Een brief schrijven vind ik altijd een beetje saai en er komen nog best veel regels bij kijken. Maar door de draai die jij er aan geeft is het een hele goede opdracht denk ik.
Ik was op zoek of een gedicht maken ook onder Stellen valt, maar kon het niet zo gauw vinden. Dan zou je dit kunnen doen:
Je zou dan een gedicht waarin 'rekenen' voorkomt, bv. dit gedicht van A.M.G. Schmidt, als voorbeeld kunnen nemen en de leerlingen zelf zo'n gedicht laten schrijven:
Rekenen op rijm
Zeven zoete zuurtjes zaten in een fles
maar eentje rolde in de goot. Nu zijn er nog maarā¦
Zes zoete zuurtjes. Daar kwam een heel oud wijf,
Die heeft er eentje weggepikt. Toen waren er nog..
Vijf zoete zuurtjes. Toen kwam mijn nicht Marie,
die heeft er twee gekregen. Toen waren er nog ā¦
Drie zoete zuurtjes. Toen kwam de Kruidenier,
die bracht voor mij een zuurtjes mee. Toen waren er weer..
Vier zoete zuurtjes, en toen kwam tante Mien,
die deed zes zuurtjes in de fles. Toen waren er weer..
Tien zoete zuurtjes. Ik at ze op, alleen.
Nu is het hele flesje leeg. Nou heb ik er geeneen..
Rijmen met getallen en namen lukt meestal wel aardig. Of het optuigen van een kerstboom. Hoeveel ballen blijven er heel van de 50, 100? De doos valt, de kat springt erin, de boom valt om en nog veel meer.
Of Zwarte Piet met een zak vol breekbare cadeaus, daar kan ook van alles mee gebeuren.
Of praat even over hobby's, want het verzamelen van iets zou ook als onderwerp gebruikt kunnen worden.
Misschien lukt het groep 8 om er moeilijkere 'sommen' in te verwerken?
Wie klaar is kan het gedicht illustreren.
En als je nog een onderwerp zoekt voor een 'knutsel'les kun je er een gedichtenaffiche met hun eigen gedicht van laten maken.