Ik kende het begrip leerlandschap nog niet en ben altijd 'in' voor iets nieuws, nieuwsgierig noemen ze dat geloof ik.
.
Ik ben even op zoek gegaan op internet. Naar mijn gevoel hoort het ergens halverwege tussen een gewone les en een verhalend ontwerp in geplaatst te worden als mijn informatie juist is.
Onderstaande informatie vond ik op
Leerlandschappen zoals hier bedoeld, zijn als een berggebied waar klimmers door heen trekken op weg naar een berghut. Ze kennen de kaart (de leerkracht kent haar leerlingen en de werkomstandigheden); de berghut is het uitdagende doel dat ze binnen een bepaalde tijd willen bereiken (het op bezoek gaan ) en de weg er naar toe is uitgestippeld (de leerkracht maakt een plannetje met verschillende leeractiviteiten) En net als bij bergbeklimmers die de route uitstippelen weet niemand hoe het precies zal verlopen; gaandeweg moeten beslissingen genomen worden: gaan we links of rechts om deze rots, gaan we door de beek of lopen we om (welke vragen zullen we stellen, wie doet wat, hoe komen we er ed?)
Iedereen die zich realiseert dat kinderen niet alleen in school leren maar ook daarbuiten, zal een veelheid aan leerlandschappen ontdekken. Sommige leerlandschappen zijn āvan natureā aanwezig: binnen het gezin, de straat, het park de sportvereniging, de kerk of een museum. Kinderen doen allerlei ervaringen op en leren er āvan allesā. Binnen het onderwijs kunnen we dergelijke leerlandschappen doelbewust benutten. Het zorgcentrum is een plek waar kinderen die er komen, bv op bezoek bij familie, ervaringen op doen. Maar door het bezoek samen met de kinderen vorm te geven binnen het onderwijs, wordt het een waardevol leerlandschap waarin veel te beleven is en veel geleerd wordt.
Is dat wat je bedoelt of heb je toch nog iets anders op het oog? Ik ben benieuwd of er iemand op het forum is die er ervaring mee heeft.