Wat moet ik doen?!

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Re: Wat moet ik doen?!

Berichtdoor Joke op 23 nov 2010, 11:56

Waarom is een gedicht een gedicht, ook als het niet rijmt?
(En dus geen 'proza', een stuk tekst?)
Ik denk dat je hier genoeg redenen vindt:
http://www.rozemarijnonline.net/poezie_kenmerken.html
Als je nog vragen hebt, horen we het wel.
Het rekengedichtje is dus echt een gedicht en het rijmt ook.
(Toch hoeven de regels in gedichten niet altijd te rijmen. Het gedicht voor de nieuwe school is daar een voorbeeld van.)
Waar jij het best op kunt letten als je met kinderen een gedicht maakt:
-korte, duidelijke zinnen: laat dus zoveel mogelijk overbodige woorden weg!
Niet:
Toen Zwarte Piet met de zak op zijn rug liep, liep de schimmel met de Sint erop tegen hem aan omdat hij schrok van een toeter
Maar:
Zwarte Piet, zak op je rug,
cadeaus erin, pas op, stap vlug terug
Toeoeoeoet. Knal
Zak gevallen, 'Piet wel even kijken zal'.

100 letters in de zak van Zwarte Piet
20 zijn gebroken,Sint zei: Allemachtig,
nu zijn het er nog maar .....
80 letters Piet, nee zo gaat het niet,
haal er in de bakkerij maar 14 letters bij
toen Piet ging tellen, lagen er .... op een rij.
94 letters, ze kwamen langs een plein.
er speelden 40 kinderen die altijd aardig zijn.
54 letters enz.

-rijmwoorden of goed op elkaar afgestemde woorden (klaas en haast klinken best aardig, ook al rijmen ze niet volgens eindrijm)
-er moet een bepaald ritme in komen, zodat het makkelijk (voor)leest. Eigenlijk net zo iets als rap, maar minder snel.
Met kleine getallen rijm je makkelijker trouwens, ik zou er toch maar geen eisen aan stellen..
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wat moet ik doen?!

Berichtdoor tutje1990 op 26 nov 2010, 20:48

Hallo allemaal,

De gedichten zijn leuk geworden! Ben ze alleen vergeten op te slaan op mijn usb dus kan ze niet posten :( Maar heb mijn (oude) mentor gemaild met de vraag of hij ze me kan sturen aangezien ze in de gezamenlijk map van de klas wel staan opgeslagen.. als ik ze heb, zal ik ze posten!

Leerlingen hebben donderdag pas krijgen te horen dat ik ging, een half uur voor het einde van de dag. We waren bang dat de leerlingen dan helemaal niet meer luisterde naar me, vandaar. Ze waren voor de eerste keer muisstil en luisterde. Er waren er 2 aan het lachen (de vervelendste leerling, waar ik de meeste moeite mee had was er niet;)) maar waren er ook die het heeel erg jammer vonden. 1 leerling heeft snel nog een 'tekening' gemaakt met BEDANKT JUF! en 'je komt er wel' en 'jammer dat je gaat'. Waren er een paar die wilde knuffelen, dit waren dan ook de leerlingen waarmee ik de afgelopen dagen nog heb gewerkt aangezien ik het niet moeilijk meer wilde maken voor mezelf op deze stage. Heb hun dan ook een compliment gegeven en gezegd dat hun het niet schuld waren. De rest van de leerlingen hebben ongeveer eerlijk krijgen te horen wat de reden was van mijn vertrek; hun gedrag (het niet luisteren, respectloos behandelen en niet opletten). Mijn mentor vond dat ze dit mochten weten, zodat ze er over konden nadenken en er hopelijk iets van leren.

Dinsdag de nieuwe stage: heb er zin in!
Ik heb een leuke kennismakingsactiviteit gekozen: het gesprek n.a.v. de wc rol (staat ergens op het forum genoemd) en als het mogelijk is wilde ik ook nog een energize oefening doen. Iedere leerling schrijft 2 goede eigenschapen van zichzelf op (ook ik en de juf) en dan gaan de blaadjes door elkaar en krijgt iedereen een blaadje. Ze moeten dit blaadje geven aan iemand waarvan ze denken dat het blaadje is, het maakt uit of het fout is of goed. Als de leerling die het blaadje krijgt, het eens is; is deze leerling aan de beurt. Vervolgens schrijft elke leerling nog 3 eigenschappen erbij en worden weer de blaadjes door elkaar gehaald. Vervolgens krijgt weer iedereen de blaadjes en gaat het weer hetzelfde. Maar nu schrijft de leerling die het blaadje geeft aan een ander, 1 goede eigenschap erbij met de naam van de leerling. Uiteindelijk krijg ik alle blaadjes en bewaar ze tot het einde van de stage (dan krijgen ze hem terug met een foto die ik tijdens de komende weken maak, mits ik foto's mag maken en ik het niet vergeet haha!). Deze energize opdracht heb ik ook van het forum maar hier en daar aangepast.
Avatar gebruiker
tutje1990
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 29 dec 2009, 19:23
Groep: 8
PABO jaar: 1

Re: Wat moet ik doen?!

Berichtdoor Joke op 26 nov 2010, 21:46

Wat fijn dat de gedichten geslaagd zijn! Ik ben benieuwd. Vonden ze het leuk om te doen? Was je mentor tevreden over de manier waarop je de opdracht hebt opgelost?

Heel veel succes op je nieuwe school. Ik ben blij dat ze je laatste dag niet hebben verknald, dan ga je met goede moed in je nieuwe stageklas er weer tegenaan.
Moedig dat je hebt durven aangeven dat het echt niet ging. Later krijg je nog veel meer kansen, dus het is alleen maar verstandig.
Succes! Leuke oefening lijkt me. Kort hem alleen in als je voelt dat de lln. hun aandacht er niet goed meer bij kunnen houden.

Zo zou je bv. het aantal 'eigenschappen' dat op een papiertje geschreven moet worden kunnen laten afhangen van het aantal papiertjes dat de kinderen pakken.
De tweede ronde laat je ze meteen een goede eigenschap op het briefje van een ander zetten, dus niet meer over zich zelf.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wat moet ik doen?!

Berichtdoor tutje1990 op 02 dec 2010, 10:11

Bij deze de gedichtjes:

PEPERNOTEN
Er waren 130 pepernoten op de boot van Sinterklaas.
Sinterklaas at er 5 op.
Toen waren er nog 125.
Er kwamen toen hoge golven.
De pepernoten werden bedolven.
Maar ze gaven het niet op.
Ze droogden de pepernoten op.
Ze zagen land.
Jippie we zijn bijna in Nederland.
Onee onee.
Sinterklaas moest naar de plee.
Toen werd hij wakker van het dromen.
Tot zijn schrik was hij al in Nederland gekomen.
De 125 pepernoten hingen aan de bomen.
De kinderen pluktenen toen was het gedichtje uit.


Pietjes
30 kleine pietjes zaten op de boot
2 pietjes gingen kliederen
Toen waren ze helemaal rood
De andere 28 zongen sinterklaas liederen
Er kwamen 20 pietjes bij
En oh wat waren ze blij
Terwijl 45 andere over boord hingen
Toen vielen die 45 naar benee
En waren ze allemaal aan het springen
Het waren er nog maar 2
Deze 2 pietjes maakten veel lol
Het ging tekeer in hun kleine bol !



95 pietjes
Sint was zijn pietjes aan het tellen
Maar één was aan het bellen
Er waren 95 pietjes
En ze aten allemaal frietjes
3 pietjes gingen zwemmen
En zwommen naar Emmen
De andere 2 pietjes waren zo geschrokken
Dat ze gingen gokken
Toen waren er nog maar 90 pietjes over
En daarom viel de sint achterover
Dat de dokter moest komen
Omdat de sint bij moest bijkomen
Pakjesavond was voorbij
Iedereen was weer blij
Ook de pietjes in Emmen
Die nog op tijd kwamen zwemmen


groetjess
Avatar gebruiker
tutje1990
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 29 dec 2009, 19:23
Groep: 8
PABO jaar: 1

Re: Wat moet ik doen?!

Berichtdoor Joke op 02 dec 2010, 11:21

Leuk! Was je mentor tevreden? Dat zal best wel. Goed gedaan! Je komt er wel.

Ben je al in je nieuwe stageklas geweest? Ik ben benieuwd hoe het daar is gegaan!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wat moet ik doen?!

Berichtdoor tutje1990 op 05 dec 2010, 21:10

Mijn mentor was tevreden,

Heb vrijdag mijn 2de stagedag gehad. Toch wel een groot verschil hoor;) Erg leuk!
En dat spel met die wc papier, wat is 't leuk geworden! De kinderen vertelde grappig dingen maar sommigen waren ook heel open!
Heb ze dus wel leren kennen ja;)

Heb nu alweer zin in de volgende stagedag!
Avatar gebruiker
tutje1990
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 29 dec 2009, 19:23
Groep: 8
PABO jaar: 1

Re: Wat moet ik doen?!

Berichtdoor Joke op 05 dec 2010, 22:33

Dat klinkt goed. Heb ik je toch goed ingeschat. ;)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron