[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Het eerste jaar...

Het eerste jaar...

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Het eerste jaar...

Berichtdoor FartherAway op 07 nov 2010, 15:21

Ik ben net begonnen aan de PABO en ik zit al helemaal met mezelf en mijn werk in de knoop.
Het is allemaal zo onduidelijk en zoveel. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Het is allemaal nieuw en er komt zoveel op me af.
Aan het schrijven van lesbeschrijvingen lijkt geen einde te komen (en dan moet je binnenkort ook nog theorie gaan omzetten in praktijk en dat verwerken in je verslagen), de leraren weten nog niet duidelijk te vertellen wat er (naast de verplichte stageopdrachten) in ons vakdossier moet komen.

Ik ben helemaal in de war en het juiste pad een beetje kwijt.

Dus mijn vraag: Hoe hebben jullie het eerste jaar overleefd? Hoe wisten jullie het overzicht niet kwijt te raken?
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor JufP op 07 nov 2010, 15:55

Ik ken dit probleem wel.

In mijn eerste jaar erg enthousiast over de praktijk, maar alle rompslomp eromheen -> erg onduidelijk.
Ik heb voor mezelf altijd to do listjes gemaakt.
Wat moet ik deze periode maken, wat moet ik deze week maken.
Lekker doorstrepen wat je gemaakt hebt, dat was ook wel een erg lekker gevoel!
Heel standaard, maar zo ben ik het eerste jaar wel doorgekomen en ook meteen mijn P gehaald.

Beetje valsgespeeld maar bij ons lesvoorbereidingsformulier was dit mogelijk:
Het format alvast wat verder invullen voor verschillende soorten lessen.
Bij een methodeles rekenen zijn vaak veel dingen in organisatie, materiaal gebruik en differentatie gelijk.
Dat scheelde mij bij het invullen.

En ja gewoon zorgen dat je niet achterkomt door het werk niet vooruit te blijven schuiven.
Is er iets onduidelijk niet afwachtten totdat het in de colleges weer werd behandeld en je nog maar 2 weken had om een opdracht af te ronden.
Gewoon de docenten opzoeken en mailen. Docenten vinden dit zeker niet vervelend en helpen je met een kleine tip en veel enthousiasme vaak net weer een trede omhoog.
In de tussenuren naar de stad verminderde ik, lekker in de mediatheek aan de gang met opdrachten en stage waardoor ik thuis weer wat tijd voor mezelf over hield.

Voor de rest er natuurlijk ook veel plezier in blijven houden, dat is al het halve werk!


Verder nog (inhoudelijke) vragen?
Laat het maar weten!
Avatar gebruiker
JufP
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 357
Geregistreerd op: 15 maart 2009, 21:10
Groep: 3
Schooltype:
Functie:

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor Joke op 07 nov 2010, 16:06

Kun je op papier krijgen wat je dit eerste pabojaar gedaan MOET hebben?
Schrijf dat dan op en laat altijd een van deze opdrachten voorgaan op iets dat je misschien wel leuker vindt, maar waar geen haast mee is of dat bijzaak is.
Blijf dus de hoofdlijnen in de gaten houden!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor FartherAway op 07 nov 2010, 16:15

Dat is een van de problemen, we hebben geen lijstje dat je af kunt gaan, om het zo maar even te noemen.
Opdrachten krijg je tijdens verschillende bijeenkomsten te horen.
Soms valt er weer iets weg of komt er zomaar iets bij.
Ik heb nu wel een lijst met stageopdrachten. Die heb ik ook allemaal ingepland met mijn begeleidster, dus dat gaat (bijna) goed komen.
Voor schrijven heb ik namelijk nog geen duidelijke stageopdachten. Schrijfles begint pas over een aantal weken, maar ik moet de lessen nog wel ergens tussen proppen voor januari.

Maar oké, dat even terzijde. Waar het op neer komt is, dat ik dus geen compleet overzicht heb van de opdrachten voor komend jaar.

HelenP, bedankt voor je reactie. Zoals jij het zegt klinkt het heel eenvoudig. Helaas ben ik heel goed in uitstellen van vervelende opdrachten, opgeven van moeilijke opdrachten etc. Evengoed bedankt voor je tips.. Ik hoop dat ik er toch iets mee kan.
Ik heb misschien gewoon een paar flinke schoppen onder mijn kont nodig.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor JufP op 07 nov 2010, 16:40

Farther Away hier hadden wij op de Pabo ook 'last' van.
Gedurende de periode (wij hadden 4 periodes + 4x2 afrondingsweken) waren er een aantal opdrachten bekend, nog goed te overzien.
Hoe meer colleges wij hadden gehad hoe meer opdrachten wij kregen, zowel stage als echt alleen op de Pabo.
Steeds maar weer naar stage met een opdracht die ook weer in het programma moest passen.
Erg lastig allemaal.

Wel hadden wij op boomonline, dit was ons studiepunten overzicht, een overzicht van alle studiepunten die je kon krijgen dat jaar.
Er waren net als bij jou geen lijsten met opdrachten maar hierop kon je wel goed zien waarvoor je punten moest krijgen.
Prestatie 1.2, Drama-opdracht, etc. Ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar zo kun je dus voor jezelf een lijstje gaan maken en gaan samenstellen met opdrachten die dus echt erg belangrijk zijn!

En bij deze *schop onder je kont!* :P
Hoopt dat die werkt!
Avatar gebruiker
JufP
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 357
Geregistreerd op: 15 maart 2009, 21:10
Groep: 3
Schooltype:
Functie:

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor FartherAway op 07 nov 2010, 16:48

Ik heb op dit moment nog geen idee hoe ik mijn studiepunten kan behalen.
We hebben wel een overzicht waarop je kunt zien wat je al behaald hebt, maar niet wat je nog moet.
Dus alle opdrachten hebben prioriteit, omdat ik niet weet of er wat mee te 'verdienen' valt.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor JufP op 07 nov 2010, 16:52

Oké dan is dat een ander verhaal.
Bij ons stond de lijst helemaal op internet (waar ook de schoolberichten staan en je schoolmail) en was er niets behaald.
Maar steeds als je wat behaalde kreeg je de punten daarvoor.
Er zijn ook geen periodehandleidingen?
Avatar gebruiker
JufP
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 357
Geregistreerd op: 15 maart 2009, 21:10
Groep: 3
Schooltype:
Functie:

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor FartherAway op 07 nov 2010, 17:14

Nee, het enige dat wij hebben is een gids 'competent handelen' waarin de stageopdrachten staan.
Maar die klopt ook weer niet volledig. Ik citeer de docent drama: "In de gids 'competent handelen' staat dat je voor drama geen verplichte stageopdrachten hoeft te doen. Dit klopt niet, want je moet 2 dramalessen van de website verzorgen".
Dus wie weet komen er nog meer opdrachten waar ik nu nog niet van weet.
En ik ben juist iemand die wil weten wat hij kan verwachten en wat hij moet doen.
Ik ben zo bang dat ik, als ik mijn vakdossier moet inleveren, van alles mis.
Op deze manier hou ik echt niet bij wat ik nou precies moet.
Bedankt dat je zo met me meedenkt.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor MeesterD op 07 nov 2010, 17:23

Er is 1 ding dat je op de pabo vooral leert: loslaten en snel tevreden zijn, beter een half verslag inleveren dan geen verslag inleveren
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor JuffY op 07 nov 2010, 18:37

Gym blok 1 is binnen, op naar blok 2.
Vervanging bijna ten einde, op naar de volgende!
JuffY
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 355
Geregistreerd op: 04 feb 2009, 20:36
Schooltype:
Functie:

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor Juf Danielle. op 07 nov 2010, 19:51

Bij ons is alles ook zo onduidelijk, ik snap ook echt niet meer wat we nou wel en niet allemaal voor wanneer moeten doen. Echt heel vervelend en vooral stressvol.
Juf Danielle.
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 28 sep 2010, 08:59
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor Juf Bar op 18 nov 2010, 12:17

ik denk dat het een beetje de stijl van de pabo is. er komt steeds wat bij....

ik zit op inholland en wij hebben gelukkig wel een studiegids waar in staat welke vakken in welk semester komen. Op internet kan je dan de studiehandleidingen erbij zoeken en dan weet je globaal wat je moet doen.

hebben ze op je opleiding een studiegids? ik zou daar even naar kijken. En anders aan je SLB-er (of mentor = je begeleider op de pabo) vragen hoe het zit.

Voor mijn lesvoorbereidingen heb ik ook een format gebruikt. En ik kijk altijd eerst of ik les in vergelijkbare situatie heb gegeven. Dan neem ik die en verander die in de juiste les. Want veel dingen zijn vaak hetzelfde.

Succes met je opleiding. Probeer los te laten en verder gewoon beginnen en doen!!
Juf Bar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 26 nov 2009, 09:49
Groep: 1
Schooltype:
Functie:

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor super_juf op 30 nov 2010, 21:20

Dit probleem ken ik! Ik ben ook iemand die precies wil weten wat je moet doen en hoe je dat doen moet.
Mijn docenten werden gek van mij (denk ik) maar ik bleef vragen.
Wat Joke zegt is niet zo gek hoor, dit heeft mij ook geholpen! En ik had ook geen afvinklijst met opdrachten.
Dit krijg je ook niet...

Je weet nu waarschijnlijk wat je WEL moet doen. Van deze opdrachten maak je voor jezelf een overzicht.
Schrijf hierbij wanneer het af moet zijn en wat dus prioriteit heeft.
Schrijf hier ook bij wat je er precies voor moet doen. Op deze manier structureer je het voor jezelf, en heb je het even 'uit je hoofd'

Het lijkt nu allemaal heel veel en heel vaag. Dit kan ik me heel goed voorstellen!
Waar heb je op dit moment het meest moeite mee? (want 'alles' is heel veel en ook heel vaag 8) )

Misschien kunnen wij je helpen om dingen op een rijtje te krijgen. Je kunt natuurlijk ook altijd een PB sturen.

Dat je stageopdrachten al gestructureerd zijn, is al heel wat! De lesbeschrijvingen kunnen vrij kort, maar dit ligt ook aan je les. (stop bijvoorbeeld niet teveel doelstellingen in een les; want hierop reflecteren is alleen maar meer werk...)

Veel succes! :D
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor FartherAway op 30 nov 2010, 22:08

Ja, dat is sowieso een probleem van mij: mijn lesbeschrijvingen. Ik ben echt anderhalf uur bezig met het maken van zo'n ding. Evalueren en reflecteren kost me meestal ook nog wel een uurtje (voor ik alles op papier heb)...en dat bij elke les weer. Vooral dat reflecteren hangt me nu al de strot uit. :p

Maar oké, waar ik het meeste moeite mee heb.. Tja, gewoon het feit dat alles beetje bij beetje komt en weer verandert. Ik heb niet echt één speciaal onderwerp wat me zorgen baart. Ik ben gewoon bang dat ik aan het einde van dit half jaar vakdossiers inlever die totaal niet kloppen. Daarmee bedoel ik: missende opdrachten, verkeerde opdrachten en verkeerde uitgevoerde opdrachten. Je wordt gewoon opgezadeld met een berg aan opdrachten. Ze gooien meteen met allemaal termen waar ik nog nooit van gehoord heb, maar ze verwachten wel dat ik daarvan even een les geef en compleet uitwerk. Nou ligt het misschien ook een beetje aan mij hoor, want ik wil graag alles zo goed mogelijk doen.
We hebben dan een competentiegids met stageopdrachten, maar daarvan klopt ook van alles niet. Dan krijg ik op school weer te horen dat er opdrachten niet kloppen of missen. Die informatie wordt mondeling overgedragen, dus bewijs heb ik niet. Dus ik hoop maar dat ik alles uiteindelijk goed doe.
En ten slotte werd ons aangeraden om alle stagelessen alvast in te plannen. Dat heb ik ook netjes gedaan. Vervolgens krijg ik te horen dat ik bepaalde lessen beter aan het einde van de periode kan geven om dat dan pas een bepaald onderwerp in de les wordt behandeld. Dus dan kan ik alles weer omgooien.
En dan krijg ik over twee weken ook nog eens mijn eindbeoordeling, terwijl de stageperiode pas eind januari afgelopen is. Voor die beoordeling moet ik alweer een heel werkplekportfolio met al mijn lesbeschrijvingen en allemaal pedagogiekopdrachten afhebben, waar ik ook helemaal niet aan toe kom in deze chaos.

Als ik dit zo teruglees denk ik aan de andere kant ook wel weer: ach, stel je niet zo aan.
Maar toch, ik heb weer even een dipdag vandaag. Dus alles is in mijn hoofd weer een chaos. :p
Ik zie mezelf nu in een hele grote zee, met mijn laatste vingertje boven water......
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Het eerste jaar...

Berichtdoor Juffr.J op 01 dec 2010, 00:18

Mijn ervaring met de PABO: Je moet dit doen en wat het is, en hoe je het moet doen... dat zoek je zelf maar uit!

Heel erg vervelend. Heeft me vorig jaar ontzettend veel stress opgeleverd, begrijp je helemaal. Zeker als je iemand bent die alles wil doen en dan ook nog eens alles perfect wil doen. Dat is op de PABO bijna onmogelijk. (Zoveel tijd heb je gewoon niet op 1 dag!)

Die vakdossiers zou ik maken aan de hand van hoe dat in de handleidingen staat. Dat is vastgesteld en dan kunnen ze je daar niet op pakken. Die mondelinge informatie zou ik proberen zoveel mogelijk op te schrijven en natuurlijk wel terug te koppelen in dat vakdossier. Maar als je het niet hebt.. jammer dan, je vakdossier klopt zoals die volgens de handleiding zou moeten.

Zeg dat nou wel stoer, maar ik weet hoe frustrerend het is als je niet weet of je aan de verwachtingen van je opleiding voldoet of niet. Loop er zelf ook voortdurend tegenaan te hikken!

En tja.. tip van de dag.. Schrijf alles (schematisch) op. Dan weet je precies wanneer je wat en hoe moet doen. Geeft je wat hou vast zodat je niet met de kraan open aan het dweilen bent.

Ik hoop dat je eruit komt!
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie:

Volgende

Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron