Hoi allemaal,
Ik loop stage op een sbo-school in groep 5/6. Het is een school waar sinds dit jaar gewerkt wordt met ateliers en waar de kinderen de tijden buiten de ateliers doorbrengen in de stamgroep. Die stamgroep is dus bij mij groep 5/6.
Eén van de leerlingen vertoont storend gedrag in de klas, d.w.z. dat ze regelmatig overal doorheen praat en dus de les verstoort. De eerste keer dat ze dat bij mij deed, heb ik twee keer gewaarschuwd en benoemd dat haar gedrag de les verstoorde. Positieve bijdragen van haar in de les heb ik beloond. Toen ze toch doorging met het negatieve gedrag heb ik haar naar de gang gestuurd. Dat ging niet makkelijk; ze wilde niet en bleef in eerste instantie op haar plek zitten. Maar door duidelijk aan te geven waarom ze naar de gang moest en stellig te blijven ging dat goed. Daarna heb ik er kort met haar over gesproken.
Afgelopen keer vertoonde ze hetzelfde gedrag: door mijn uitleg heen praten, waardoor ik niet goed verder kon met mijn instructie. Deze keer kreeg ik haar niet naar de gang en heeft de leerkracht ingegrepen. Ik heb er wel na de les met de leerling over gesproken, ze weet dat door uitleg heen praten storend is en dat het soms moeilijk is om dat te stoppen. Ik heb benoemd dat dat kan gebeuren en dat het daarom de reden is dat ik haar naar de gang stuurde: dan kan ze tot rust komen en daarna weer op een rustigere manier verder in de klas.
Komende week ga ik de stamgroep echt zelf draaien en dan wil ik graag zelf tot een oplossing komen als qua gedrag niet goed gaat. Heeft iemand tips/suggesties hoe het beste om gegaan kan worden met dit soort gedrag. Ik wil het gedrag niet belonen door teveel aandacht eraan te besteden, maar wil ook niet dat de les verstoord wordt.