen die het lezen nog wat lastig vinden. Na de ochtendpauze begon mijn rekenles. Ik merk dat ik voortdurend in diezelfde valkuil aan het lopen ben; De kinderen leren het wel, maar ze moeten alleen maar luisteren. Ik moet echt eens met concreter materiaal aankomen, om ze allemaal betrokken te houden bij mijn les. Het nakijken viel me niet tegen; in tegendeel. Alleen het proces wel. Na het schrijven en een stukje van een verhaal gingen de kinderen thuis een boterhammetje eten en besprak ik de rekenles met mijn mentor. Ik ga de komende lessen echt focussen op een levendige rekenles en bespreek dit meer met mijn mentor.
Ik ben blij met dat concrete idee, maar ik baal toch nog een beetje

Ik moest het knopje van mezelf meteen weer omzetten. Met mijn mentor plande ik de middag nog in en toen snel gaan eten! De middag ging al een stuk beter. De kinderen konden lekker aan de gang met knutselen. Toch fijn om de dag dan voor je gevoel goed af te sluiten.
Uiteindelijk ging heel de dag wel goed verder. Rond kwart over 5 vertrok ik van stage.

Thuis aangekomen moest ik snel eten, want ik moest nog naar mijn neefjes om op te passen. Het oppassen zelf duurde maar drie kwartier, maar het was wel erg gezellig en het is dan ook 12 uur voordat ik weer in mijn auto stap.

Woensdag 8 – 12
Ik heb niet veel geslapen. Heb ontzettend lopen spoken vannacht en voel me hartstikke beroerd. Ik besluit me toch maar ziek te melden voor de lessen op de PABO. Komt me ontzettend slecht uit; ik heb echt zoooo veel te doen. Zweet breekt me opnieuw uit als ik mijn te volle agenda zie. Heel de dag niks doen en alleen maar slapen is niks voor mij, dus ik heb een poging gewaagd wat theorie te leren en te verwerken, maar alle letters dansen rond op het papier. Frustrerend. Want je schiet gewoon niet op op zo’n dag.

Donderdag 9-12
Nog steeds beroerd. En nog steeds dansen alle letters voor mijn ogen.
Ik vind het zo frustrerend dat ik gewoon geen stap vooruit kom met school. Kortom, ik vul mijn dag weer met slapen, mezelf opvreten vanwege school en paracetamol slikken.

Vrijdag 10-12
Met de auto vertrek ik naar de PABO. Ik zie veel fietsers uitglijden en kom ook al twee auto ongelukken tegen. Gelukkig zijn ze niet erg, en is de schade alleen een krasje ofzo. Maar ik rijd wel extra voorzichtig! Op school aangekomen probeer ik me te focussen op de informatie die een gastspreker vertelt, maar het gaat een beetje langs me heen. Iedereen om me heen roept dat ik naar huis moet gaan om mijn bed in te duiken.
Ik beloof m’n vrienden dat ik dat doe, na een afspraak met een medestudent over een gezamenlijk project.
Eerst heb ik een nog gesprek gehad over de mijn reeks van rekenlessen en het probleem waar ik sinds dinsdag een beetje mee rondloop. Om de kinderen meer te betrekken en het leuk te maken moet ik niet alleen het topje van de ijsberg willen, maar ook zien wat er nog onderwater zit
 Gek genoeg kan ik wel iets met deze info.
Om half 1 had ik die afspraak met die student, maar hij is er nog niet. Uiteindelijk heb ik tot 1 uur gewacht en uiteindelijk ben ik door medestudenten en docenten bij wijze van naar bed gestuurd.

Zaterdag 11-12
Iedereen riep de afgelopen dagen overal: Lot, neem die rust, ziek even uit!!! Ik weigerde te luisteren, tot vandaag. Ik heb tot 6 uur ’s avonds in bed gelegen en heb zo’n beetje heel de dag geslapen of tv gekeken. En ik voel me sinds het avond eten ook echt beter! Ik besluit toch stiekem een uurtje te leren voor mijn toets van komende maandag. Verder kijk ik nog even rustig tv en rommel ik wat aan. Morgen ga ik er, wat mijn studie betreft, weer vol tegenaan!

Zondag 12-12
Ik wordt al vroeg wakker en voel me weer behoorlijk goed. Omdat mijn hoofd overuren maakt begin ik al te brainstormen over enkele lessen voor komende week. Ik werk meteen het een en ander uit op mijn laptop. Ik weet niet waar al die energie vandaan komt, maar ik werk alles vlot af en als ik het controleer ben ik nog tevreden ook. Na het ontbijt werk ik nog wat lessen uit voor komende week. Ik heb maandag een belangrijke toets en de rest van de week stageweek, dus ik heb genoeg te doen. Ik wissel de voorbereiding van de lessen en het leren voor de toets met elkaar af en ruim in de tussentijd een beetje op en help met het optuigen van de kerstboom. ’s Avonds nog even gekeken naar het beroepsproduct rekenen en datgene wat af was alvast in een bestandje gezet. Ik ben best trots op mezelf. De stress en paniek die ik halverwege deze week had vanwege het vele schoolwerk is eigenlijk helemaal weg. Ik heb er weer vertrouwen in en, belangrijkste; heel veel zin!


Volgende week een verslagje van...........
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor timgearz op 12 dec 2010, 21:13

ondanks het mindere stukje in het midden (voor jezelf met name).. toch weer leuk om te lezen..

(betekent jouw ..... dat je al iemand hebt gevonden of dat iemand zich mag op geven??)
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,



Avatar gebruiker
timgearz
PABOForum team
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 12 feb 2005, 19:32
Woonplaats: Den Haag
Groep: 5
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Juffr.J op 12 dec 2010, 21:26

Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie:

VorigeVolgende

Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron