Stages Malawi

Stage of werken in een ander land. Houd iedereen op de hoogte van de verschillen en overeenkomsten.

Moderator: miekiemousie

Stages Malawi

Berichtdoor sanne_visser op 13 apr 2010, 09:28

Hallo,

Ik ben Sanne Visser en ik ben afgelopen jaar vier maanden in Malawi, Zuid-oost Afrika geweest, voor een onderzoek in het onderzoeksveld. Dit onderzoek is uitgevoerd voor mijn master scriptie voor de studie Onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Ex-change, onderdeel van Edukans. Voor Ex-change ben ik, na afloop van mijn stage, gaan werken als studentbegeleider. Dit betekent dat ik studenten begeleid die de komende 2 jaar voor het werkveld onderwijs (zowel onderwijskunde als PABO studenten) naar Malawi vertrekken.
over twee weken vertrekt er weer een team van studenten richting Malawi.

Voor nieuwe lichtingen studenten in september en voor volgend jaar zoeken we enthousiaste, zelf bewuste en zelfstandige PABO en onderwijskunde studenten.
Een korte beschrijving van Ex-change en zijn activiteiten vindt je hieronder en voor meer informatie kan ik door verwijzen naar:

http://www.edukans.nl/scholenacties/ex-change/

Ex-change is een ontwikkelingsorganisatie die stages verzorgd voor MBO-, HBO- en WO studenten. De focus ligt op MBO en HBO stages, maar vooral op het gebied van onderwijs zoeken we ook studenten uit het WO. De stages hebben een duur van drie maanden, maar ook minor studenten die voor 6 weken een ervaring willen opdoen in het buitenland kunnen een gesprek aanvragen. Het is de bedoeling dat er meerdere teams tegelijk vertrekken en daar ook samen wonen. Zo leren de studenten ook van activiteiten op andere opleidingsgebieden.
De vakgebieden waarvoor op dit moment stage worden aangeboden via Ex-Change zijn: bouwkunde, handel en marketing, civiele- / waterbouw, ICT, werktuigbouwkunde en onderwijs.
De stages van Ex-change zijn erop gericht om in samenwerking met de lokale bevolking nieuwe voorzieningen tot stand te brengen, zodat er kennisuitwisseling en nieuwe ideeën ontstaan. Het is dan ook de bedoeling dat er veel contact is met de inwoners van het betreffende land en hun cultuur.
Het is belangrijk dat je zelfstandig kunt werken en oplossingsgericht, want in Afrika loopt niet alles zoals gepland. Verder vragen we van je dat je ook zelf actief meedenkt in het ontwikkelen van een onderzoek dat voor jou en je studie geschikt is, in samenwerking met je begeleider van school en medewerkers van Ex-change.

Samen met mijn teamgenoot heb ik in Afrika onderzoek gedaan naar een project van Edukans, waarbij de community betrokken wordt bij de ontwikkeling van de school. We hebben een eerste evaluatie van dit project gedaan. Onze teamgenoot heeft een baselinestudie uitgevoerd in Matsimbe, een dorpje waar veel activiteiten van Ex-change plaatsvinden, en daar een indicatie gemaakt van de voorzieningen en organisatie van de school. Op deze onderzoeken moeten in het vervolg opvolging gaan plaatsvinden. Zo is er voor het programma van Edukans nog meer training nodig onder leraren en management van de betrokken scholen. Volgende teams hebben onderzoek gedaan naar leraren motivatie, leerlingen drop-out en de rol van ouders in het onderwijs. Daarnaast zijn er studenten praktisch bezig geweest door buitenschoolse activiteiten te organiseren en trainingen voor leraren en leerlingen (inzake weerbaarheid). Voor PABO studenten bieden we ook onderzoeksstages en stages die te maken hebben met de didactiek, curriculum en organisatie van scholen. Zo is het bijvoorbeeld voor docenten in deze landen belangrijk meer inzicht te krijgen in de organisatie van school en klas en hun curriculum.

Als je geïnteresseerd bent in een stage bij Edukans/ Ex-change, kun je me mailen.

groetjes Sanne (sanne_visser@hotmail.com)
sanne_visser
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 28 jan 2009, 15:39
Groep: 0
PABO jaar: 0

Keer terug naar Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten